Jump to content

Får ikke impeller til å suge ved oppstart VP 30A


Palbryn

Recommended Posts

Hei,

 

Har 2 stk. AQAD VP30A.DP290

 

Nå i ferien hadde jeg båten på land for å sjekke propellen da jeg hadde en svak

risting i båten ved fult pådrag.

Dette var propellen som hadde fått noe feil krumming, byttet propell alt ok.(nærkontakt med bunnen :nonod: )

 

Da startet problemene, ut fra hanvnen gikk først alarmen på den ene motoren. For høy temp.

Stoppe den, men så gikk også alarmen på den andre motoren. For høy temp. der også.

Begge impellere var gått i oppløsning, de ble byttet på høsten før en langtur vi hadde.

 

Vi var god avstand fra land, så impellere ble byttet og vi startet opp igjen.

Kjørte tilbake mot havnen, da så jeg tempen stige igjen på den ene motoren.

Den andre fikk tilbake normal arbeidstemp.

 

Fikk ikke den ene motoren til og suge kjølevann inn.

Koblet fra slangen før impeller og har spylt begge veier med ferskvann, alt virker ok.

 

Da skrudde jeg av lokket på sjøvannsfilteret og startet opp motoren uten lokk kom det eksos

ut av inngangen fra motor under den silen som sitter i filteret, etter en stund kom det også

sjøvann inn. Skrudde så på lokket og motoren får sin normale kjøling.

 

Men når motoren stopper og jeg skal starte igjen kommer det ikke sjøvann inn før jeg

skrur av lokket til sjøvannsfilteret.

 

Det kommer også eksos ut av sjøvannsfilteret på den andre motoren, men ikke like mye der.

Det ser ut som det er tett eller det lager et mottrykk så impeller ikke klarer og mate på

med sjøvann før jeg skrur av lokket.

 

Hvor skal jeg begynne å feilsøke?

Har søkt lit rundt på nettet og kan det muliges være et tett eksosbend?

Andre forslag?

 

Takk.

Link to post
Share on other sites

Lokket fremfor impelleren er ikke tett og den suger luft?????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ta av slangen som går fra sjøvannspumpen og bak til drevet, erstatt denne med ein gjennomsiktig slange som du har nedi ei bøtte/balsje(ca 20 liter) (husk å plugg den "gamle" slangen som går bak til drevet). Start opp motor, se om den suger opp alt vannet ,suger den bra da er det tett innsug/suger falsk luft. kontroller da rillene på drevet at disse ikkje er fult av blåskjell eller lignende, eller den suger falsk luft i fra s slangen som går fra skjoldet og ned på drevet.(husk å sjekke pakningen på sjøvannspumpen, er det spor til oring skift til oring, er det ikkje spor til oring bruk pakning, ikkje begge deler) Håper dette kan hjelpe deg.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Lokket fremfor impelleren er ikke tett og den suger luft?????

 

Det er ikke noen lokk før impeller, sjøvannsfilteret mitt sitter etter impeller.

 

 

Ta av slangen som går fra sjøvannspumpen og bak til drevet, erstatt denne med ein gjennomsiktig slange som du har nedi ei bøtte/balsje(ca 20 liter) (husk å plugg den "gamle" slangen som går bak til drevet). Start opp motor, se om den suger opp alt vannet ,suger den bra da er det tett innsug/suger falsk luft. kontroller da rillene på drevet at disse ikkje er fult av blåskjell eller lignende, eller den suger falsk luft i fra s slangen som går fra skjoldet og ned på drevet.(husk å sjekke pakningen på sjøvannspumpen, er det spor til oring skift til oring, er det ikkje spor til oring bruk pakning, ikkje begge deler) Håper dette kan hjelpe deg.

 

Den suger bra fra drevet og siden den akkurat har vært på land er det ingen skjell eller dritt på drevene.

Har prøvd dette med bøtte og slange.

Den har fungert bra i sommer og problemet er på begge motorene, ikke like mye på begge.

Pakningen på sjøvannspumpen ble byttet sammen med impeller på begge motorene.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen lokk før impeller, sjøvannsfilteret mitt sitter etter impeller.

 

 

 

Han tenker nokk det lokket som sitter i framkant på impellerhuset ditt, det lokket med 6 eller 8 skruer på. (5mm skruer)

 

Men det kan ikkje vera noen annen grunn enn tett insug/defekt impeller/suger luft inn. og siden begge impellerene dine var defekt, høres det veldig ut som tett innsug, tok du av s slangen fra skjoldet til drevet og flushet gjennom drevet når du hadde den på land?

Link to post
Share on other sites

om du misstenker mottrykk i eksosen kan du jo bare ta av slangen/røret som går i fra varmevekslern og bak til eksoskrøget,start opp og se om det flusher bra gjennom og at motoren kjøler som den skal, vist alt er ok når du gjør dette kan det vera eksobelgen din som er defekt(om den har sånn eksosklaffer inni seg,kan disse vera brent av og blokke for eksosen/kjølevann.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Eksosbelgen ble byttet nå i våres, så den skal være ok.

Har ikke prøvd og skru av slangen der den går inn på eksosen.

Får prøve dette i ettermiddag.

 

Testet ikke at vannet flushet ut igjennom drevet nå når jeg hadde den på land.

Men det går fint og blåse ut den veien, da bobler det bak under vann.

 

Jeg trur nok feilen ligger andre veien ut av motoren, siden det kommer eksos

inn i filteret.

 

Når jeg starter motoren uten og skru fast lokket på filteret, men bare holde det over med hånda er trykket så stort at både lokket og silen kommer opp.

Da kommer det ikke vann fra impeller, så det er ikke den som lager trykket.

Link to post
Share on other sites

Om eg ikkje husker heilt feil, så er saltvannsystemet sånn som dette :

 

drev -> sjøvannspumpe -> sjøvannsfilter -> oljekjøler/intercooler(husker ikkje om aqad 30a har intercooler,men mener å huske at A motorene ikkje har det) -> varmeveksler -> eksos

 

forstår ikkje heilt hvor eksosen kan komme fra.

 

Har ikkje noe å si hvortid du skiftet eksosbelg, om eksosbelgen er gåen er det pga impellerene var ødelagte, og motoren ikkje fekk kjøling til eksosen. og då brenner du lett av "eksosklaffene" men som sagt, vet ikkje om du har eksosklaffer i eksosbelgen din.

 

Ps: du har sjekket frostvæske nivået at dette er ok? og når du fekk alarm, sjekket du om motoren faktisk "var så varm" eller om det bare er givern som er defekt?

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke intercooler.

Eksosbelgen har ikke klaffer.

Ja motorene går varme, kjenner det også på impellerpumpen at den blir varm (meget varm)

Har også snakket med en VP mekanikker nå og han anbefalte også og ta av slangen som går til eksosen. Får prøve det senere i dag.

2 nye eksosbend koster kr.3500,- stk. :sad:

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer litt er at eksosbackflow'en klarer å passere sjøvannspumpen! For det må den jo om eksosgass skal kunne komme ut i sjøvannsfilteret!

 

Har villet sjekke pumpene dine en gang til!! Da spesielt at kammen ikke er løs og har forskjøvet seg! I tillegg har jeg villet sjekke om akseltetningen er OK

 

Pumpekam pos.# 10, Akseltetning Pos.#12 på denne skissa

 

 

PS! Husk syrefast fjær rundt tetningsleppene på evt. ny akseltetning!

 

Red: Leser at sjøvannsfilter sitter etter sjøvannspumpen i kretsen og dermed er vel ikke den beskrevne problemstillingen så aktuelt !!

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer litt er at eksosbackflow'en klarer å passere sjøvannspumpen! For det må den jo om eksosgass skal kunne komme ut i sjøvannsfilteret!

 

Eksosen kommer ikke fra pumpen som du viser til, men ut fra røret i sjøvannsfilteret går inn til varmeveksleren.

 

Forstår ikkje heilt hvordan eksosbendene dine kan bli tett av eksos. Dette er jo ein "hurtigående" båt, og om du skal bytte eksosbend er det stor fare for at du må ut med motorer.

 

Er ikke sikker på om vi snakker om samme eksosbend, men alt hva jeg kan forstå så er det dette som er tett:

Eksosbend

Link to post
Share on other sites

Eksosen kommer ikke fra pumpen som du viser til, men ut fra røret i sjøvannsfilteret går inn til varmeveksleren.

.........

 

Skjønte det etter en gjennomlesning av tidligere innlegg:

 

......

Red: Leser at sjøvannsfilter sitter etter sjøvannspumpen i kretsen og dermed er vel ikke den beskrevne problemstillingen så aktuelt !!

.....

 

Men, har allikevel villet sjekket pumpen slik jeg beskriver i mitt tidligere innlegg!! Om ikke annet så for å eliminere! En forholdsvis enkel operasjon i forhold til mange andre mulige tiltak!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Impellerpumper er kresne på at lokket er lufttett, sjekk denne.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært og testet.

Tok av slangen som gikk til eksosbendet og startet opp.

Kjølevannet kom ut av slangen.

 

Det kom også mye eksos ut av der som slangen var koblet på.

Jeg klarte å holde fingeren foran og stengte for eksosen, men det var et bra trykk der.

Tok jeg vekk fingeren gikk nesten all eksos ut der og det boblet ikke bak lenger.

Noe kommer sikkert inn der uansett.

eksosbend.jpg

 

Da bestiller jeg to nye eksosbend og tester.

Jeg vet ikke hvor gamle de andre er, så det er sikkert på tide med et bytte.

Link to post
Share on other sites

Når du tar av slangen til eksosbendet og starter opp SKAL der komme eksos ut av vender fordi der er mottrykk i eksosslangen og vann og eksos skal blandes i utløpet av eksosbendet. Der er ikke tilbakeslagsventiler e.l. verken på eksos eller vannsiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan det være så enkelt at du har latt impellerene gå for lenge uten vann? Selvom du byttet til nye i fjor skriver du at båten har vært på land. Når du da sjøsetter tar det noen sekunder før vannet når impelleren når systemet er tømt for vann. Disse sekundene kan være nok til at en ny impeller igjen er død. Du skriver også at når du har skiftet har det tatt litt tid før vannet igjen kom i sjøvannsfilteret når du åpnet det opp. Dette med "litt tid" er fort det samme som ødelagt impeller (igjen). Vi snakker om få sekunder før en ny impeller er ødelagt - og kanskje setter rester av impelleren seg fast i systemet og tetter for vannstrømmen videre. Det er ikke helt uvanlig.

 

Jeg ville åpnet impellerene igjen og sjekket dem. Smørt inn nye med fett for formålet, og manuelt fylt opp systemet med vann FØR jeg startet igjen. På aggregatet mitt (med helt ny impeller) brukte det noen sekunder for mye i å slurpe opp frostvæske i fjor. Disse få sekundene var nok til at det kun var igjen en skovel.

 

Ut fra det som er skrevet forstår jeg ikke at det er ulogisk at det kommer eksos der det er beskrevet når det ikke skyves vann i riktig retning.

 

Når du først har kjørt uten vann en stund blir temeraturen i eksosslangene/systsemet veldig høy. Alle gummi-deler du har på eksosen kan derfor være skadet som følge av varme.

Jeg har mer u-kvalifisert tro på impeller og ødelagte gummideler enn jeg har på metalldeler i dette tilfellet. Men jeg gjetter jo.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange forslag, men jeg er heller forsatt ikke sikker på at det er eksosbendet som er defekt.

Vet bare ikke vor jeg skal begynne. Har skrudd mye bilmotor opp igjennom tidene, men ikke på båtmotorer.

 

Slik jeg har forstått dette hadde du to fungerende motorer uten varmgang helt til båten ble tatt på land for propellbytte?

Når du setter ut igjen har du to ødelagte/defekte impellere og eksostilbakeslag gjennom hele kjølesystemet?

 

Det var en kort versjon av en lang historie. Har igjennom sommeren hatt noen problemer med varme gang på begge motorene ved oppstart. Har sjekket om impellerhuset har vært varmt når jeg staretet opp. Står og går på tomgang og føler at impellerhuset blir varmt, stopper motoren og etterfyller vann i filteret. Alt fungerer og vi kjører. Når jeg igjen stopper og skal starte har det gått bra noen ganger, andre ganger ikke.

Det var nok derfor impelleren røyk når jeg hadde den på land siste gangen nå, for mange tørrkjøringer.

Glemte og etterfylle vann i sjøvannsfilteret. Skulle flytte båten et stykke og glemte og sjekke at de ikke gikk tørre.

 

Når du tar av slangen til eksosbendet og starter opp SKAL der komme eksos ut av vender fordi der er mottrykk i eksosslangen og vann og eksos skal blandes i utløpet av eksosbendet. Der er ikke tilbakeslagsventiler e.l. verken på eksos eller vannsiden.

 

Jeg er klarover at det vil komme noe eksos som slår inn i røret der kjølevannet skal ut i eksosen, men hvor mye og hvor stort trykket er vet jeg ikke. Det jeg ser når jeg skrur av lokket på sjøvannsfilteret er det står et bra trykk opp av røre nede i fiteret så vannspruten står ut derfra ved start av motoren.( se bilde)

Trykket er er så stort at jeg ikke klarer og bare holde lokke over, da kommer det vann og eksos ut. Å ikke fra impelleren.

Dette bildet er tatt før oppstart og er nesten tomt for vann?

 

sjovannsfilter.jpg

 

Jeg ville åpnet impellerene igjen og sjekket dem. Smørt inn nye med fett for formålet, og manuelt fylt opp systemet med vann FØR jeg startet igjen. På aggregatet mitt (med helt ny impeller) brukte det noen sekunder for mye i å slurpe opp frostvæske i fjor. Disse få sekundene var nok til at det kun var igjen en skovel.

Jeg har smurt godt med den som fulgte når jeg kjøpte impelleren (dyr VP impeller :clap: )

Har også at den ute flere ganger nå, smurt opp vær gang.

Men når jeg fjerner slange som går til eksosen, som hvis på det andre bildet, kommer det vann med en gang og alt virker.

 

Det er ikke noe her i Østfold som har en fungerende VP30? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket pakningsflaten på sjøvannspumpen? Mange pumper har blitt ødelagt av at man bruker to skrujern til å vippe ut impelleren med. Huset er mykt, man får skader i kanten og pumpa suger luft etter motering og får ikke opp trykket. Jeg bruker en impelleravdrager (McPeller) for å unngå dette.

 

Ellers så virker det som om du har i overkant stort mottrykk i eksosen, kan det være at slangen har flatet ut et sted eller noe som blokkerer i lyddemper?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg heller fremdeles mot impeller eller lekkasjer på sugesiden. Det skal veldig lite lekkasje til før en impellerpumpe slutter å suge. Er pumpen HELT i orden suger den lett opp vannet på et par sekund og vannet siger heller ikke tilbake når motoren stoppes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette er min teori for hva som er feil med eksosbendet.

Kjølevannet kommer inn på toppen og renner ned på innsiden av rører da det er todelt med et lite inni som igjen gjør det renner ut bunnen på eksosbendet.

Eksosen kommer ut fra turboen i senter av eksosbendet og møter vannet i slutten av eksosbendet.

 

Gule streker = ekosos riktig vei.

Blå streke = sjøvann

Rød strek = eksos som kommer inn feil vei

 

Mange streker, håper den er forstårlig :smiley:

eksosbend1.jpg

 

Det virker også logisk at det har tært hull på toppen her da det er et bra trykk som kommer konstant inn der av sjøvann. Jeg vet heller ikke hvor gamle de er.

Link to post
Share on other sites

................

Trykket er er så stort at jeg ikke klarer og bare holde lokke over, da kommer det vann og eksos ut. Å ikke fra impelleren.

.................

 

Eksostrykket vil i stor grad være likt vannsøylen fra båtens eksosutløp og opp til vannoverflaten. Om f.eks. eksosutløpet er 30 cm under vannoverflaten så vil du mao ha et tilsvarende eksosmottrykk.

 

Dette kan virke lite, men når innløpet til eksosbend er åpent så vil all eksos finne den letteste veien, altså ut eksosbendets vanninnløp når dette er åpent til friluft..

 

Som skrevet i tidligere innlegg: Sjekk pumpens kam og akseltetning. (Innlegg #10)

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...