Jump to content

Har dere hatt uhell/nestenulykker i ferien?


Lars O

Recommended Posts

Vi seilte oslo-shetland-fair isle-oslo i år. Har hatt en flott, uproblematisk tur og mye fin seilas, men hadde en ubehagelig episode på vei hjemover. Vi er kun i gjestehavner for å fylle vann og foretrekker stort sett alltid å ligge i uthavner. Når man kommer et stykke sydover utenfor det området man vanligvis ferdes så ofte, er det praktisk med havnebøker som gir en god beskrivelse av både gjestehavnene og ikke minst alle de flotte uthavnene vi har. Jeg har vanligvis benyttet boka til redningsselskapet, ferie og fritidshavner, men har hatt et par dårlige opplevelser med denne boka når det flere ganger har vist seg et uthavnene de har beskrevet er totalt uegnet for tillegging eller oppankring. Kjøpte derfor en ny bok på vei hjemover, "havneboka" av magne klann. Det som var fint med denne er at den har veldig detaljerte kart over uthavnene, samt god beskrivelse av hvor det er fortøyningspåler o.li. De orginale båtpostkartene er helt uegnet til navigasjon når man kommer inn i trange uthavner og jeg synes derfor denne boka virket suveren nettopp pga. de gode kartene. Vi benyttet denne boka på returen og besøkte mange flotte havner vi ikke har vært i tidligere, men ved Svenner, hvor jeg forøvrig har vært flere ganger før viste det seg at detaljkartet i boka var helt feil og at den hadde utelatt to grunner på 1 og 1,5 meter. Det kunne fort blitt kostbart hvis vi ikke hadde oppdaget det i tide. Alle andre som har denne boka bør også være oppmerksomme på kartene i boka kan være svært mangelfulle, selv om de tilsynelatende virker kjempefinefine, detaljerte og oversiktlige :thumbsup: Jeg synes forfatteren burde unnlatt å oppgi dybdeforholdene så detaljert i boka når det viser seg at farlige grunner som står i de fleste andre kart i enkelte tilfeller er utelatt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Var på tur i Hardangerfjorden. Venter på finværet i Kinnsarvik, slik at vi kan gå til Rosendal. Ca kl 1900 blir det pent vær. Det hadde regnet kraftig hele dagen. Etter ca en times kjøring ser jeg drittværet foran meg. En grå vegg av regn og dårlig sikt. Kjerringa ligger fremme sammen med vår 1 1/2 åring og sover. Jeg bestemmer meg for å kjøre inn i drittværet...

Etter ca 1/2 time kjøring i drittværet stopper vindusviskeren å fungere! Fa....!

Med dugg på ruta og høljende regn ser jeg omtrent ingenting. Husket fra turen innover at det var noe ferjetrafikk i området som ikke var merket av i kartplotteren eller i kartet. Ser etterhvert ferja kommer, og unngår denne.

 

Vinden øker og bølgene blir større. Madamen og ungen har våknet.

 

Det ender med at jeg stikker hodet/overkroppen ut av kalesjen, og både jeg og instrumenter/cocpit blir jevnlig dusjet av sjøsprøyt, men det gikk greit, for regnvannet skyllet straks bort saltet...

Vi kjører slik i ca 3-4 knop den neste timen.

 

Det var deilig å komme inn i Rosendals flotte havn den kvelden, dryppende våt :-)

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Nuvell, mine herrer.

Jeg har hatt en dritfin sommer.. Ingen uhell eller annet dere kan vippe opp kan matche vår driiitfine ferie. Flott tur til Lesø, men på veien tilbake merker vi en anelse amoniakklukt.. Bare en tædd, men nok til at jeg lurte.

Kikker ned i motorrommet, og joda. Her lukter det driiitfint. Utrolig hvordan 2 stykk KAD32 kan varme opp et motorromm hvor det har lekki piss og drit ut i. Vi har tett dritertank. Dritkjedelig!! Det lekker piss og annen elendighet fra tanken. Og ca 5-6 liter med piss lukter ikke driiitgodt.

80 liter med dritt i en tank som er 107% full (det buler på sidene) i et varmt motorrom. Demonterer etterhvert den manuelle lensepumpen, blir møkkete og jæ****, får stappa slangen nedi mannlokket og pumpet dritten ut. 6 timer med skruing, stabling av varmtvannstank osv.. Sjelden har en hel familie blitt så dritglade! Begge ungene hyler "pappa, det er bæsj i vannet!" mens fruen pumper som bare fy...

Måtte være sikker på at alt var ok, så vi fikk båten i kran på Ringens Varv i Marstrand og fikk sjekket at alt nå var fullt åpent. Dritspente testet vi tank mekanismene og nu funket alt så meget bedre :-)

 

Moral?? Ikke vær driitkjip med vann når du spyler på do i båten, det blir bare driiitmye jobb av det.

 

Driitfin hilsen

 

Bavaria32sport

"I have been shitfaced on my vacation, but not in a good way"

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

I løpet av våre 16 dager på båtferie hadde vi bare en skummel episode: Hadde akkurat lagt til ved Halden Båtforenings havn på Brattholmen, to båter fortøyd inntil hverandre med anker akterut, et paradis av en havn var vårt førsteinntrykk, med flotte brygger, benker, griller og stupetårn! Paradiset skulle plutselig bli til et sant helvete!:

Synd dere ikke fikk opplevd Brattholmen, en herlig plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...