Jump to content

Det fosser vann ut av påfyllingslokk til ekspansjonstank tamd 60 b

beauty of aqua

Recommended Posts

som emnetittelen sier..

etter en tur fra vågen i bergen til nordåsvannet(45 min) er det kommet ca 150 liter med sjøvann i bunnen av båten.

vannet kommer fra påfyllingslokket til ekspansjonstanken.all glykol er nå skiftet ut med sjøvann.

Er vel sannsynelig og tro at det er en sprukket varmeveksler...men flaut og si det;men jeg er faktisk litt usikker på hvor den ligger på motoren,og enda mer usikker på hvordan den skal demonteres...

Noen som vet??

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Av med rørene først, meeeget forsiktig for både rør og plastforingen de står i er ømfindtlige. Deretter er det å "dytte" eller slå ut innsatsen. Normalt vil det være trangt med plass og enklest å demontere hele huset for å få innsatsen ut. Når du først er i gang kan du like gjerne ta resten av kjølerne og du må uansett ha en full systemrens. Et hlvts arbeid men resultatet blir jo bra. Innsatsen koster ny ca. 13-15.000 ... hvis ikke Bjordal&Madsen finner den på microfichen til din motor må du be dem om å se på TMD 40.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

har nettopp kommet oppigjen fra båten..er nå både svett og steik fobanna!

Har fått av alt av muttere,men så er det to kobberrør som står som støpt!!

noen som har noen triks på og få de løs?

mvh.beuty of aqua

Ikke flat, men det var nære på at reservoaret av bannskap gikk tomt. Det satt noe så innidetvilleste. Og mye bedre var det ikke å få det på igjen -- stående over motoren, med ti cm klaring å jobbe med. Det var så trangt at jeg endte opp med å bruke jekkestropp for å få den inn igjen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

jeg og såg i dag at det piplet ut kjøleveske utblandet vann gjennom trykk ventil lokket..

Men jeg har hatt problem at jeg må etterfylle opp til 4-5 liter etter noen timers kjøring

motoren hadde ikke blitt skikklig varm engang..

Lokket er nytt. Er det noen plass det kan komme trykk inn i systemet?

motor er cummins 5.9 liter 210hk 93modell

viss du tar og stikker fingeren nedi i ekspansjonstanken og smaker på vannet,finner du fort ut om du har åen varmeveksler;smaker det salt,så er den lekk.

Nytt innerelement koster 14300 hos bjordal og madsen for min motor.

Er skadene små og lett tilkommelig,så kan den muligens loddes til en helt annen pris.

mvh.beuty of aqua

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...