Jump to content

seiltrim, ulik fart på bb vs sb halser - løsningen?

Framtia

Recommended Posts

Windex er ofte enda mer skjev :)

Vindgiver kalibreres ved å stille instrument inn til å vise sann vindretning ( kompassretning). Når du så seiler vekselvis babord og styrbord halser så ser du om den er lik. Hvis ikke så regn differansen og del på 2. Resultatet legger du inn som misvisning i parameteroppsettet. Sjekk bruksanvisning for instrumentet ditt så finner du menyen for hvor dette tallet kan legges inn ( med pluss eller minus foran) Når det er gjort vil du se at sann vindretning er den samme når du seiler på begge halsene ( ihvertfall mye mindre forskjell).

Dersom du bare har analogt display som viser båtens grader mot vinden så er det værre, men som du sier kan jo rigg eller vektfordeling i båt eller skjev kjøl også føre til forskjellen.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Takk for tips, jeg tror det blir en vrien kalibrering. Problemet er jo at dette er vesentlig forskjell på bb og sb halser, så å kalibrere etter dette vil bli feil. Jeg kan jo se på kartet at vinkelen er helt forskjellig på bb og sb legg med samme vind.

Jeg har nå målt om masta står rett, og den måler helt likt, eller ca. 1 cm fra bb til sb, og det må vel sies og være ok? Skal jeg måle i lengde retningen også? Jeg har ikke målt under seil riktignok, men jeg tror jeg hører med en rigger og kanskje tar en riggsjekk. Jeg begynner å mistenke at vedkommende som har rigget opp ikke har annet en synset på gammel vane.

Jeg ser også at mastefestet gir mulighet for at masten kan flyttes noen cm frem og tilbake, hvorfor?

Riggsjekk er en ypperlig ide og også en rimelig forsikring mot masteknekk. Riktig trim er det beste både for riggen og gir bedre seilegenskaper. Mastefestet er justerbar for å kunne justere mastens helning og krumning ( endrer seilegenskapene, spesielt på kryss). Jens Dedekams bok "seil og riggtrim" gir masse og lettforklart informasjon og bør være ombord.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Jeg har boka til Ivar Dedekam, den er fin, men riggtrim blir litt for avansert for øyeblikket syntes jeg. Spesielt med to vinklede salingshorn og doble undervant.

Jeg trodde at masteloggen ble bestemt av forstagets lengde? Det står i boka at masteloggen skal være ca. 3 grader. Forholdsvis enkelt å måle det, så det kan sjekkes. Det står at for mye helning kan gi økt logjerrighet med mer rorutslag som følge. Det kan stemme med min opplevelse, i hvertfall på en hals.

Hva måles farta med, logg eller gps. Mange monterer loggen sin på den ene siden av kjølen og da kan strømningsbildet forandre seg mye.

Måles nå med GPS. "Noen" har glemt å montere i loggen før sjøsetting, så, nå står kun blindpluggen i. Vet ikke om den kan byttes mens båten er i vannet.

Farten er ikke det største problemet, det er tapt høyde hele tiden på en side..

Redigert av Barbaria (see edit history)

Hos meg er det nå slik at instrumentene ikke gjør meg i stand til å få et godt mål på hverken kryssvinkel eller VMG. I følge manualen skal man kunne kalibrere vindinstrumentet ved å a) slå på strømmen, b) dreie båten to ganger rolig helt rundt. Det står videre at man da skal høre et bip samt at displayet skal blinke. Deretter kan man kalibrere selv pila ved å gå rett mot vinden og så flytte den til pila står rett opp.

Men hos meg kommer det ingen bip/blinking etter de to rundene (pila derimot peker riktig enten den står på true eller apparent). Under seilas klarer jeg å stå høyere enn 10 grader(!) på den ene halsen, mens på den andre ligger jeg vel på rundt 60 (true). Mulig at mangel på kalibrering kan forklare dette, så om noen har tips for hvordan jeg kan få orden på den delen av programmet er jeg takknemlig...

Noen nyttige lenker jeg fant på nettet...:

http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-294084.html

https://baatplassen.no/i/topic/69424-kalibrering-av-raymarine-st-60-vind-vindlupe-instrument/

http://www.sailnet.com/forums/electronics/81229-raymarine-st60-wind.html

Får lese litt mer i kveld...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Utklipp fra Store Norske Leksikon:

På den nordlige halvkule vil retningen av den rene vindstrøm i overflaten under idealiserte forhold avvike 45° til høyre for vindretningen, på den sørlige 45° til venstre. I praksis vil avbøyningsvinkelen være 20–45°, avhengig av den turbulente blandingen i havets overflatelag. Med voksende dyp dreier strømmen mer og mer til høyre (eller til venstre) samtidig med at hastigheten avtar. Den samlede transport går tvers av vindretningen. På høye bredder gjør den rene vindstrøm seg gjeldende til et dyp av ca. 100 m, dypere nær ekvator.

Kan dette være noe av årsaken til forskjellig forskjellig fart og høyde på sb/bb halser ?

Nei, det må være helt marginalt. Det du beskriver her er hvordan strømningsretning påvirkes av underlagets friksjon og jordrotasjonen (http://en.wikipedia.org/wiki/Ekman_layer). Når man seiler med en gitt vinkel på vinden skal det ikke ha mye å si om den kommer inn fra babord eller styrbord. Derimot om det er strøm i sjøen vil jo løftet man får av kjølen gjennom vannet gi ulik høyde. Så det bør jo bære helt strømstille for å kunne si noe om en båt seiler ulikt på de to halsene.

Framtia på AIS

Nei, det må være helt marginalt. Det du beskriver her er hvordan strømningsretning påvirkes av underlagets friksjon og jordrotasjonen (http://en.wikipedia.org/wiki/Ekman_layer).

Muligens når det gjelder effekt på strømmen som er generert av vinden, ja, men hva med vindgradienten? Det vil jo føre til at det kreves forskjellig twist i seilene på de ulike halsene. Har vært med på måtte sette den ene skjøtevognenen 10-15cm lengre frem enn den andre for å få nogenlunde samme hastighet på de to halsene.

[...] Derimot om det er strøm i sjøen vil jo løftet man får av kjølen gjennom vannet gi ulik høyde.

Nei, det vil det vel ikke, i hvert fall ikke i forhold til en observatør som også driver med strømmen? Forutsetter selvsagt at strømfeltet er nogenlunde uniformt og at vi ikke seiler gjennom en strømgradient.

Så det bør jo bære helt strømstille for å kunne si noe om en båt seiler ulikt på de to halsene.

Nei, tror ikke det. I hvert fall ikke så lenge strømmen er nogenlunde konstant i et tilstrekkelig stort område rundt båten. Vinden du "ser" når du seiler er jo den i forhold til sjøen, og ikke vinden i forhold til bunnen.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Vindhastigheten avtar med høyden, og derav trenger man tvist i seilene. Det er ikke slik at man har en vesentlig endring i retning i toppen av masta sammenlignet med lengre ned.

I figuren under har jeg prøvd å illustrere dette ved at lengden på vindpilene indikerer ulik vindhastighet i mastetopp sammenlignet med nederst på seilet. Så er det en tykk pil som viser en tenkt strøm i sjøen som ikke kommer inn samme retning som vinden. Under slike forhold kan man ikke forvente samme hastighet på de to halsene.

bilde

Framtia på AIS

Vindhastigheten avtar med høyden, og derav trenger man tvist i seilene.

Øker med høyden, mener du vel, de fleste er kjent med det.

Det er ikke slik at man har en vesentlig endring i retning i toppen av masta sammenlignet med lengre ned.

Vel, under noen forhold har jeg faktisk oppleved det, i hvert fall nok til at twisten måtte være forskjellig på de to halsene for å oppnå god trim. Noen ganger såpass ekstremt som at vinden er stikk motsatt i toppen og bunnen, men det har som regel vært forbigående, i lite vind og i forbindelse med vindkantring.

[...] Så er det en tykk pil som viser en tenkt strøm i sjøen som ikke kommer inn samme retning som vinden. Under slike forhold kan man ikke forvente samme hastighet på de to halsene.

På gps, målt i forhold til bunnen, riktig, men målt på loggen, i forhold til vannet, jo, da kan du forvente samme hastighet på begge halsene hvis ingen andre forhold spiller inn, som f.eks. bølger, skjev rigg eller kraftig vinddreining med høyden... Går ut fra at både vind og strøm her er tegnet med bunnen som referansesystem (som gps-en bruker). Skal du bruke vannet som referansesystem (logg og vindmåler), adderer du strømmen til vinden, og tar bort strømmen.

Jeg har ofte opplevd at bølgene ikke ikke beveger seg parallelt med vinden, kan det være en plausibel forklaring?

Christian 8-)

fin hjernetrim dette :-)

Du har rett, jeg mente å skrive at vindhastighet avtar med avtagende høyde.

Når det gjelder strømpila, og SOG osv:. På figuren min vil båten som seiler stb halser ha en lavere hastighet (SOG) enn den med bb i og med at den har motstrøm. Den relative vindhastigheten blir altså lavere med motstrøm enn med strømmen inn fra siden. Vil ikke det påvirke VMG?

Framtia på AIS

Vedr innlegg #31. Har vært i kontakt med Raymarine Norge nå, det er alltid en fornøyelse da det er utolig hjelpsomme. De sier at det er krevende å feilsøke slike problemer. Anbefalingen er å gjøre en fullstendig reset av systemet, og så få kjørt ny kalibrering. Om dette ikke hjelper er det enklest å få lånt seg en ny vindfløy og se om det løser problemet. Neste trinn er evt å koble inn et nytt vindinstrument som master i systemet, og se om det løser problemet. Om det er noen på østlandet som har slikt liggende, så låner jeg gjerne...

Framtia på AIS

fin hjernetrim dette :-)

[...]På figuren min vil båten som seiler stb halser ha en lavere hastighet (SOG) enn den med bb i og med at den har motstrøm. Den relative vindhastigheten blir altså lavere med motstrøm enn med strømmen inn fra siden. Vil ikke det påvirke VMG?

Begge båtene utsettes for en strømkomponent i samme retning som vinden, og opplever en reduksjon i relativ vindhastighet. Det hele blir enklere hvis du først regner ut sann vind i forhold til vannet (sann vind i forhold til bunn minus strøm), som også vi være sann vind i forhold til båtene. Da vi du også se at båten med styrbords halser seiler for lavt og den for babords halser seiler for høyt i forhold til den vinden de opplever.

Trøbbelet oppstår når man blander sammen referansesystemer: SOG er relativt til bunnen, VMG mener jeg vanligvis defineres i forhold til vannet, altså gitt av STW (speed through water) og sann vind i forhold til vannet (som er det du kan beregne ut vindmåler og logg).

Christian 8-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...