Jump to content

Påheng eller hekkaggregat, hva har lavest kostnad over tid?


kakespiser

Recommended Posts

Oi da!

 

Skjønner at jeg ga litt lite info.

 

Jeg tenkte mer på et generelt grunnlag.

Hvis man tenker 2 tilsvarende motorer som er like store og ca. like gamle. Den ene påheng og den andre hekkaggregat.

 

Jeg er nysgjerrig på om det finnes generelle forskjeller på vedlikehold og driftsikkerhet ved å kjøpe båt med hekkaggregat vs. påhengsmotor.

 

Det er vel innlysende at begge vil påvirke lommeboka.

Link to post
Share on other sites

Ok svaret ditt ble noe bedre etter at du redigerte det. La oss si at jeg er på utkikk etter et skrog 19-21 fotfra 70-80 tallet om det er beregnet på utenbords eller innen spiller ingen rolle da det jeg har tenkt er å henge brakett bak på speilet for å utnytte innvendig plass mest mulig. På dette skroget skal jeg bygge en daycruiser med god dekksplass og gjerne overnattingsmulighet for 2. Men så begynner jeg jo å tvile på om den ideen med brakett er det mest lønnsomme eller om jeg burde gå for innenbords med hekk aggregat og heller finne meg i den tapte dekksplassen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En utgift er en forpliktet utbetaling som gjengjeldelse for ytelser man har mottatt. I motsetning til hva som gjelder for kostnader, forekommer en utgift først når utbetalingen finner sted. Nevner dette kun siden det hersker noe uklareheter i denne tråden vedrørende forskjellen. :giggle:

 

Det er nok like mange svar som båtmotorer men en tommefingeregel er at båt med hekkagregat trenger mere vedlikehold men driftsikkerheten er ofte bedre. Forutsetter da naturligvis samme årgang, driftstimer.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

NJa men så enkelter det dog ikkje. Det kommer an på størrelsen. Skal du ha under 200 hk så blir det som regel en påhengs. 4 syllindrede innenbordsmotorer er ikkje noen succè og en påhengs blir å foretrekke. Skal du ha 200-350 hk så kommer nå det an på båttypen igjen. Slike påhengsmotorer er heller dyre og båten er gjerne såpass stor den har plass til en innenbordsmotor uten det går utover plassen i nevneverdig grad. Men moten nå for tiden tilsier stadig større båter med påhengs.

 

vel altså nå er det heller ikkje likegyldig om båten var laget for påhengs eller innenbordsmotor slik som du sier.

En båt laget for innenbordsmotor har større våt flate og møter sjøen lenger frem i skroget, i planefart, og er ofte flatere bakover i skroget for bedre bæring, stabilitet. Så om en da henger en påhengs på brakett som potensielt vil gi enda mindre våt flate enn vanig hekkmontering av påehngs vil være uheldig mht komfort, sikkerhet. En båt er gjerne konstruert for en viss motortype og har skrog deretter.

 

Det som er sikkert er at en kan få en innenbordsmotor svært billig, 250 hk spill ny for kostnaden av en 10 år gammel 150 hk påhengs.

Dog må en da ha et donorprosjekt med drev og div løst eksterne komponenter man trenger

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på innenbordsmotor kan man velge mellom bensin og diesel.

 

Går utfra at vi snakker om bensinmotor her.

Da er det litt skumlere med tanke på eksplosjonsfare fra gasser i en innenbords enn utenbords.

Innenbords har høyere servicekostnader.

Etter mitt inntrykk holder utenbordsmotorer lenger.

På en innenbordsmotor har man dynamo og dermed mer lading enn på utenbords som kun får ladestrøm fra statoren under svinghjulet.

 

hvis en utenbordsmotor sier takk for seg er det 4 bolter og vekk med seg.

Hvis en innenbordsmotor takker for seg hender det man må demontere hele båten for å få den ut.

 

til dere med kostnader og utgifter.

Hvis dere kjøper en flaske cola til 15 kr i butikken har dere hatt en utgift på kr 15

når flasken er drukket opp har dere hatt en kostnad på kr 15.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Eg kan overhodet ikkje så at en innenbords har høyere servicekostnader. Ei kanne olje og et oljefilterkjøpt på nærmeste bilrekvisita. Samt olje på giret og sink. Viftereim i ny og ne, belg hvert 3. ? år .Impeller etter behov.

 

Meirprisen for oljefilter som må kjøpes hos merkesjappe til påhengsen dekker inn ekstrakostnaden til de småtinga en innenbords må ha og vel så det.

 

Ang levetid vil eg sei en innenbords er lengre. Å kjøpe en 20 år gammel påhengs idag er fullstendig uaktuelt på alle plan. gammelt ræl som brøler og sluuker bensin. En tilsvarende gammel innenbords bensin bruker mindre elr tilsvarende pr hk som en moderne påhenger.

 

Ellers hadde eg en utgift på 17kr igår på en 1.5 cola og kostnaden så langt idag er rundt 11 kr

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nevnte ingen merke ;)

 

mulig jeg er på tynn is når det gjelder servicekost Pluto

Har aldri selv hatt innenbords med hekkagregat men sett flere nevner priser som ihvertfall kunne ganges med 3 i henhold til min Yamaha 130.

utenom service så må du da bytte raisere hvert 5 år og så er det alltids noe annet har jeg hørt :)

Nå snakker jeg om når man setter bort jobben.

Skrur du selv blir nok situasjonen noe annerledes.

Da kan du vel hente mye deler hos skraphandleren.

 

Ellers finnes det masse gode utenbordsmotorer der ute som er over 20 år gamle.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

utenom service så må du da bytte raisere hvert 5 år og så er det alltids noe annet har jeg hørt :)

Selv har jeg gått fra innenbords til utenbordsmotor bl.a. pga vedlikehold og kostnader.

Men å skifte risere hvert 5. år?????? Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Min Mercruiser 4.3l er nå 13 år gammel og riserne viser ingen tegn til skade/gjentetting.

Link to post
Share on other sites

Ja det er nå engang slik at antall tommeltotter bestemmer kostnaden ved å eie båt. Men man henter ikkje deler hos skraphandleren vel.. Det må isåfall være om en har en gammel påhengs der ting er priset så inni svarte eller at delene er utgått. Deler til V6 & V8 er tilgjengelig i største grad til en billig penge.

vel de som selger vil jo alltid at en skal bytte så ofte som mulig, er nok derfor mange bytter impeller hvert år også ;)

Men 13 år er kansje å strekke det ? Du har nok fått et kvalitetsprodukt :) Man får ta en visuell sjekk hvert år etter anbefalt utskiftningsperiode så en har kontroll. Einaste støpejern er så steike vanskelig å sjå når det går galt avsted fordi de ruster opp i flak. Det er bare så himla surt om den begynner lekke, spesielt i sjøvann. Da blir fort løpet kjørt om den svikter.

Også er der både ferskvannskjølte og sjøvannskjølte manifolder. Om en har ferskvannskjølte så er det jo bare risern en trenger bytte, den koster jo ikkje stort heller

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og ikke noe av dette behøvervå byttes på påhengs. Den er suverent billigst å eie mht vedlikehold og vinterkonservering som også er sinnsykt mye mindre arbeidskrevende.

Hondamotorer har suverent best netto ladekapasitet og de større variantene har separat vekselstrømsdynamoer lik de på biler. De mindre modellene bruker samme teknologi som Honda EU x i generatorene og Honda Hybridbiler i svinghjulet og lader suverent fra tomgang og opp som de større motorene som har "bildynamo". Alle de større motorene har svinghjulet plassert under motoren for lavere tyngdepunkt og mindre vibrasjoner. De fleste har offset veiaksel for å få tyndepunktet fremover mot hekken, i tillegg til mange andre unike Honda Tech Løsninger, men de krever minst 200 timers inn/kjøring for at de skal slippe og yte sitt beste. Ekstremt trange fra fabrikk grunnet presisjonsteknikk.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...