Jump to content

Trebåtbygger på Helgeland?

øyværing

Recommended Posts

Har lenge letet etter noen som kan bytte noen bord i spissbåten min uten hell.

Vet det skal være noen eldre som fortsatt holder på med dette.

Jeg holder til like utenfor Sandnessjøen, noen som vet om noen som kan ta en slik jobb i vinter?

Båten det er snakk om er en 14 fots 2 roms spisse av typen rana, bygd i Bardal (leirfjord) på 60 tallet.

Det er blitt byttet bord i den 2 ganger av samme mann. men alle jeg har snakket med sier at de er sluttet med slikt grunnet dårlige armer.

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Børge Isaksen på sleneset kanskje, er vel sluttet som båtbygger men mulig han gjør slike ting enda. Det er og en som heter Kåre på hemnes men jeg kommer ikke på etternavnet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Der kom det ramlene, Kåre Sund han mener jeg absolutt er aktiv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har vert på hemnesberget til kåre. Han har reparert en annen trebåt jeg har, med så som så resultat, nå flyter den båten på sikafleks. Skal prøve å høre med han på sleneset. Noen med flere forslag?

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

• 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Det finnes en i Brønnøysund som bygger å reparerer båter.. Han er veldig flink, nøye å gkjør alt etter oppskrift... husker ikke hva han het men kan skaffe nr, når jeg kommer heim. han holder til i brønnøysund. å har eget verksted som han kan ta inn båten om det behøvs.

Hadde vert supert om du kunne skaffet nr til han, el navnet.

Skal prøve å sette spissbåten i stand selv, men må nok få en til å gjøre jobben på snekka mi.

Br.sund er ikke langt fra der jeg bor.

• 2 måneder senere...

En trebåt kan fraktes til Bindal.

Kjente båtbyggere der i Sætervik/a, men de er døde nå og sluttet vel med båtbygging for flere 10-år siden.

Men de holdt på ved slutten av 70-tallet husker jeg - 2 - 3 stk brødre.

Bygget småbåter men også sjarker opp mot 30 ft.

Men er båtbyggere andre steder i Bindal og Nærøy ( Foldereid ).

Har ingen adresser der desverre.

Redigert av Auskar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...