Jump to content

M-Tec 500 VHF, tar ikke i mot på arbeidskanaler.


Benji

Recommended Posts

Som emnet sier, min M-Tec 500 fra 2008, og koblet til en Garmin 525s plotter (etter anvisning fra produsent)tar ikke i mot på arbeidskanalene (duplex)

 

På kanal 16, og alle skip til skip kanaler (simplex) tar den i mot og sender utmerket, men på arbeiskanalene hører kystradiostasjonen meg utmerket, men det som jeg tar i mot er helt uleseligt. :confused: Noen med gode forslag, eller er det løp og kjøp en ny?

 

Ingen forskjell om plotter er slått av eller på, og VHF`n har egen strømforsyning direkte fra forbruksbatteri.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Arbeidskanalen(e) er en Duplex kanal og da mottar du på en frekvens som ligger 4,6 MHz høyere en du sender. Skip/skip er Simplex, dvs. at du sender og mottar på samme frekvens.

 

Du har nok en feil "innvortes" i radioen.

Reparasjon koster vel mer enn en ny radio, dersom du må betale det selv.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Marion

ser den, men så lenge den sender og tar imot på alle simplex kanaler er nok antennen denne gangen frikjent - men takk for svar.

 

Er også redd det er som Geir T skriver, innvortes, og da kjøper jeg heller ny, noen gode forslag?

 

Har tenk lit mot Garmin sine 100, eller 200, tror de da "jobber" lettere mot min Garmin Gps?

 

Kan selvsagt kjøpe Sailor, men da snakker vi laken - og kvalitet

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

I en båt er det mye motorstøy, og da er det viktig med god lyd kvalitet og nivå.

Ta en tur i butikken å få prøvd mottakere å hør hvordan lyden er.

VHF'en må være i stand til å bevare lydkvaliteten selv om volumet skrues høyt opp.

 

Jeg kjøpte en ICOM IC-M603 og lyden her er suverent bra !

Aner ikke hvordan billigere modeller av samme merke er.

Men går du for en rimeligere løsning, så sjekk vedr lydnivået.

 

Det er ikke avgjørende at det er Garmin VHF, selv om du har Garmin plotter,

men det kan være du kan få tilgang til ekstra funksjoner dersom begge er av samme merke.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er den programmert opp riktig ? Jeg hadde også noe problemer med arbeidskanalene, men det ordnet seg ved å velge riktig "type" kanaler i VHF'en.. (Canada/International/US, skal stå på 'intl/international') eller noe slikt.

 

Det har med hvordan TX/RX frekvenser er programmert opp på hver kanal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...