Jump to content

Har dere hatt uhell/nestenulykker i ferien?


Lars O

Recommended Posts

Uhell:

Fikk lekkasje på den ene hydraulikkslangen til styrecylinderen på styremaskinen.

"Badet" i hydraulikkolje neste dag under skifting av slange(-r)

 

Flaks:

Det skjedde under manuvrering i sakte fart inne i havna.

Hadde tenkt å dra til Hitra (ca 40 Nm) med dette.. :puke:

Heldigvis hadde jeg hjelpemotoren ned i sjøen, så jeg kom meg inn i båsen min på flytebrygga.

TESS i Trondheim lage nye slanger til meg på en time!! :flag:

 

Advarsel:

Pass på hydraulikkslangene der de går gjennom skott osv. Det skal svært lite slittasje til før slikt skjer.

TESS sendte med meg noen stumper stiv plastspiral til å vikle på slangene ved skottgjennomføringer.

Disse hindrer slittasje på selve slangene.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var frekk og la oss longside på plassen til en fiskebåt i Langesund. Dro på land og handlet osv. Hadde akkurat kommet ned i båten igjen når fiskebåten kom inn og ville ha oss vekk.

 

I hastverket med å komme ut glemte jeg å løsne springen, men det ordnet den helt av seg selv og nappet ut det lille beslaget den var festet i.

 

Og der henger sikkert beslaget fortsatt... vurderte å stikke nesa inn, hoppe på brygga og hente springen og beslaget men hadde ikke akutt lyst til å komme alt for nær fiskeren.

Link to post
Share on other sites

I år hadde jeg et uhell ved fortøying på Læsø. Vi hadde seilt lenge og det hadde blåst opp til frisk bris da vi ankom Læsø vestby. Vi blir anvist en plass langt inne i havna som var plass til en slik smal båt som oss. Jeg kjørte sakte inn og kona og ungene sto på dekk. Det var veldig trangt i lengderettningen og jeg fikk stilt opp båten og satte den et støt i gir for å skli inn på plass. Ser at alt går fint og går fram på BB side for å hjelpe meg rundt et baugspyd fra en X-412. Ser da at baugen driver mot en Svensk Omega 30, men ikke noe problem da vi har lav fart. Sier til min kone at hun må gå fram i baugen å ta i mot og styre oss inn på plass. Da begynner ungene å rope jeg vil jeg vil og løper fram i baugen. Da ble det selvfølgelig fullt der framme og vi traff rekkelisten med baugen på skrå.

Eieren av Omegan styrtet selvfølgelig ut og jeg sa at vi får snakkes om skaden og han sier han ser om han kan se noe.

Min båt traff med den sparklede (one off) lakkerte overflaten på alumineumen og farget litt av på malingen. Mulig at når man så i sola at man kunne se antydning til bøyd list men det var mange andre skader på listen så det var vanskelig å se. Dette var kl 1900 på kvelden. Eieren sa det var greit og vi får se.

Alt vel så langt og var glad jeg var heldig selv om det var et hendig uhell.

Vi lå der hele neste dag og planla og reise tidelig neste morgen da vi skulle langt. Når solen står opp starter vi opp å går (sammen med 7 andre seilbåter) I det vi starter styrter eieren av Omegaen ut og ser ut som han er rasende. Han skriver noe som jeg antar er registreringsnummeret mitt og da jeg spør om jeg skal komme inn igjen sier han det er greit. Ja vel sier jeg og tøffer så stille jeg kan ut.

 

Har en litt ekkel følelse når jeg går ut og lurer på hva han tenker, men vi lå fortøyd på siden av han i 1 1/2 døgn da alt var greit. Nå har jeg forøvrig bestemt meg for å glemme hele saken og han kan bare prøve å ta kontakt i etterkant med noe krav. Men stoltheten fikk en liten knekk. Ikke morro!

Vi lærte at ungene ikke får lov å være på dekk når vi fortøyer!

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en kort båtferie på 4 dager og 150 n.mil holdt vi i dag 10. n.mil fra hjemstedet på å bli rent i senk av et større fiskefartøy som kom inn på min bb side.

 

Opplevelsen i dag var nok sekunder fra å ikke ta liv av både meg selv, min kone og sønn på 4 år. Kona hadde tatt seg en middagslur med guttungen i stikkøyet under cocpit, mens jeg kurset stø kurs og holdt 19-20 knop fart. Siden vi var på vei hjem og skulle ut i korsfjorden bestemte jeg meg for å lense septikktanken. Bryteren til denne er plassert like innenfor cabindøren, slik at en må lette seg fra setet og stikke hodet delvis ned i cabinen for å se og trykke på brytetren. Det er av en type automatsikring i bryteren, og etteresom den er for svak for pumpen, må den startes flere ganger for å få tømt tanken helt (stopper etter kort tid, noe som i og for seg er greit for å unngå tørrkjøring av pumpen) Da jeg kjørte båten hadde jeg bra fokus forover og til styrbord. Se til styrbord, frem og hodet ned i cabinen for å starte pumpen, etter to-tre slike sianser, og idet jeg løfter hodet registrerer jeg en stor sort baug med rød bulb fossende rett mot min bb side, jeg blir ett øyeblikk paralysert og lurer på om jeg ser riktig, idet bulben på fartøyet er tvers og maks 10 meter fra meg skubber jeg innstinktivt pådragspaken i bunn, båten akslerer kjappt fra de 20 knopene til vel 30 knop (toppfart 33-35 knop) og "skvetter unna" unna i siste liten. Kona stikker hodet ut fra stikkøyet og ser stygt på meg og skjønner ikke min bråe handling, hun kommer opp og ser fiskefartøyet passer like bak oss, og skjønner at det her var like før det smalt. Det tar litt tid å summe seg, og jeg klandrer først meg selv for å ikke å ha vært oppmerksom nok, men i skrivende stund har det godt opp for meg at det har vel heller ikke de på fiskefartøyet vært. Hadde vi ikke hatt den fartsreserven å gå på, hadde jeg garantert ikke kunne skrevet dette innlegget i kveld. Jeg jobber selv på ferge, og vet at uten årvåkent blikk på brua, handlinger og bruk av hornet i situasjoner, hadde vi hatt mang en fritidsbåt på samvittigheten gjennom året.

 

Det som plager meg litt er at selv om man skal holde av veien for nyttefartøy (var faktisk fiskefartøyet som fikk meg inn på sin stb side) skal en alikevel gjøre det en kan for å unngå kollisjon. Men ingen handling skjedde fra dette fiskefartøyet, verken bruk av horn, kursforandring, opprop på VHF ble brukt. Og jeg skremmes litt over at de sannsynligvis gikk for autopilot, og antagentlig ikke kjenner til denne historien jeg her forteller rett og slett fordi de ikke har opplevd den. Vi holdt begge fartøy stø kurs videre etter hendelsen og jeg antar fiskefartøyet holdt ca 12 knop eller mer...

 

Jeg og kona er begge forent med at dette var en stygg hendelse, der begge føreren, på hver sine båter ikke holdt utkikk tilstrekkelig for å unngå en farlig situasjon. Jeg innrømmer å ha vært for uoppmerksom, men konkluderer også med at fiskefartøyet kan umulig ha sett oss med mindre de med viten vilje ville renne oss i senk, jeg turde knappt snu meg å se tilbake etter hendelsen. Og når jeg såg dens baug mot vår bb side, kunne ingenting annet en nettopp baug og bulb se, mast, rorhus og annet dekksutstyr var skjermet fullstendig fra min synsvinkel, med andre ord farlig nære....

 

Uten noen plan for å gjøre noe nummer av dette, ville det alikevel vært interresant å fått greie på hvilket fiskefartøy vi var nær å bli rent i senk av i dag, noen som kan hjelpe med å finne ut dette via evt AIS track?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klokken var ca 1600 (litt usikker, skal sjekke loggboka siden) Jeg var på vei vestover ut i korsfjorden, hadde akkurat passert Eldjarnet (holme vest av Kyrholmen) på sørsiden. Fiskefartøyet må ha kommet opp nordgående i sundet mellom st. skorpa og sandtorr. Hendelseforløpet skjedde med andre ord like sørvest av Eldjarnet. Noen som har mulighet og sjekke hviket sort og hvitt fiskefartøy på rundt 60 meter LOA med rødt bunnstoff som gikk nordgående der i ca 16-1615 tiden i dag?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan ha vært Talbor du nesten hadde nærkontakt med. Den reduserte farten fra 13,5-14 knop til ca. 11 knop rett sørvest av Eldjarnet rundt den tiden du anslår for deretter å øke farten igjen til ca. 14 knop, samt at den ser ut til å ha endret kursen litt til styrbord. Det kan innebære at du har blitt observert.

 

Det er uansett du som mest mulig skal holde av veien for dette fartøyet i henhold til regel 44 om ansvar mellom fartøy da dette er en sterkt beferdet lei. Jeg er så godt som 100 % sikker på at farvannet rett sør for Eldjarnet kan karakteriseres som trangt farvann slik at også det om trangt farvann i regel 44 kommer til avendelse i tillegg til regel 9 (b), men ikke begrenset til disse.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

 

Regel 9. Trange farvann

 

(b)

Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

 

Men for all del, alle skal gjøre hva de kan for å unngå sammenstøt, inkludert fiskefartøyet.

 

Heretter regner jeg med at du innskjerper kravet om utkikk i henhold til regel 5.

 

Ellers er det godt å lese at det gikk bra med deg og resten av familien.

Link to post
Share on other sites

Alt har gått bra i år, helt til i går. Da jeg kom ned til båtplassen, så ser jeg at seilbåten min ikke ligger der. Men i båtplassen så er det hengt opp et brannslukkings apparat med en beskjed på.. Og der sto det noe sånt som "vi tjuvlånte seilbåten din i morges. grunt i nødhavn." Så sto det hvor båten lå, og jeg kjørte bort og fant båten ytterst på en brygge, fortyød med en kjetting som var festa i det ene vantet til masta, en påhenger som var forsøkt stjelt. Klipt opp lås osv, knekt håndtak pluss at det tannhjulet som går fra Start snora og inn på svinghjulet var knekt i 2. Di hadde også klipt i stykker bensin slangen, og ripa båten kraftig opp på siden. Og på bommen på seilbåten var det festet en ny lapp. Samme lapp, med makan skrift hang også i vinduet på snekka som lå på samme brygge som jeg fant seilbåten. Så tok jeg kontakt med politiet, og de kom og så på det osv. Så fikk jeg seilbåten tilbake på plassen sin.

 

Mistenker at de som eier den snekka som lå på samme brygge som jeg fant seilbåten har tjuvlånt seilbåten for og taue snekka dit eller noe sånt.. Saken er i ihvertfall anmeldt. Fra nå av må jeg jo begynne å ta med mottor, bensin tank osv hjem vær gang jeg bruker båten. Noe som begrenser bruken endel siden jeg kjører moped! Ellers har det vært en god båt sommer!

Link to post
Share on other sites

Dreggen satt fast i Strømstad havn. Like ved Pråmen ligger det et gammelt betongfundament ca 1 m under gjørma. Ble jeg fortalt av dykkeren som ordnet opp for meg. Han tok 500sek for oppgaven, det var det da vært :flag_sw:

Ellers har jeg sett mange som har gått i brygga med ett smell i år! En båt ble mye skadet i Tanumstrand da en 50 foter braste inn i styrbordside.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hat 2 uheld i sommer,,

 

Første var at jeg glemte og ta inn en fender når jeg var i strømstad og kjørte med den helt til herføl... (flaut :headbang: )

 

Den andre var at vi var på en strand og styra litt med og fortøye båten..

Når jeg gikk ned i båten 2 timer senere så sto fremdeles motoren og gikk.... hadde vist glemt og skru den av :crazy: .. (de båker ikke mye de nye 350hk til Yamaha..)

 

Får håpe det ikke skjer noe mer i år..

 

God SOMMER :cheers:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

I år har det gått pent for seg, men i fjor hadde jeg ikke tatt høyde for nordgående strøm på Bohuslänkysten og lå isteden bare på vestlig «linjalkurs» fra sjøkartet for å komme godt utaskjærs (som det så feilaktig heter). Langt fra land som det var fulgte jeg ikke godt med på plotteren, men ved en tilfeldighet oppdaget jeg skjæret ca 10-15m foran. Ga fullt rorutslag til babord for å fjerne mest mulig framdrift, og hadde flaks med det. Veldig flaks, tydeligvis, for da båten lå stille var det grunner på alle kanter, og ikke enkelt i det heletatt å manøvrere ut igjen. Hadde jeg vært to sek. seinere ute ville det nok blitt kjempesprekk... sukk man blir lett for sløv i sommervarmen.

 

For noen år siden klarte jeg å få en stokk eller noe i propellen mens jeg motorseilte mot smult farvann nord for Strömstad. Merket ikke at det skjedde, men akselen løsna i flensen, forsvant ut, og vannet rant inn via pakkboksen. Til slutt så vi at dørkplatene lå og fløt, og det ble en del fomling med å lokalisere lekkasjen. Lett å tette med en fille, men da hadde vi fått inn mer enn nok vann. Tok sikte på en brygge utenfor en sandstrand, tenkte å legge til såpass langt inn at båten kunne stå på bunn om nødvendig, mens vi venta på redningsskøyta. Men tror du ikke det kommer en illsint kjærring viftende med stokken for å jage oss vekk. Greit nok, siden det var privat brygge, dog hadde vi håpet på litt forståelse for det faktum at vi holdt på å havarere. Men nei, «Her kan ni inte sjunka, ni måste gje er iväg genast!!!» var det gjestfrie svaret.

 

Montere nytt på slippen i Kebal var også artig, etter at jeg hadde måttet låne både vinkelsliper for å kappe til ny aksel og en gigantisk momentnøkkel til propellmutteren stirrer mekanikeren olmt på meg og spør «Har ni överhuvudtaget inget verktyg alls i eran båt?» Men det var jo hyggelig at de satte meg på land uten medbrakt kran da, det skal de ha :-P

 

Edit: Må bare bemerke at jeg har forståelse for motvilje mot å låne bort verktøy til alskens gjør-det-selv-mekanikere, kan fort bli manko i verktøykassa av sånt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg sett mange som har gått i brygga med ett smell i år! En båt ble mye skadet i Tanumstrand da en 50 foter braste inn i styrbordside.

Skjedde meg i fjor også, samme sted. Lå longside og fikk en innkommende såkalt campingcruiser i siden, han skulle videre innover til det innerste smutthullet og syntes det passa fint å gnure seg langs skutesiden min. Når man gjør dette skikkelig og grundig blir jo fendere og alt dratt ut av posisjon og det blir plast mot rekkestøtter, og ymse annet. Heldigvis kun små riper siden det var bevegelse langsmed, men like fullt imponerende.

 

Da vi skulle gå dagen etter var det blåst opp kraftig vestavind og vi var i utgangspunktet lukeparkert inne, umulig å komme ut siden vi bare var meg og dattera mi på ti år og vi aldri iverden ville klare å dytte verken baug eller hekk tilstrekkelig langt ut til å komme fri, i den vinden. Men nabobåten innenfor visste råd, vi lå «andføttes», hekk mot baug, så han tok vår akterfortøyning og la rundt ankervinsjen sin i baugen og vinsja hekken vår helt inn, slik at baugen vår pekte ut i fritt farvann. Så telte vi til tre, jeg ga bånn gass og han slapp fortøyninga. Det gikk brillefint, men jeg tror det kan kategoriseres som en kontrollert nestenulykke ...

Link to post
Share on other sites

Tja, det har vel gått ganske så greit i år også :rolleyes: Påkjørt fortøyd i havn kun 3 ganger i ferien. 2 ganger uten skade, og en gang med skade på vår båt. Folk gjør mange rare manøvre i gjestehavner :yesnod: :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Har en litt ekkel følelse når jeg går ut og lurer på hva han tenker, men vi lå fortøyd på siden av han i 1 1/2 døgn da alt var greit. Nå har jeg forøvrig bestemt meg for å glemme hele saken og han kan bare prøve å ta kontakt i etterkant med noe krav. Men stoltheten fikk en liten knekk. Ikke morro!

Vi lærte at ungene ikke får lov å være på dekk når vi fortøyer!

Aldri hyggelig med sånne tikkende bomber. Minner meg om en episode i vinter. Riktig nok med bil, men siden det skjedde i båthavna får det bli med likevel. Der jeg har båten må man parkere langs adkomstveien, i en lang, smal bakke. Det er temmelig trangt, og blir ikke bedre om vinteren med brøytekanter. Så på vei hjem kjører jeg oppoverbakke og ser en møtende bil i ganske godt driv nedover. Etterhvert som den nærmer seg er det åpenbart at den ikke har tenkt å bremse (nesten bar vei, så det er ikke noe problem å bremse), og det er også åpenbart at det blir veeeeldig trangt. Så jeg stopper helt og står stille og venter. Speilene smeller sammen. Har gammel bil med en del skrubb fra tilsvarende episoder, så jeg er fornøyd med at ingenting har knust, og putrer sakte videre. Men da vrenger dude'n bilen rundt og kommer i full fart etter. Vi stopper, og det er ikke måte på hvilket etterspill dette skal få, får jeg vite, mens han fotograferer og noterer nummer. Kikker på speilet hans, og finner ingen riper. Det var ikke store smellen. Men jeg blir litt urolig, det er en person til med i denne bilen, og da stiller jo jeg eventuelt litt dårligere med min forklaring. Etterhvert skjønner jeg at passasjeren må være partneren, og hun signaliserer visuelt ganske utvetydig til meg fra passasjersetet at hun synes oppforselen til typen er ganske bavianaktig med velkjente pling-i-bolla-fakter, så da blir jeg litt beroliget og tenker at hun sikkert får roet ned rallybavianen sin etterhvert. Noe hun tydeligvis fikk gjort, for jeg hørte ikke noe mer om den saken. Likevel, var ikke noe hyggelig å tenke på de neste 3-4 dagene.

Link to post
Share on other sites

Skulle skifte dieselfilter sånn for sikkerhetens skyld før avgang ferie. Greide tydeligvis å ikke skru til nok på det ene dieselrøret etter lufting. Som resulterte i at det sprutet ut diesel sim ikke ble oppdaget før etter 4 timer, dog ikke mer en 4-5 liter i bunnen av kjølen. Da var det bare å tørke opp. Under denne operasjonen har jeg støttet meg på lokket til sjøvannsfilteret så dette sprakk( uten at jeg oppdaget det..) Ved oppstart neste dag begynte det å lukte svidd fordi sjøvannspumpa trakk falsk luft gjennom sprekka i filteret. Ingen vann til impelleren mens den spinner avgårde uten kjøling blir MYE varme. Fikk byttet impeller etter hvert, men denne var 1 mm for stor som resulterte i lekkasje i lokket ved impelleren. Ny impeller kom på plass og alt var supert fra åsgårdstrand-grimstad. Når vi skulle hjem hadde jeg flatt batteri på begge to..( strømmen ble avstengt) Gamle og utslitt ble disse byttet. Så etter 5 min kjøring mistet jeg kjøling igjen. Denne gangen hadde akslingen impelleren sitter på tatt kvelden, så ny måtte bestilles, 2 dager ekstra i Grimstad. Når jeg kom hjem og skulle starte opp bilen ville ikke den heller starte.. Falck ble tilkalt og de fikk ikke liv i den. På verkstedet sa de at motoren hadde skjært seg.. Så nå leter jeg etter ny gammel bil..

Link to post
Share on other sites

Etter noen timer med rotete sjø utenfor Hvaler startet jeg motoren for å redusere seilføring, og forberede innseiling til Herføl. Etter kort tid sank turtallet, og etterhvert stoppet motoren helt. Vi droppet Herføl, etter å ha studert kartet. Satset på Skjærhalden, hvor vi var kjent; innseilingen er mye greiere, og den passet godt med vinden. Vurderte å varsle redningsskøyta, men tenkte at vi fikk prøve på egenhånd. Å seile inn til kai har jeg bare såvidt trent litt på, men "må du, så må du". I tillegg tenkte jeg litt på alle de gangene jeg har hørt folk i båt kommentere situasjoner med seilbåter som mister motorkraften, og ber om hjelp, selv om de har seil. Jeg tror ikke tilleggingen i Skjærhalden var bra for blodtrykket, men selvtilliten derimot.. Problemet kom forøvrig av dieseldyr.

Link to post
Share on other sites

Lå i Arendal gjestehavn i sommer og våknet til litt rabalder og lyden av en påhengs som ruste opp. Tenkte jeg måtte sjekke hva dette var og gikk ut. Da ser jeg at en hettekledd type var i ferd med å gå ut med den nye Rib'en min som jeg har til slepejolle. Jeg, iført bare bokseren, tok sats og hoppet ombord til ham :boxing: . Den forskrekkede tyven, en mann i midten av 20 åra, fikk tre valg :discuss: og 2 sekunder på å bestemme seg. Det ble til at han kjørte båten til land, fortøyde den pent og luntet seg slukøret oppover kaia. De andre alternativene hadde vert langt våtere... :diving:

Redigert av Marulf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den forskrekkede tyven, en mann i midten av 20 åra, fikk tre valg :discuss: og 2 sekunder på å bestemme seg. Det ble til at han kjørte båten til land, fortøyde den pent og luntet seg slukøret oppover kaia. De andre alternativene hadde vert langt våtere... :diving:

Hvorfor ikke overlevering til Politiet? Slik at han hadde fått noe straff. Eller kanskje både juling og overlevering til Politiet :boxing: .

Tar man en tyv på fersken, så få nå svinet straffet for hva han har begått, ellers blir det jo ingen avskrekking i forhold til det neste tyveriet vedkommende kjeltring vil begå.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter en kort båtferie på 4 dager og 150 n.mil holdt vi i dag 10. n.mil fra hjemstedet på å bli rent i senk av et større fiskefartøy som kom inn på min bb side.

 

Uten noen plan for å gjøre noe nummer av dette, ville det alikevel vært interresant å fått greie på hvilket fiskefartøy vi var nær å bli rent i senk av i dag, noen som kan hjelpe med å finne ut dette via evt AIS track?

 

Har du funnet ut noe mer i denne saken?

 

Jeg vet ikke om mitt innlegg nr. 33 var til hjelp, eller om svaret mitt i det innlegget var helt i tråd med ditt ønske? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Etter 4 flotte seiluker i Sverige og Danmark kom vi hjem til hjemmehavnen i Strømstad. For å drøye seilferien lengst mulig ønsket vi å seile helt inn til havnen men pga minkende vind valgte vi å starte motoren ca 1 nm fra havna.

Startmotoren slo inn men den dro ikke motoren rundt. Etter noen forsøk tok min sambo over rattet og jeg gikk ned og sjekket at startbatteriet virket ok. Forsøkte allikevel med hjelp av startkabler til forbruksbatteriene, men med samme resultat.

 

Vi bestemte oss for å seile inn mot brygga og evt få hjelp av en jolle e.l. den siste biten. Lite vind gjorde at det tok sin tid og det var selvfølgelig ingen jolle å se når man mest ønsker det.

Det var så lite vind at jeg en stund lurte på om vi i det hele tatt ville komme frem til båtplassen. Men de siste 50 m fikk vi hjelp av et vindpust som gjorde at jeg fikk styringsfart og tatt en sving slik at vi kom fint inn i båsen. Slapp ut forseilet og tok tak i rekka på nabobåten og fikk stoppet 6,5 tonn med bare noen malingflekker fra flytebrygga i stevnen.

 

Men hva skyldtes startproblemene?

Kom på at jeg for lenge siden monterte et startrele for å slippe å la startstrømmen gå den lange veien fra batteri via startbryter helt akter og så frem til startmotor igjen. Den gangen kjøpte jeg to stk (50,-? på Biltema) for å ha reserve. Byttet dette men med samme dårlige resultat.

 

Ett par dager senere dro jeg til båten for å finne ut av dette. Da jeg prøvde å starte så synes jeg det "skummet" bak båten og fikk inntrykk av at propelen gikk rundt ved forsøk på start.

Det viste seg at koblingen til giret hadde løsnet (pga rystelser fra motor?) og at båten stod i gir mens jeg forsøkte å starte. Det ble for mye motstand for startmotoren og den orket ikke å dra det hele rundt.

 

Etter at to skruer var festet fungerte girvekslingen igjen og motoren startet som den skulle.

Har nå et nytt kontrolpunkt som må sjekkes med jevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Lit ut av emnet, men da jeg var i Marinen lå vi i Bergen og jeg så en seilbåt komme inn der så jeg tuslet mot kaia for å om mulig ta i mot tauene.. trengte jeg ikke.. han kom seilende alene med en ca 28-30foter seilte helt inntil brygga og skled perfekt inntil kanten. For en Motorbåtmann var dette imponerende! Men det er kansje ikke så lett med en volumiøs turbåt!! Jeg har ikke mye seilerfaring så jeg forstår meg ikke på det.. det begrenses til å ha seilt en tysk livbåt og vært ombord på en 100år gammel skonnert

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...