Jump to content

Hvor langt trimmer dere DPH drev?


Keiseraas

Recommended Posts

Jeg har en 29 fots åpen cabincruiser med D4 260 motor. Jeg har drevet helt inntrimmet ( -5) opp til 2700 rpm og ca 24- 25 knop. Ved 3000 rpm går båten best dersom jeg trimmer det opp til ca 0. Ved maks pådrag (ca 3500 rpm og 36 knop) går båten best med en trimming på ca +5.

Link to post
Share on other sites

Godt emne: Dette har jeg også spekuleret på!

 

Jeg trimmer ind (-5) når jeg går op i plan. Over 2400 RPM / cirka 19 knob går jeg på -1 eller -2. Når jeg op på max. march fart (3000 RPM / 29 knob) trimmer jeg ud til cirka +2 - hvis søen tillader det. Men om det er rigtigt ved jeg ikke. Ser frem til at høre hvad andre gør.

 

I øvrigt kan jeg tydeligt høre når drevet er trimmet helt ned. Der er en anden lyd - en "durren". Jeg bilder mig ind, at det ikke er sundt at køre med drevet helt nede i længere tid. Men er det overtro og synsning?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg et annet drev, men mine tanker om trimming er at det mest effektive er når drevet står ca loddrett. Da går ikke så mye av energien med til å enten løfte baugen, eller å trykke den ned. Dette kommer selvsagt an på forholdene og ikke minst hvilken båt det er.

I motsjø er det vel en fordel å trimme inn litt for å trykke baugen ned og skjære sjøen bedre, mens det i medsjø er smart å trimme ut for å mest mulig unngå at baugen graver seg ned og skjærer ut.

Som nevnt er det også en fordel med drevet helt inne under akselerasjon for å lette planing.

Kan ikke tenke meg at det er skadelig å kjøre med drevet helt inne om man ønsker det.

Link to post
Share on other sites

det var en tilsvarende tråd om dette her, tidligere i år.

 

Jeg ligger på rundt -3 på marsjfart rundt 25 knop. I tillegg bruker jeg en del trimflaps "bow down" når jeg skal opp i plan.

Har erfart at jeg får høyest fart ved å løfte hekken opp av vannet med drev på -3 og bruker mye "bow down". Den trimingen som gir best fart på kontinuerlig turtall, opplever jeg som mest optimalt.

 

Slik som Andy beskriver, får drevet et annet lydbilde når jeg også går utenom visse grander.

 

vp D6 310 og DPHdrev

Link to post
Share on other sites

Jeg bilder mig ind, at det ikke er sundt at køre med drevet helt nede i længere tid. Men er det overtro og synsning?

 

 

Kan ikke tenke meg at det er skadelig å kjøre med drevet helt inne om man ønsker det.

Om dere ser i istruksjonsboken frarådes det å kjøre med drevet helt inne over lengre tid, står blant annet dette kan medføre kavitasjonskader på propeller...

 

Personlig bruker jeg stort sett å ha drevet i midtstilling, trimmer av og til inn når en skal på plan, men bruker mest trimflapsene, fra 28 knop og til maksfart 35 knop trimmer jeg nesten helt ut (nesten til beachområde) Men kun når forholdene med tanke på sjø tillater det. Men i hovedsak bruker jeg trimflapsene til å justere trimmen, så normalt sett bruker jeg å ha som sagt drevet i midtstilling. Båten er som i avantaren min og veier rundt 4 tonn.

Link to post
Share on other sites

Dette kommer helt an på båten og vektfordelingen og forholdene. Men generelt er det nok klokt å trimme inn når man går opp i plan og så ut litt når man er i plan.

 

Et generelt råd på hvor langt ut man trimmer er å trimme ut helt til båten begynner å jage opp og ned med baugen. Så trimmer man litt inn til det gir seg. Da har man minst våt flate. Om det er sjø man vil båten skal ta mykere kan man trimme drevene inn og da senke baugen (eller trimme mer ut og gi mer gass slik at man hopper fra bølge til bølge).

 

Jeg stusser på at Grandezzaen går godt med -3 i marsjfart. Det høres ikke rett ut. En planende båt bør gå godt med drevet i nøytral posisjon

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stusser på at Grandezzaen går godt med -3 i marsjfart. Det høres ikke rett ut. En planende båt bør gå godt med drevet i nøytral posisjon

 

ja, nei, hva skal jeg si. Om jeg husker rett så diskuterte vi akkurat dette i en tidligere tråd jeg startet. På en måte, så er jo bare dette ett tall. Og det kan jo være et avvik fra drev til drev i hvor presist det er kalibrert. På det dedikerte digitale instrumentet for trimangle, så viser den f.eks -3. Går jeg inn på displayet hvor man får opp all data, så står det da samtidig -2. så bare der er det et avvik på "1".

Når jeg da refererer til -3, så er det tallet på det dedikerte instrumentet, når jeg oppnår toppfart i ett bestemt turtall, feks 2900 omdr.

 

Forøvrig er det anvist i boka for båten.

 

Som det også blir nevnt, så er det nok flere faktorer som spiller inn i den store sammenheng. I helgen hadde jeg eksempelvis gummibåten på 50 kg på daviter på badeplattformen, tom septikktank, tom vanntank og 50% diesel som er 255 liter.

 

En helg tildigere i sommer hadde jeg helt andre variabler, Uten gummibåt, full fanntank på 90 liter, full septikktank på rundt 80 liter og full dieseltank på 510 liter.

Link to post
Share on other sites

+6 trur eg er max du kan trimme drevet i fart, men noen skrogtyper begynner å håpper når man trimmer drevet så langt ut. så i max fart er det bare til å prøve seg fram, trimme ut litt og litt, og når den begynner å "håpper" trimmer du litt inn igjen så den ikkje håpper.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Eureka - hvordan trimmer du drevet når du kjører på maks turtall? Er du da på +2 eller +3 eller deromkring?

 

er ikke sikker på om det var din Grandezza som fikk hekkbølgen inn i eksosen - men om jeg fritt skal spekulere i de to tingene virker det for meg som om noe er rart med bæringen i hekken på den båten. Ingen av delene virker rett på en rett konstruert båt, dvs vann fra egen hekkbølge skal ikke ha mulighet til å slå inn i eksosen, og båten skal ikke trenge negativ tilt på drevet for å gå godt i normale forhold i 25 kop. Da lurer jeg på om det er for lite bæring i hekken i forhold til ens å tung motor som en D6. større flaps eller speedrails kan hjelpe

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg husker også han som fikk hekkbølgen inn eksosen, det var ikke meg.

 

De få gangene jeg drar den opp i 34 knop, som er toppfart, holder jeg den igrunn på -1 og -2. Bruker da ikke trimflaps. Det er jaggu ikke ofte jeg drar på i toppfart. Kun for å kontrollere at jeg oppnår 3500 omdr og max fart. Jeg har ikke forsket så mye på drev-angel i toppfart. Kanskje jeg skal nyte 34 knop litt oftere. :)

 

Jeg har faktisk ikke sett min egen båt i plan/ høy hastighet fra land/ annen båt, men har en plan om få noen til å å dra på i Grandezzaen mens jeg selv dupper rundt i gummibåten eller drar på i 35 knop med minibusteren på siden. Selv om jeg får et inntrykk av at Grandezzen/ skroget ligger fint i vannet, så hadde det vært interessant å sett det fra siden..hvor mye som er ute av eller i vannet.

 

forøvring er båten på 4,5 tonn.. 315 brei og 120 cm dypgående. Jeg registrerer, etter å ha sett på utallige finnanonser på sammenlignbare båttyper, at 120 cm dypgående er ganske mye når vi snakker om 31fot sportscruiser. Synes å huske at en Bavaria på 32 er 90 cm.

Link to post
Share on other sites

Trimmen ligger vanligvis på +2 til +3 ved vanlig marsjing, trimmer hhv opp/ned ved med eller motsjø.

 

Gidder aldri å røre trimmen ved aksellerasjon da det uansett er gjort på 10-12sek å komme opp i plan.

 

DPH drev og VP D260

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisan

 

Takker for mange innlegg!

 

Når jeg har drevet i nederste posisjon viser indikatoren 2.

Jeg får ikke drevet mere opp en 7. ( under fart) men jeg vet jo ikke om det er reelt 7 eller bare noe indikatoren viser.

 

I instruksjonsboken står det at det er 7 som er max og den stopper av seg selv.

 

Men om den begynner på 2 så skulle man tru den bare økte med 5.

 

Jeg ser flere her sier minus på drevstillingen. Det har jeg aldri hatt.

 

Trur jeg må få kalibrert drevet:)

 

D6 350, dph drev båt 6500kg

Mvh

Keiseraas

Link to post
Share on other sites

Jeg kan trimme opp til +30 og ned til -5 mens jeg kjører. Hvis jeg slår av motoren kan jeg dra den videre opp til 47 (beach).

Her høres det ut som noe er feil, eller ikke helt riktig. I min instruksjonsbok og i min båt så skal alt over +5 (eller var det +6) være umulig å oppnå så lenge man har turtall over 1500rpm, og dette skal begrenses elektronisk dersom man har høyere trim.

 

Forøvrig er mitt arbeidsområde -4 til +5. Med fulle tanker og sikkelig ferielass er 0 til 1+ best i marsjfart (26-32 knop) og jeg kan ta den litt lenger opp nærmere toppfart, men med halve tanker og alt skrotet til rederinnen på land (ink rederinnen) så er +4 mest optimalt ved rask marsjfart.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Her høres det ut som noe er feil, eller ikke helt riktig. I min instruksjonsbok og i min båt så skal alt over +5 (eller var det +6) være umulig å oppnå så lenge man har turtall over 1500rpm, og dette skal begrenses elektronisk dersom man har høyere trim.

 

 

Det er mulig du har rett, har aldri forsøkt å trimme så langt inn/ut ved høyere hastigheter, kun når jeg tøffer inn mot grunnere farvann.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Heisan!

 

Litt oppdatering.

 

Nå har jeg hatt en servicemann om bord:)

Ny programvare og oppdatering er installert.

Kalibrering av drev.

Som jeg nevnte tidligere så hadde jeg problem med at drevet ikke gikk ned til mere en 2 og opp til 7 under fart.

Nå går drevet fra -5 til 7 som er riktig i følge servicemannen.

Jeg holder på med båt pussen på land og gleder meg til å teste ut om drevet oppfører seg riktig:)

Håper man kan få en ekstra knopp med riktig justert drev.

 

Kan å nevne at jeg har fått skiftet shims som å kan være en svakhet på disse drevene (DPH) til shims med stål i stede for plast.

Så skal de skifte styreslangene som og har vært snakket om i flere forum. Som jeg forstår kan de begynne å bule i selve gummien og de skiftes ut på garanti.

Mvh

Keiseraas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...