HCO Startet 1.August.2011 Del på Facebook Startet 1.August.2011 Vi er nettopp tilbake fra Tyrkia, der vi leide seilbåt 1 uke fra Marmaris. Vi booket via Latesail (etter tips her på forumet), og vi er veldig fornøyde både med prosess, pris, båt og utleiefirma. Det eneste vi er noe misfornøyd med, er tidspunkter og rutiner for utsjekk/innsjekk. På forhånd ble vi forespeilet utsjekk 17:00 på lørdagen, og innsjekk 09:00 lørdagen etter. Men vi fikk samtidig høre (fra Latesail) at det var vanlig å få båten mellom kl. 13 og kl. 15 på utsjekksdagen. Utsjekk: Vi troppet opp på havna kl. 12:00. Utleiekontoret var tomt, men vi fant gutta i havna der de drev med klargjøring av vår båt (og en annen). Vi fikk da beskjed om at vi kunne regne med å overta båten mellom kl. 16 og 17, men at vi kunne slappe av ved bassenget så lenge. Det fungerte forsåvidt greit, men klargjøringen ble forsinket og overtakelse skjedde først kl. 18:15. Det tok nærmere en halv time å gå igjennom båten, det vil si at klokken nærmet seg 19. Med tanke på at det var ukjent farvann, ukjent båt og at det blir mørkt kl. 20:30, valgte vi å bli i havna til dagen etter. Vi mistet dermed omtrent en halv dag med seiling i forhold til det vi hadde sett for oss. Innsjekk: Vi trodde innsjekk var tidlig lørdag morgen, men utleier krevde at vi meldte oss senest kl. 17:00 fredag, for fylling av diesel og gjennomgang av båten. Deretter kunne vi overnatte i båten (i havna), men måtte være ute til kl. 09 lørdag morgen. Vi hadde et hotellrom i byen (chartertur...), og på grunn av varmen valgte vi å forlate båten fredag kveld. Vi mistet altså omtrent en halv dag seiling og en potensiell hyggelig natt i uthavn. Dersom vi hadde leid i 14 dager, ville vi antakelig ikke opplevd sen utsjekk og tidlig innsjekk som noe problem. Slik det nå ble, følte vi at utsjekk-/innsjekksrutinene "spiste opp" mye av leietiden. Jeg ønsker derfor å vite om andre har tilsvarende erfaringer, eller om praksis varierer mellom landene og/eller mellom utleiefirmaene. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Regent Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Hei Har nettopp kommet hjem etter 14 dagers seiltur i Hellas. Vi hadde en annen oplevelse, tider for innsjekk og utsjekk er de samme som dine. Vi annkom Athen på fredagen,og lå på hotell til lørdag. Kl 1030 på lørdags formiddag fikk vi telefon fra utleiefirmaet at vi kunne komme kl 1400 for overtagelse. 1330 var vi i havna og da satt de og ventet på oss og etter en kjapp gjennomgang var båten vår, og klar for utseiling kl 1500. Da var provianteringen og ferdig (vi hadde sendt ned en proviantliste på forhånd som ble levert ombord). Papirene for meg og co skipper var allerede klarert med havnemyndighetene , da jeg hadde sendt ned kopier i forkant (dette tok firmaet seg av). Fredag før tilbakelevering så får jeg en telefon fra Tomas(firmarepresentanten) om at vi ikke trenger å være tilbake før 1030 på lørdag, da de hadde det så travelt. Jeg slapp og å betale depositum ved overtagelse, samt at tilbakeleveringen tok 5 min (Tomas: anything wrong? Jeg: no just 2 things you have to fiks before the nekst crew embark. Jeg viste han hva vi hadde oppdaget og det var det). Vil og nevne den ekspesitte oppfølgingen underveis. Vi fikk problemer med batteriene (kokte) i Poros. Kl 0930 ringte jeg til Tomas og ga beskjed og 3 timer senere var 4 nye batterier innstalert. Det må vel og nevnes at dette er 3 gang jeg leier av disse, men har kun gode opplevelser. I og med du leide for en uke gjør jo at de opplevelsene som du beskriver forkorter turen ganske mye, og kan føles iriterende, er fullt forståelig. Heldigvis har jeg aldri vært ute for noe lignende. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Catlina Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Hei dette tok firmaet seg av). Fredag før tilbakelevering så får jeg en telefon fra Tomas(firmarepresentanten) om at vi ikke trenger å være tilbake før 1030 på lørdag, da de hadde det så travelt. Jeg slapp og å betale depositum ved overtagelse, samt at tilbakeleveringen tok 5 min (Tomas: anything wrong? Jeg: no just 2 things you have to fiks before the nekst crew embark. Jeg viste han hva vi hadde oppdaget og det var det). Vil og nevne den ekspesitte oppfølgingen underveis. Vi fikk problemer med batteriene (kokte) i Poros. Kl 0930 ringte jeg til Tomas og ga beskjed og 3 timer senere var 4 nye batterier innstalert. Det må vel og nevnes at dette er 3 gang jeg leier av disse, men har kun gode opplevelser. I og med du leide for en uke gjør jo at de opplevelsene som du beskriver forkorter turen ganske mye, og kan føles iriterende, er fullt forståelig. Heldigvis har jeg aldri vært ute for noe lignende. Utleveringstider og tilbakeleveringstider er ganske normale ,hvis det ikke er høysesong og båten ikke har vært utleid uken før så kan man vanligvis få båten kanskje allerede kl.12. I lavsesongen pleier jeg å ringe til utleiefirmaet og høre om båten skal ut igjen på lørdagen og om eventuelt båten kan komme inn lørdag formiddag istedet. I høysesongen jobber landmannskapet på høytrykk for å klargjøre båtene til neste leietager så tiden trengs hvis det skal gjøres en skikkelig jobb med rengjøring og fiksing av småting. Tilbakelevering på 5 minutter høres merkelig ut - hos NCP i Sibenik er det første som skjer at en dykker går ned og sjekker kjøl og ror - deretter gås inventarlisten igjennom. Dette gir stor trygghet til neste leietager i tilfelle at forrige leietager "glemmer" å rapportere en kontakt med moder jord, Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Paddemann var nede i det vi kom inn, men vi snakka ikke med han. De 5 minuttene var med Tomas. Kan jo ha litt med tillit å gjøre? K Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
HCO Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Kan se ut som jeg har hatt litt uflaks med utsjekk, ja. Men hvor vanlig er det å kreve at båten skal være inne fredag ettermiddag/kveld (allerede kl. 17 i vårt tilfelle) når leietiden er lørdag-lørdag? I Marmaris-bukten er det minst 3 greie ankringsplasser innenfor 1 time fra havna, og jeg ville ikke hatt noen problemer med å stå opp tidlig lørdag for å fylle diesel og levere båten. Å ligge i en bråkete charterhavn i 40 plussgrader og stillestående luft var ikke en fristende avslutning på turen... Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Regent Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Hei igjen Jeg har alltid forholdt meg til kl 0900 lørdags morgen. At jeg har vært heldig er vel greit, men jeg hadde vel bråket litt hvis jeg ble pålagt å være i havn allerede på fredag? Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
HCO Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Etter å ha tygd litt mer på saken, har jeg kommet til at jeg skal skrive et (mildt) klagebrev via Latesail, der jeg poengterer at jeg mistet en del timer i begge ender av leieperioden. Dersom det er andre her som har erfaringer som underbygger at det jeg opplevde ikke er "bestepraksis", så gi gjerne lyd fra dere. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Sail S Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Hei, vi seilte i Kroatia med samme erfaring. I den avtalen vi hadde stod det at båten måtte være i havn fredag kveld og at vi måtte være ute lørdag morgen. Forstår at dette må til for ¨å klargjøre for nestemann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.