Jump to content

Har dere hatt uhell/nestenulykker i ferien?


Lars O

Recommended Posts

Lager en tråd for de med rimelig høy puls på båttur...

 

Vi dro fra Svanøy til Hardbakke på torsdag og ankomm på ettermiddagen. Gled rolig inn i havnen for å finne plass og skulle bakke for å unngå å treffe andre båter på brygga. Jeg satt på flyen og følte at jeg hadde full kontroll...men den gang ei! Spaken satt bom fast etter fri og en steinbrygge nermet seg for fort. Løp ned og fikk satt den i revers, men båten gikk bare raskere fremover!

Tankene ble innhentet av den gamle reklamefilmen om han som sa "sikt på den billigste båten"

 

Steinbrygga var nå bare en meter unna, og ett naust så ut som det skulle få kjenning med baugen vår.

Rederinnen løp frem for å ta i mot, eller gi en tamp til noen på brygga - men på denne tiden var det ingen å se.

 

En dame dukket opp uten å skjønne situasjonen og tilbyr oss å legge oss utenpå de, hvor jeg roper at vi faktisk trenger litt hjelp....puh!

 

Plutselig vrimlet det av hjelpsomme hender og båten stod med baugen rett på ett tau som var spent foran naustet.

 

ferietur_med_baaten_2011_197.jpg

Vi fikk stoppet motoren, den gikk fremdeles i forover og unngikk både brygga og naustet.

ferietur_med_baaten_2011_202.jpg

 

Hell i uhellet ble det ingen skader på vår eller andres båt eller naust. En kar rodde en tamp bort til korttidsbrygga slik at vi kunne dra oss dit.

 

Det viste seg att girvaieren hadde en spiker som låsesplint og hadde rustet vekk, så den hadde hoppet av.

Tok tre minutter å fikse, men kunne ha forsaket mye skade.........

 

Hvilepulsen var alt for høy alt for lenge!

 

Stor takk til alle som hjalp til :-)

 

 

 

Lars O

Link to post
Share on other sites

Vi hadde litt høy puls om bord da propellen datt av akselen i det vi skulle legge til dieselbrygga i Møllesund. Den gamle Viksunden krever litt fart for at roret skal virke, men til alt hell gikk det uten skader. Godt med fendring gjorde at skjergårdsjeepene inn mot brygga kun fikk en skikkelig skvis, ingen sår eller hakk.

 

Verre var det da vi etter et par dager ikke orket å ligge fast pga. Manglende propell og la ut fra gjesteplassen kun med seil får å nå Stenungsund. Det gikk fint å seile ut fra havnen og et stykke nedover, men værmeldingen viste seg å være svært upålitelig den dagen med langt mindre vind enn meldt og annen retning. Skarp kryss i trange farvann er ikke egnet for Viksunden, og lite vind gjorde det hele ganske umulig. Avdriften ble stor og et slag med denne båten er ikke gjort i en kjapp vendig slik jeg er vandt med fra tidligere seilbåter. Mistet til slutt fart og kontroll på båten i et trangt sund og blåste/drev rett mot steinura. At kona går med krykker og kun kan styre hjelper jo ikke stort når tiden er knapp. Fikk kastet dreggen i siste liten og heldighvis bet den seg fast og seilene ble revet.

 

En hyggelig svenske kom bort og fikk slept oss til et mer åpent farvann der vi la oss på svai, og vinden døde helt ut. Fikk så den idiotiske ideen at jeg fikk prøve å slepe Viksunden med gummijolla påmontert en 5 hk motor som ikke engeng får jolla i plan. Som sagt som gjort, og sju timer senere var vi et stykke på veg. En svensk familie som hadde sett oss slepe tidligere på dagen så at vi fortsatt bedrev det milt sagt rare slepet og tilba seg å ta over siste del av slepejobben midt på natten. Stor takk til dem, og de fikk oss helt frem på en snau time.

 

Til alt hell synes ungene alt det rare pappa gjør bare er gøy, så ferien går nå sin gang. Svenskene er hjelpsomme og hyggelige, og det er godt vi har kunnet yte litt hjelp tilbake med motorreperasjoner mens vi har ligget til havns.

Link to post
Share on other sites

Fint at det gikk så bra ! Hadde en liten glipp her forleden etter en relativt fuktig tur på fjorden.. ja, inrømmer fakta ! Men skulle bare gå på dekk som vanlig å ta imot på brygga når kompis skulle legge til i sidestrømmen som oppstår når det er mye nedbør her på fjorden hos vårs. Idet jeg hoppet fra dekket på Jodaen, skjønte jeg at detta kommer til å gå dritt..! Og det gjorde det ! Landet klæss på rævea på bryggekanten,mista bevisstheten, og gikk tilvanns. Kom til meg selv når jeg ble halt opp på brygga av de øvrige ombord til alles latter... Ræva var ikke til å sitte på noen dager, men til gjengjeld gul og dypblå i fargen etter at den tok av for 100 kg gubbe og dempet fallet. Aldri vært så glad i vesten min som da... :thumbsup: Vesten er min venn !

Link to post
Share on other sites

Vi har for egen del hatt en ganske kjedelig sommer med tanke på nestenuhell. Det som har gitt høy puls var en mayday melding fra Tjøme Radio der vi var første båt til havarist- det var vel i slutten av juni - og at jeg og jr var med i et søk etter druknet person på fredag med jolla vår. Heldigvis viste det seg etter en stund at det var falsk alarm

Link to post
Share on other sites

Skulle tømme septiktanken på Fredag, men maceratorpumpa hadde takket for seg :headbang:

En halvtime etterpå, ble babord motor varmere enn vanlig, og jeg kikket ned i kjelleren, for å se kjølevann som rant nedover motoren.

FLOTT tenkte jeg, og trodde det rant ut av selve motoren, og i mitt hode, så trodde jeg at toppakningen hadde gått.

Krabbet meg inn til Kragerø, og fant til min STORE glede ut at returrøret fra turboen, hadde gnisset inntil noe, og fått et lite hull i seg. Dette ble tettet med kjemisk metall, og alt ble velstand.

Jeg har demontert septikpumpa, og selv med mitt yrke, så blir jeg aldri vant til den lukta.Pumpa som ev ødelgt er noen måneder gammel bare :confused:

Venter på Kragerøexpressen, som skal plukke opp ny pumpe på Strømmen, så jeg får montert ny i kveld.

Fortsatt god og feilfri sommer :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som beskrevet i en anden tråd: Mistede styringen lige efter at jeg havde lagt ud fra Lilla Bommen i >10 m/s. Kom med hjælp af bovpropel, hækpropel og motorer ind til stenkajen hvor jeg lå og bankede i en time mens Fruen hentede ATF-olie. Forbipasserende både (nyttetrafik) fik lavet så store bølger, at jeg først rev et fortøjningsbeslag på kajen løs og derefter bankede stævnen ind i kajen med det resultat at jeg fik nogle ordenligte ridser i gelcoaten :sad:

 

Skulle herefter fylde ATF på styringen i høj søgang uden tragt så jeg sølede olie ud over teak'en på flybridgen. Prøvede herefter at teste styringen ved at dreje roret fra side til side med det resultat at kablet til rorindikatoren knækkede :headbang: Det kostede tre dages forsinkelse på hjemturen, da jeg skulle tilbage til Marstrand for at få det repareret.

 

På en Nord West skal man ikke bare have båden op for at skifte dette kabel. Man skal også have drevet af og rykke motoren frem, da kablet slår et skarpt knæk bag motoren. Dette er nok også grunden til at det blev slidt så det knækkede in the first place..

Link to post
Share on other sites

Ikke noe moro slikt. Hadde samme opplevelelse for noen få år tilbake med Nord Westen. Skulle inn og fylle diesel. Gikk i 4 - 5 knop, skulle slå fri, satt plutselig med kontrollspaken i handa og båten gikk forover. Prøvde å stoppe motor uten hell, kjørte baugspydet inn i lugaren på en plastsjark som lå fortøyd like ved brygga. Opp med dørken og fikk stoppet motor. Ikke noen god følelse. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Uhell kan man muligens ikke kalle det, men følte meg ganske uheldig når anker winchen streiket på forrige tur. Dette var første overnattingstur i ny båt og jeg besluttet meg for å prøve winchen før vi ankom bestemmelsessted. Kartet viste en dyp og fin plass for test (jeg ønsket jo ikke at den skulle sette seg under testingen).

 

Trykket på knappen for ut,men ingenting hendte. Det sa "klikk klikk" og winchen gikk verken inn eller ut. Så plutselig gikk den ut......helt ut! Og lot seg ikke stoppe. 10Kg Bruce og 50m kjetting hang nå under båten. Etter å ha konstatert at sikring og releet var ok var det bare til å konstatere at den måtte hales opp for hand. Jeg vet ikke totalvekten på 50m 8mm kjetting + 10Kg anker, men antar det må være ca 100Kg. Det klarer man ikke å hale inn alene. Etter å ha drevet i en ca en time satte ankeret seg på en grunne (ca 45m).

 

Til slutt kom gamlingen til unnsetning og vi fikk halt opp ankeret etter å ha kjørt det løst. Var helt gåen i nakke/skuldre i flere dager etterpå.

 

Åpnet senere opp anker winchen og konstaterte at motoren var full av salt. Jeg tror jeg skal klare å redde den da jeg tror det bare er snakk om dårlig kontakt på børstene. Den ligger nå i boden satt inn med CRC.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ingen stor sak men:

Bråvåknet tidlig en morgen av at ankervinsjen forut begynte å slure og gå, ankeret var ikke ute. Kom meg ut av køya og fikk slått av strømmen. Nærmere undersøkelser viste at fjernkontrollboksen var halvfull av vann og den ene mikrosvitsjen på prinkortet var kortsluttet og ødelagt.

Lærdom: Fjernkontrollboksen til Quick-vinsj er ikke 100% vanntett og bør ikke oppbevares i ankerbrønnen.

Link to post
Share on other sites

 

På en Nord West skal man ikke bare have båden op for at skifte dette kabel. Man skal også have drevet af og rykke motoren frem, da kablet slår et skarpt knæk bag motoren. Dette er nok også grunden til at det blev slidt så det knækkede in the first place..

Er ikke det likt på alle D4/D6 installasjoner? Jeg har lest før at det er smart å ikke knekke den kabelen.

 

Olje på teak løses med aceton. Jeg har alltid et par flasker for hånden

Link to post
Share on other sites

Miniuhell som gikk helt bra: Dro opp en strømkabel på dreggen. Hadde sjekket sjøkartet på forhånd og strømkablen lå nærmere 100 m fra der den var avmerket på kartet(!) Jeg dro den opp fra ca 20 m dyp og den elektriske måtte ha mer enn en smule hjelp på veien opp. Det er et helvete å få en strømkabel av et stålanker med feil vindretning!

 

Antar at jeg ikke er førstemann som har fanget denne kabelen, men at forrige mann prøvde å kjøre seg løs og dermed dro den med seg. Uansett, alt gikk bra, strømkabelen ser ikke ut til å ha fått vanninnsig og jeg fikk opp dreggen. Men - jeg dro den ikke tilbake til der den skulle ha ligget etter kartet.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

I løpet av våre 16 dager på båtferie hadde vi bare en skummel episode: Hadde akkurat lagt til ved Halden Båtforenings havn på Brattholmen, to båter fortøyd inntil hverandre med anker akterut, et paradis av en havn var vårt førsteinntrykk, med flotte brygger, benker, griller og stupetårn! Paradiset skulle plutselig bli til et sant helvete!: En sværing av en båt (40-50 fot) dundrer rett forbi i høy fart og rett etterpå kommer hekksjøen dens inn imot oss, vi hadde akkurat gått på land og så bølgene komme og fikk hoppet ombord. Fruene ble stående på brygga og måtte holde båtene ute så de ikke skulle hekte seg/banke i brygga, vi gutta dyttet båtene fra hverandre etter beste evne hver gang de passerte hverandre i voldsomme rullinger samtidig som jeg hele tiden strammet etter på ankervinsjen. Alt gikk kast i kast ombord, skuffer hoppet ut av skapene og alt lå på gulvet og slang, vår båt tok tak i brygga og pulpiten ble revet av på den ene siden så skruene sprutet. Etter min oppfatning er denne havna noe utsatt for sjø fra nord, men sånn kjøring er etter min oppfatning svært hensynsløs, vi forsøkte å kalle opp båten på VHF, men uten noe navn på båten så kan man jo egentlig ikke forvente noe svar! Vi fikk ryddet opp det verste rotet og kastet loss og fant ut at vi burde finne en bedre beskyttet havn for natten!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Kan vel kanskje ikke kalle herverk/pøbelstreker for uhell men.....

Søndag formiddag fant jeg min gode gamle Shakespear under vann, fortøyningene bak var fjernet, så kun litt av baugen var over vann.

Dette skjedde på båtbryggen ved campingen hvor jeg har campingvogna mi i Årjäng FERSKVANN(sverige) :flag_sw:

Når vi endelig fikk dratt båten på land og tømt den for vann fant jeg en halvfull shampoflaske jeg ikke har hatt i båten flytende under dekk, så alt tyder på at båten har fått god hjelp til å drukne :nonod::headbang: :headbang: :headbang:

Båten ble tømt for vann, tauet bort til båthavna og vi kjørte den på henger til Campingen og tømte båten for all innredning, pluss at vi demonterte hele motor en 79mod Evinrude 55hk 2T (untatt blokk og topp).

Forgassere, starter, startrelee, powerpack, alt under svinghjul ble tørket grundig og vi smurte godt med marinespray (husker ikke navnet), fylte innsug og sylindere godt med olje før og mens vi helte på olje og sprayet inn fuktdrivende spray.

Så lot vi alle delene "soltørke" noen timer før vi smurte alle delene fettet alle nipler og monterte motor.

Bensintank ble også tappet for vannblandet bensin før vi blåste den tørr med kompressor og fylte på ny bensin med ca 3-4% oljeblanding.

Motor startet og gikk fint etter litt hosting og harking, så jeg kjørte den i ca 15-20min med varierende turtall, før jeg stoppet den.

Startet den en snartur i går, og den startet etter 2forsøk og gikk pent før jeg skrudde den av.

 

Nå gjenstår bare å få benker tepper og alt annet skikkelig vasket og tørket før jeg putter alt i båten og setter den på sjøen igjen.

 

Så mitt spørsmål, er det noe mer eller annet jeg bør gjøre eller burde ha gjort med motoren, før jeg sjøsetter ???

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Etter forsterkning av speil og flytting av styreposisjon skulle jeg testkjøre min GH 14 med 115hk Mercury (2 takt).

Ting funka fint , helt til styrkabelen eller innfestningen til kabelen sleit av og motoren slo ut i max sving i 45 knop.

Båten gikk rundt, jeg blei kasta ut og fikk skuldra ut av ledd i landingen....

 

Båten lå opp ned, og gikk ned etter noen minutter. Redningsvesten blåste fort av gårde, men jeg fikk tak i

bensintanken og begynnte å svømme til land.

 

Etter noen meter svømming kom det en båt som hadde sett havariet og jeg fikk hjelp det siste stykket inn til land.

 

 

--

Espen

Redigert av Bjelman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter forsterkning av speil og flytting av styreposisjon skulle jeg testkjøre min GH 14 med 115hk Mercury (2 takt).Ting funka fint , helt til styrkabelen eller innfestningen til kabelen sleit av og motoren slo ut i max sving i 45 knop.Båten gikk rundt, jeg blei kasta ut og fikk skuldra ut av ledd i landingen....Båten lå opp ned, og gikk ned etter noen minutter. Redningsvesten blåste fort av gårde, men jeg fikk tak i bensintanken og begynnte å svømme til land. Etter noen meter svømming kom det en båt som hadde sett havariet og jeg fikk hjelp det siste stykket inn til land.--Espen

 

Kvalifiserer vel til Darwin awards denne her. Darwin awards

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det likt på alle D4/D6 installasjoner? Jeg har lest før at det er smart å ikke knekke den kabelen.

 

 

Hmm...det ved jeg ikke. det kommer vel an på hvor selve potentiometeret er monteret? I NW'en sidder det oppe under dørken. Måske kom der ikke samme knæk på kablet hvis det sad anderledes? Hvos har du set om andre, der har knækket kabel til rorindikator? Ringens Varv var ikke helt familiære med at skifte dette. Første troede de, at man bare kunne trække det gamle ud og dytte det nye ind med riglig glidecreme... men de blev klogere...

Link to post
Share on other sites

Etter årets behagelige og begivenhetsløse cruising i Hellas lå vi trygt til kai i Kalamaki marina. Jeg skulle ned i salongen, og ble plutselig vektløs, for så like plutselig å ha full vekt. Traff dørken med full tyngde, og det var godt rompa ikka var av glass.

 

Forklaring: et ordensmenneske blant mannskapet hadde tørket opp søl fra dørken, og lagt dorullen i trappa. Min fot på dorull ga samme effekt som Donald Ducks fot på nevøenes gjenglemte rulleskøyter/klinkekuler/whatever.

 

Stoltheten er for lengst reetablert, men rompa er fortsatt vond, fire uker etter....

:cheers_wine:

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Joda, har da hatt et lite uhell alt.

 

Sikkert ikke så dramatisk for de garvede, men slitsomt nok for en førsteårs båteier som meg.

 

Hadde ligget over i Sandspollen og dro opp dreggen med verdensrekord i søle og gjørme og drit på, med motoren på... :headbang: Så da kilte jo saltvannspumpa seg relativt snart, og jeg måtte bare skru av og taues inn til Sætre. Der ble båten liggende noen dager inntil jeg fikk venner til å være med på slepetur hjem til Oslo. Så nå har jeg hatt ut pumpa og renset og byttet impeller. Måtte ta av en kjølevannsslange for å få den ut også, så det ble et stort prosjekt for en fersk mekaniker. Men jeg tror jeg har det meste satt sammen igjen nå. Må bare finne ut hvordan jeg tapper ut resten av kjølevannet, og fylle på nytt, så er vi in business, forhåpentligvis. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt noen uhell i år, men hadde et nestenuhell for noen år siden. Fikk motorproblemer utenfor Bolærne med motorseileren (Viksund 31 Goldfish) vi hadde den gangen. Ble slept inn til Tønsberg, og et verksted overtok ansvaret for båten. Uka etter ringte mekanikeren og sa at båten var prøvekjørt og alt funnet OK. Så vi dro for å hente skuta.

 

Som kjent er det en bro i veien når man skal ut fra Tønsberg, og det samler seg ofte ganske mye båter ved brua før bruåpning. Båten lå på lånt plass i Ollebukta, og vi bakket uproblematisk ut og gikk nedover mot brua. Der var det mye båter som ventet, og vi siktet oss inn på en plass mellom to seilbåter som lå temmelig nær brua.

 

Da vi kom sigende inn mellom disse og skulle dra bakk satt girspaken plutselig bom fast. Brua nærmet seg raskt masta, farten var 2-3 knopp. Fikk panikk og la giret i forover igjen for så å prøve bakk på nytt, uten at det hjalp på noe annet enn farten, som plutselig var oppe 4-5 knop. Det eneste vi kunne gjøre for å prøve å unngå at masta gikk i brua var å satse på full gass forover og maks rorutslag den veien båten svingte best.

 

De som lå rundt må ha trodd vi var passe gale da vi plutselig ga full gass på grønningen under dørken og vrengte skuta rundt. Bomma med hårfin klaring på brua, og unngikk såvidt kollisjon med to andre båter som lå og ventet, men det gikk utrolig nok bra. Fikk fortøyd longside og fant ut at mekanikeren hadde tråkka på/sparka i girwiren så den hadde knekt, slik at den kilte seg mot hylsa.

 

Turen inn til Oslo gikk til ved at jeg måtte stå nedi motorrommet og gire, mens kompisen min sto oppe og tok styringa mens han ropte "forover-bakk-forover-bakk" osv. Det var ganske spennende å manøvrere slik med 8 tonn båt da vi måtte innom Drøbak for å fylle diesel, og da vi skulle legge til i trang hjemmehavn i Oslo :smiley:

Link to post
Share on other sites

Minst to unger fikk panikk da det strømmet vann inn på gulvet i salongen framme. Fikk ein støkk når beskjeden blei ropt opp til meg :sweat: Vannet strømmet inn i salongen rundt slanger og kabler fra under benken som utgjør sofagruppa. Det viste seg å være ferskvann fra varmtvannsberederen som ligger under benken der. Slangen som skal forsyne båten med varmt vann hadde hoppet av, og pantrypumpa hadde kost seg leeenge og tømt ca 150 liter vann i kjøl og salong ...

Lenset ut, og slo på med ebern, og holdt 40 grader resten av dagen :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

jeg hadde 2 uhell i sommer, det første var når vi skulle legge fra kai med dregg på koster, brevik havn

alt gikk etter planen med og ta opp dreggen, jeg har ikke winsj så det var paraply dregg med 40 meter dregg tau og 10 meter kjetting la alt oppe på bade platformen og skulle bare flytte båten slik at jeg ikke skulle komme borti noen andre båter, da skjedde det 5 meter dreggtau og 10 meter kjeting gikk i vannet og inn i proppelen det ble brå stans og vi drev mot en stor lagon seilbåt han hadde festet litt hardt kvelden i forveien og kom ut på bade plattformen sin, så han var litt groggy men han satt nå der og så på for vi drev forbi han og kom inn til en trivelig svenske som holdt båten vår så vi fikk kappet tau og kjetting løs. Den andre flausen var at vi gikk på feil side av en stake i lera utenfor Fredriktad

,jeg så staken og fulgte på kartplotteren trodde jeg var langt nok borte men den gang ei 1/3 av proppel bladet forsvant,kjørte opp med ristinger i hele båten til mønsterboden i kjøkøy sundet skulle egentlig ta en hyggelig tur til nøkkeldypet og fylle diesel men tenkte at jeg fikk fylle i kjøkøysundet men der var prisen 11,95 for liter, så jeg tenkte at da drar jeg til nøkkeldypet og fyller der, det var smart prisen på diesel var 9,25 meget hyggelig pris,det satt 2 karer og pratet sammen der og jeg spurte dem om de viste om noen som kunne reparere proppelen og jammen viste de det så jeg tok kontakt med denne karen,han kunne hjelpe meg men ikke akurat nå han var på ferie, etter litt rådslaging med han så sa han vi kunne gå til hjemme havna vår det var ca 15 naustiske mil og gå så vi tusla i 6-7 knop tilbake når vi kom hjem tok vi av proppelen og den så ikke fin ut.

 

 

jeb :cheers_wine:

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...