beauty of aqua Startet 31.Juli.2011 Del på Facebook Startet 31.Juli.2011 som emnetittelen sier.. etter en tur fra vågen i bergen til nordåsvannet(45 min) er det kommet ca 150 liter med sjøvann i bunnen av båten. vannet kommer fra påfyllingslokket til ekspansjonstanken.all glykol er nå skiftet ut med sjøvann. Er vel sannsynelig og tro at det er en sprukket varmeveksler...men flaut og si det;men jeg er faktisk litt usikker på hvor den ligger på motoren,og enda mer usikker på hvordan den skal demonteres... Noen som vet?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Kweelhouse Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Hei! Sjekk linken (Nummer 1): http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742290-26-15309.aspx Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 se der ja.Takk for den! Ser jo relativt enkelt ut og komme til den innsatsen.av med lokket for så og bare trekke den ut?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Skipper Worse Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Av med rørene først, meeeget forsiktig for både rør og plastforingen de står i er ømfindtlige. Deretter er det å "dytte" eller slå ut innsatsen. Normalt vil det være trangt med plass og enklest å demontere hele huset for å få innsatsen ut. Når du først er i gang kan du like gjerne ta resten av kjølerne og du må uansett ha en full systemrens. Et hlvts arbeid men resultatet blir jo bra. Innsatsen koster ny ca. 13-15.000 ... hvis ikke Bjordal&Madsen finner den på microfichen til din motor må du be dem om å se på TMD 40. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 har nettopp kommet oppigjen fra båten..er nå både svett og steik fobanna! Har fått av alt av muttere,men så er det to kobberrør som står som støpt!! noen som har noen triks på og få de løs? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Joda3300 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 WD40 og tolmodighet..prøve å få smørt dei tørre oringe opp så detter det av som smør, vri litt fram og tilbake etter du har fått smørt med wd40. Lykke til Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
StianJunior Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 2 dager siden jeg gjorde akkurat samme jobb på denne motoren, sant som smør, bruk WD40 så detter de av til slutt ;) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
beauty of aqua Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 tålmodihet eier jeg ikke...får prøve og gjøre som dere sier..Takk for tips! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Skipper Worse Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Rørene "står" bare i o-ringer. Smøring og lirking bør få dem løs. Men ikke alltid -- jeg måtte en gang i presse for å få ut en intercooler og det ble noen tonns trykk før den ville ut av huset sitt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
hifo Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Ble du ikke veeldig flat da Worse? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joda3300 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Bra å se litt humor også Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Ikke flat, men det var nære på at reservoaret av bannskap gikk tomt. Det satt noe så innidetvilleste. Og mye bedre var det ikke å få det på igjen -- stående over motoren, med ti cm klaring å jobbe med. Det var så trangt at jeg endte opp med å bruke jekkestropp for å få den inn igjen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Janoho Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 kanskje best å demontere veksleren og få ut innsatsen hjemme. Her må du være veldig forsiktig som de sier og bruke mye rustløser/smøring, absolutt ikke slå eller press for hardt på de. Kanskje kan de repareres på et radiatorverksted og du kan spare mye penger ?? verd å prøve i allefall. Jon Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Jeg har selv måtte bruke presse til en gedigen Bowmannkjøler for noen år siden.. Presset nærmere 10 tonn før hele huset sprakk.. Der var huset som er i noe støpegods fullstendig oppirret og irren var langt på vei inn imellom kjølerørene.. Ny kjøler 12000kr .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Luco Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 jeg og såg i dag at det piplet ut kjøleveske utblandet vann gjennom trykk ventil lokket.. Men jeg har hatt problem at jeg må etterfylle opp til 4-5 liter etter noen timers kjøring motoren hadde ikke blitt skikklig varm engang.. Lokket er nytt. Er det noen plass det kan komme trykk inn i systemet? motor er cummins 5.9 liter 210hk 93modell Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 4.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2011 viss du tar og stikker fingeren nedi i ekspansjonstanken og smaker på vannet,finner du fort ut om du har åen varmeveksler;smaker det salt,så er den lekk. Nytt innerelement koster 14300 hos bjordal og madsen for min motor. Er skadene små og lett tilkommelig,så kan den muligens loddes til en helt annen pris. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.