Laban... Startet 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2011 (redigert) Var ute med båten her i helgen, og den oppførte seg litt rart, helt fra jeg dro ut... Turtelleren hoppet bla. opp og ned 1000-2000 rpm Motoren gikk helt fint i starten, helt til jeg skulle starte opp og dra inn igjen etter noen timer ute... Den var da veldig nølende med å starte...Som om den gikk på kun to eller tre sylindere... Den kom seg etterhvert til seg selv og jeg begynner å kjøre inn og ligger i marsjfart, Rundt 25-30 knop.. Og plutselig dør hele motoren ut... Prøvde da og starte igjen, og den startet da såvidt i noen sekunder, før det kom en raklelyd, (noe jeg var sikker på måtte være noe løst et sted), før den stoppet helt... prøvde et par ganger til, når den fikk kjølet seg ned litt, og da gikk den litt lenger før raklelyden kom og den stoppet Feilsøkte litt idag og fant fire kabler fra motoren som gikk til et jordingspunkt bak på motoren som var løse... Strammet opp nevnte jordingspunkt, og motoren startet og gikk, men veldig grovt. Dro så av en og en pluggledning og fant ut at sylinder 3 ikke tente(det var gnist fra kabel så denne er i orden) Turtelleren ser det også ut til at er i orden igjen etter dette... Skrudde så ut tennpluggen på syl 3 og elektrodetuppen på denne var da helt skjev og bøyd helt inn mot senter. så ingen tydelig merker på pluggen fra slag eller lignende... Bøyde da elektroden tilbake i "sånn ca" stilling og satt denne inn i syl 4, og tok pluggen fra syl 4 som var helt strøken og satt inn i syl 3... Motorer starter nå lett, sylinder 3 virker som er med igjen, den gikk helt fint på tomgang. Kunne ruse opp litt uten noen problemer... Jeg prøvekjørte ikke, sto kun på bryggen og lot motoren gå til den var ordentlig varm, men som sagt opplevde ingen av tidligere nevnte problemer...Den stod sikkert og gikk i 30 min uten problemer.. Så det jeg mistenker, er at de løse jordingskablene har utløst en feiltenning som da kan ha vært denne raklelyden som kom. (Det skal sies at denne lyden var det siste jeg hørte før motoren stoppet siste gangen. så den burde vært der når jeg startet opp igjen idag...) Men kan feiltenningen også ha ført til bøyd elektrode på tennpluggen( varmgang el.)?? Eller er det kun slag og lignende fra stempel eller løse deler i sylinderen som kan være synderen? (Det skal også nevnes at pluggene aldri har vært skiftet så det er en mulighet for at denne har hatt en liten skade hele tiden..) Redigert 31.Juli.2011 av Laban... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.