Jump to content

tips til bil, båt og henger


kakespiser

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har så lyst til å kjøpe en båt i løpet av ett års tid, men vi har en del spørsmål som står åpne.

 

Vi vil naturligvis ha en båtplass i osloområdet - bærum - asker, men det kan virke som om det blir ganske dyrt.

Derfor lurer vi på om det er mulig å bruke henger.

Vi har en skoda octavia og en audi a4, desverre begge med 1.6 l motor, og vi lurer da på hvor stor båt vi egentlig kan trekke fra denne typen biler.

Vi har et ønske om en båt rundt 20 fot, men det kommer an på om det er mulig å transportere.

 

 

Er takknemlig for alle nyttige tips.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor henger du kan trekke står i vognkortet. Du får det også opp på sidene til Mekonomen, om du taster inn regnummeret. Rundt 20 fot er du fort oppe i 1000-1500 kgs klassen (uten at jeg vet hva du ser etter). Dette betyr at du fort vekk må i gang med en boggi-henger, som veier fra ca. 350 kg og oppover. Dette blir ganske mye å dra bak en 1.6-liter, men det er mulig det er lovlig, sjekk vognkortet.

 

Men: Du møter fort vekk potensielt problem #2: Om du skaffer en greit stor boggihenger, vil maks tillatt totalvekt overstige egenvekt av bilen din + sjåfør, som betyr at du må ha BE-lappen for å kjøre lovlig (fort gjort å skaffe, koster en 4500-5000 om jeg ikke husker helt feil).

Link to post
Share on other sites

http://www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=B%E5thenger&showproduct=40 er et eksempel på en henger (og vekt) som du i utgangspunktet har lov til å dra etter en 1300kg tung bil hvis du har sertifikat klasse B. 1300kg totalvekt, 1020 kg nyttevekt.

 

Jeg har dratt en 900kg båt (Buster XL på 5,6 meter) opp båtrampen noen ganger med en Avensis 1.8 og denne hengeren. Når det er litt glatt, føles det dog atskillig tryggere ned CR-V'en jeg har nå.

 

Vegvesenets tilhengerkalkulator sier rimelig klart hva du har lov til å trekke etter bilen din med ditt sertifikat.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Biler med så motorer har også svakere clutch, det er nok det som blir største utfordringen. Lån deg en campingvogng eller tilhenger med tyngde tilsvarende det du skal dra, og ta en bakkestart. Da får du en god test på om dette fungerer. Går dette greit så gjør det ikke så mye om du har liten motor, hvis du ikke skal transportere båten langt.

Automatgear er helt suverent til å ta opp båt med. Du får ikke til å trekke så sakte og mykt med en vanlig gearkasse.

Jeg hadde akkurat samme ønskene som deg, og jeg fant ut at Skibsplast og Yamarin har de letteste båtene i størrelse rundt 20 fot. Disse veier godt under 1000kg med motor, og du kan da klare deg med en 1300kg henger. Det skulle også bilene dine ha lov å trekke vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Etter hukommelsen:

 

Yamarin 59dc 780kg, 115hk yamaha 196 kg, og standard utrustning (batteri, olje i motor etc) ca 40kg = 1016 kg. Tredal 19-1300(kg) henger har nyttelast på 1035 kg. Med bensin etc. så ble det konstant en 50-80kg overlast.

 

Var ett ork opp en "normal" båtrampe med Passat 1,6 bensin fra årtusenskiftet, der clutch nok fikk forkortet levetiden sin atskillig. Samme årsmodell Vectra 1,8 bensin automat hadde overhodet ikke noen problemer, men ikke noe gøy å kjøre langt med. Passaten trakk 1300kg lovlig og Vectraen 1350.

 

Usikker, men erindrer at Skoda med nevnte motor ikke drar mer enn 1200kg. Audi har jeg ikke peiling på.

 

mvh.

Link to post
Share on other sites

Trekker en Morgan 5250 m/90hk Suzuki og regner med at dette inkl. batteri, bensin, dregg/tauverk og selve hengeren (Brenderup 8220B 1300kg) blir til sammen ca 1200kg. Trekker med en Toyota Avensis 1,8 bensin med automat og det går helt avslappet og problemfritt. Ingen problemer opp/ned rampen heller. Har satt på el-vinsj som er en fornøyelse å ha!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bli medlem av en båtforening. Billig båtplass (du kan leie midlertidig for rundt 4-5000 pr sesong frem til du kan få fast plass) og du slipper hele opplegget med tilhenger, trekkbil, båtramper og lagring.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Skarpsno der jeg er medlem har relativt kort ventetid på fast plass (2-4 år avhengig av hvor stor plassen er). Midlertidige plasser får man leid så snart man er medlem, under forutsetning av at disse er ledige. Plasser som ikke benyttes av medlemmer (f.eks. er på ferie eller ikke har båt for en sesong eller flere) leies ut gunstig til andre medlemmer.

 

Vet at systemet er det samme for mange andre båtforeninger, ventetiden på de andre i Frognerkilen og Bestumkilen kjenner jeg ikke til.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Skibsplast 605 på Tredal 19-1300. Båt og motor veier 960kg. Har en V70 2.4 Diesel med automat som trekkdyr. Trekker den lett opp ramper, og går problemfritt etter landeveien. Hengervalget er et resultat av norske lover. Bilen trekker lovlig 1800 kg, men jeg mangler BE :flag: . Nå er tillat totalvekt på vogntoget 3490kg :wink:

Link to post
Share on other sites

Og for medlemskap i Skarpsno båtforening så trenger man ikke å være bosatt i Oslo?

Nei langt ifra. Kan være bosatt hvor du vil, selvsagt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så er det ikke satt noen begrensinger. Vet om flere medlemmer som ikke er bosatt i Oslo.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...