Palbryn Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Har ikke kjøpt noe ennå, er ikke sikker på hva jeg skal satse på først. Eksosbend eller ny impellerpumpe. Lokket på impellerpumpen er tett det er jeg sikker på, både ny pakning og vannfast fett. Det er heller ikke skader på åpningen. Har ikke brukt skrujern ved fjerning da jeg har en impeller avdrager. Dobble slangeklemmer på slangen i bakkant. Det som er rart er at begge motorene å oppføre seg på samme måte. Den på babord side er den verste. Får kanskje kjøpe en av vær, 1 stk. eksosbend og 1 stk. impellerpumpe. Får prøve og skru av pumpen i dag å skjekke den også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Hvorfor ikke bare skru av det ene eksosbendet og sjekke? Da ser du jo kjapt om noe er galt med det. Mye bedre enn å kjøpe nytt først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joda3300 Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Eg må si meg enig med Palbryn sin teori. Noen få grunner til dette. 1. Når han tar av slangen til eksosbende(vann slange) kjøler motoren fint med ein gang.(hadde det sugd luft av impeller pumpen ville det ikkje vært noe forskjell, og den hadde forsatt hatt kjøle problemer) 2. Eksosbende på disse motorene er ein svakhet, 30 og 40 motorer har slitt veldig mye med eksosbend som er tært hull i 3. Når han løftet båten på land, tømmer han alt sjøvann ut gjennom drevet, og sjøvannsystemet står tomt, når han da starter motoren og eksosen kommer til impeller huset før sjøvann blir impelleren stående i luft, og da er det ikkje rart at impellere ryker fort/han ikkje klare å suge opp vann før man "fyller vann i sjøvannsfiltere". Min teori er , Gammel motor, tæring skader på eksosbend, løfter båten opp, tømmer sjøvanns systemet helt, eksosen blir pressa gjennom sjøvanns systemet og ned til impeller huset, og vips så ødlegger du begge impellerene. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Hei igjen, Nei dette er ikke lett. Nå har jeg tatt av både eksosbendet og sjøvannspumpen,det ser ut til og være i orden. Der røk min teori på eksos tilbakeslag til sjøvannsfilteret. Video av eksosbend. http://www.youtube.com/watch?v=qZ9l54AxdZc Det er kanskje derfor eksosen slår tilbake, da eksosrøret er fult vann helt opp til eksosbelgen.? Da gjenstår det vel bare vannpumpene. Jeg trur jeg kjøper et par nye av de og prøver, de ser ganske slitt ut, så det kan ikke skade og bytte de. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe disse til en grei pris? Mvh Pål Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Du får repkit til dem, men då må du ha tilgang til presse, repkit består av : tetninger,lagre,kam,aksling,pakning koster ca 1400 kr (du får det sikkert billigere om du søker litt opp) Ang vann i eksosrøre, dette er ikkje unormalt. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 (redigert) .............. Da gjenstår det vel bare vannpumpene. Jeg trur jeg kjøper et par nye av de og prøver, de ser ganske slitt ut, så det kan ikke skade og bytte de. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe disse til en grei pris? Mvh Pål Nei, disse pumpene ser absolutt ikke ut til å være utslitte (utifra bildet ditt) !!!! Evt. nye komplette pumper vil koste en liten formue (vil jeg tro)! SLik jeg ser: Først sjekk akselnotingen i impellerene: Tre på den nye impelleren og vri aksel mens du holder fast impelleren. Dette for å sjekke at aksel-notingen i impelleren ikke er løs! (Har selv opplevet at vulkingen i impellerens akslelnoting har løsnet slik at notingen roterer inne i impelleren). Evt. nytt impeller-sett hos Biltema: 25-205 til kr.109,- (medfølgende pakning) Kammene sitter der de skal! Er lokket slitt mot impeller så forsøk å fjern maling og snu det slik at utsiden av lokket vender mot impeller! Utifra bildet er det vanskelig å se om bunnen på pumpehuset er spesielt slitt! Ved evt. dmontering så demonter en og en pumpe (for ikke å blande delene) Se tegning Bruk en skyvelære å mål hvor mye akselen stikker ut iforhold til pumpehus. Noter verdien slik at du får samme avstand når du skal montere tilbake! Fjern segerring #15 og slå forsiktig ut aksel og lager med en plasthammer. Sjekk lagrene at det ikke er noe radial slark eller om de "lugger" når du snurrer på de! Skift lager om nødvendig! Skift akseltetning #12. Påse at tetningslippene vender samme vei som de gamle, og at akseltetning mot selve pumpen er utstyrt med syrefast lippe-fjær! Sjekk også O-ring #13 at den er hel og fin! Monter tilbake med samme akselavstand til pumpehus som notert tidligere. lås med segerring #15 Monter impeller med gummiknapper #7. Monter lokk, evt. snudd lokk, med ny pakning. Lykke til ! Bjørn Redigert 2.August.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Palbryn Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Ja det er dyrt med nye pumper, men har surret lenge med denne feilen. Kjedelig nå når penværet har kommet. Er lokket slitt mot impeller så forsøk å fjern maling og snu det slik at utsiden av lokket vender mot impeller! Utifra bildet er det vanskelig å se om bunnen på pumpehuset er spesielt slitt! Skal prøve med et rep. sett først på den ene pumpen og snu lokket som du foreslår. Ja, det er ganske slitt inne i bunnen der simringen sitter i pumpen, simringen ser hel ut. Er nokk 1mm eller mer inne i bunnen der, går opp/ned. Monter impeller med gummiknapper #7. Monter lokk, evt. snudd lokk, med ny pakning. Har det aldri vært noe gummiknapper der, får heller ikke tak på disse. Står som utgått på VP sidene. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Om simmeringen "Ser bra ut" så kan den være morken eller mangle lippefjær (bortrustet?) ! Gummiknappene følger med i settet fra BT !! PS! Sjekk for all del at vulkingen på akselnotingen inni selve impelleren er fast!!! Hadde selv samme problem. Helt umulig å se på impelleren (Måtte faktisk klippe av en av bladene for å ikke ta feil av ny og gammel impeller) Om så er tilfelle, så kan det være at pumpen(e) dine fungere i "rykk og napp" Til opplysning: Den gamle impelleren, som var løs hos meg på akselnotingen, var en "Volvo" Original impeller!!! Skiftet på begge mine TAMD60C motorer med Biltema impellere!! (Samme impellertype som du bruker) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mistral36 Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Hei Jeg har samme problem som deg at impeller går tørr inni mellom. Har studert dette og sjekket mye. Har kommet til at problemet kan ligge her: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7749309-44-7306.aspx Punkt 9. Grunnen til jeg heller mot dette er følgende. Når jeg tester med luft og blåser ut innsug siden fra impeller pumpe til drev så kommer det ut luft på toppen av drevet. Det som skjer når du stopper er at vannet siger tilbake og ved oppstart får du i tillegg falsk luft herfra. Det skjer ikke hver gang, men skjer som regel ved oppstart. Jeg kjenner en som slet med kjølinga og luft i mange år før de fant nettopp feilen her. Jeg skal prøve å sjekke boltene mine ved fult opp tilta drev. Håper dett er noe som kan bidra med ditt problem. Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Dette problemet vil vel bare være når båten går i fart? Når båten ligger i ro vil jo denne ligge langt under vann ? eller tar eg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Jeg har samme problem som deg at impeller går tørr inni mellom. Har studert dette og sjekket mye.Har kommet til at problemet kan ligge her: http://www.marinepar...09-44-7306.aspx Punkt 9. Alle forslag på løsning motas med takk. Ja det kan være en mulighet dette også,men jeg har også blåst ut igjennom der fra båten og det kommer ut luft fra drevet mitt der vannet skal inn. Min dame er ganske tung der bak, vannet er i overkant av skjoldet. 600 liter diesel, 300 liter vann, 200kg batterier og 2 x VP30A gjør den altfor tung der bak. Så skal den suge falsk luft må det være inne i båten. Har også dobble slangeklemmer på det som er over vannnivået, ikke kan jeg se at det lekker noen steder. Men når har jeg fått låne en nesten ny pumpe som skal testes på fredag. Håper jeg slipper og kjøpe to nye, kr. 6500,- pr. stk. De er over 25år gamle, så det har nok satt sitt preg på de. Trur ikke motorene har gått så alt for mye, da de nesten ikke bruker olje. 1-2 liter pr. motor iløpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Hei Som Joda 3300 sier så kan det stemme at dette i teorien kun skal skje under fart. Men i å med at det er mye eksos luft som kommer opp ved drevet når man ligger i ro kan dette føre til at impeller suger luft. Min er også tung på hekken så hele skjoldet er under og samme problem oppstår. Håper du finner en løsning og poster den her så jeg kan ta få et bra tips. Når jeg starter å kjøre så må jeg alltid følge nøye med tempen til riktig driftstemp. er oppnådd. Fortsetter den over hva som er normal hos meg (80-85 c) så stopper jeg åpner slangen til drevet (sugesiden til pumpen) og får vannet til å flomme ved å blåse i den. Så må jeg åpne litt på topp dekslet av filter ved oppstart så jeg får flow. Man må altså prime impeller så denne får vann. Hvis det lekker i tidligere nevnte kobbling så vil vannet ha mulighet til å sige til bake ved stille ligge og dermed står impeller tørt. Dette i kombinasjon med litt slitt vannpumpe kan være nok?? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 5.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 En oppdatering. Den lånepumpen jeg skulle teste i dag var av en nyere type med slangetilkobling så den fikk jeg ikke testet. Så da dro jeg rett til VP butikken og kjøpte en ny pumpe. Det jeg så på den ”lånepumpen” og forskjellen på min gamle var på bakveggen inne der akslingen kommer ut var at min var mye slitt. Så det mye bedre nå som pumpen var demonter og kammen ble fjernet. Ja den kunne skrus av noe ikke jeg hadde lagt merke til før. Gamle pumpen med kammen fjernet. Det jeg målte med skyvelære var at den var slitt ca. 0,5-1mm. Ny pumpe med kammen fjernet her også. De hadde slengt med en impeller som var ferdig monter i huset, ikke noe VP trykk på den. Det er vel Johnson som lager alt sammen? Ny pumpe montert med priser på gull nivå. Har kun testet med å starte motoren og da virket det bra. Åpnet sjøvannsfilteret og vann ble værende i filteret. Så åpnet jeg filteret på den andre motoren og da forsvant vannet med en gang. Kunne se impeller. Som vist på bildet over. Skal test kjøre senere i helgen for å se om det varer, så blir det et kjøp til. Kr. 6500,- i Norge. Ser de den koster ca. kr. 4500,- i USA inkl. mva. levert i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) Kjempeflott at du finner ut av det !!! En midlertidig billig og rask "ferie-løsning" kan være å montere en Tilbakeslagsventil (kr.29,-) på pumpens sugeside slik at du forhindrer vannet i å sige tilbake til sjø! PS! to slangeklemmer på hver side av ventilen !! Bjørn Redigert 5.August.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mistral36 Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Hei Takk for oppdateringen. Håper at du nå har funnet problemet og løst det. For det koster jo noen båt penger? Kanskje det er mitt problem også?. Det skjedde igjen idag. Jeg fulgte med på temp måleren som vanlig og når den fortsatte å øke etter 85'C så var det bare å stoppe og gå ned i kjelleren. Jeg åpna lokket på sjøvannsfilteret og så at impelleren var tørr. Fikk kona til å starte opp så åpna jeg litt på lokket til vannet kom og flow var opprettet, lukket igjen og problemet løst ,kjøling var gjenopprettet og gikk som den skulle ut dagen. Underlig er det, men jeg kan jo vurdere den tilbakeslags ventilen foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hei igjen, Jeg har som nevnt tidligere at jeg skulle prøvekjøre nå i helgen og det har gått bra. Jeg har to motorer og den ene er det byttet sjøvannspumpe på, så da har jeg mulighet til og sammenligne Fikk ikke testet så mye som ønsket i helgen, men har kommet fra til at den motoren jeg byttet sjøvannspumpa på har vært 100% stabil. Den andre motoren er som før med de samme symptomene som deg (Mistral36). Jeg var vel litt desperat en periode her siden begge motorene streiket på samme tiden og det var i ferien, så jeg ville bytte det meste for at alt skulle virke ok igjen. Men mye gode råd her fikk meg til å gå nærmere i sømmene og sjekke hva som var feilen. Jeg hadde tenkt og bytte simringer og snu lokket som forslått her, men når jeg fikk demontert alt og så forskjellen på ny/gammel, så jeg ingen annen utvei i å bytte. Den har sikkert ikke vært byttet på 25år, så den har vell gjort sitt. Fikk også opplyst at det kan variere mye om du har aksling eller hekkaggregat, da innsug av vann sitter lavere på hekkaggregat. Drar inn mere dritt / sand. Når det gjelder tilbakeslagsventil var det også et godt forslag, men jeg er ikke sikker på om det hadde løst hele problemet, da tempen på motoren gikk noe ned ved topp turtall. Ser ut som den kjøler bedre nå ved bytte av pumpe. Men det er en billig løsning som kan være forsøket vært. Jeg valgte den dyre løsningen, men båtmotorer bør være i orden. Jeg ser mitt problem som løst og kommer tilbake med oppdatering når jeg har byttet den andre og få kjørt noe mer utover høsten. Takk for all hjelpen. Pål Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hei Ja det kan sikkert være at pumpen er utslitt. Men hvis man da plansliper flensen tilsvarende hva den er sltt ned innvendig så skulle det vel bli det samme? Poenget er vel å få pumpen til å bli tett/suge best mulig og at vannet ikke renner tilbake. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.