Jump to content

Faria tankmåler, kan ødelegges ved å testes med Biltema giver?


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Faria bensinmåler bestilt fra USA, men mangler giveren. Så vidt jeg vet bruker den 10-180 Ohm. Biltema har en giver som er 0-180 Ohm. Vil det være noe problem å bruke denne?

 

Jeg har kjøpt giveren, og det er mulig å lure ledningene ut fra emballasjen og teste den. Er det noe som kan bli ødelagt om instrumentet f.eks. egentlig skal ha 240-33 Ohm f.eks.?

 

Jeg tenkte jeg bare kunne prøve den forsiktig, og se om instrumentet vises korrekt, og dermed kunne levere tilbake "uåpnet" om det blir feil.

 

Har ingen peiling på slike givere.

Link to post
Share on other sites

Eneste forskjellen er vell at den vil vise omvendt "full" tank på "tom" tank. Kan ikkje ødlegge noe,bare missvise. Men vet du om du har ein "eu bensinmåler" eller en "us bensinmåler" vist du veit det, vet du også hvilken giver du skal ha, (eu giver har 0 ohm på tom tangk og 180 ohm på full tank) (us giver har 240 ohm på tom tank og 33 ohm på full tank)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Jepp, her varierer det litt, men jeg har faktisk flere ganger bestilt bensinmåler fra USA og kun oppgitt hvilken motstand giveren har, og fått riktig måler hver gang, så det varierer tydeligvis litt der borte også ettersom de jeg bestiller fra har begge typene på lager.

 

Det eneste du kan ødelegge ved å teste giveren er hvis +12V kommer borti ledningen til giveren, men det står normalt en forholdsvis stor advarsel på en rød lapp på Faria instrumentene, og det er kanskje en fordel å kunne regulere litt på giveren for å se at instrumentet henger med og går riktig vei, selv om det sikkert ikke er strengt tatt nødvendig.

Link to post
Share on other sites

(Ser forøvrig at emnetittel ble feil, skulle være "bensinMÅLER")

 

Jeg har den store røde lappen med "ikke rør +12V" ja, så skal være forsiktig. Jeg regner med å skru på en kabelsko og dytte ledningen inni. Har både jordingsskinne og jording på instrument jeg kan bruke også. Jeg har mulighet til å røre på giveren, da den bare ligger i en plastpose. Får se om måleren går oppover når giveren går oppover. Er det omvendt, så gjør det ikke særlig mye. Instrumentet fikk jeg med i et sett, så det var teorietisk sett "gratis", og giveren kostet 330,- så jeg tåler litt feil visning. Alternativet er giver til 500,- som kan brukes med 240-33. Tester til helgen, så får jeg vurdere hvor mye jeg ønsker å bruke.

 

Takk for rask tilbakemelding! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fikk testet nå. Ble omvendt ja. I utgangspunktet spiller det vel ingen rolle? Det er jo bare at måleren går mot venstre i stedet for høyre.

 

339,- kostet denne måleren hos BT. Marinshop har en universal til 389,- + frakt, og den ser ut til å være helt åpen rundt elektronikken, litt dumt da dette er en åpen båt. Hva tror dere? Den skal brukes i en løs tank, og den fra BT virker grei å montere. Flensen monteres alene, deretter gjenger man inn flottøren.

 

Alternativet er å betale mer, muligens få mer arbeid, men til gjengjeld få en måler som peker riktig vei.

Link to post
Share on other sites

Ingen som vet om det er annet enn at måleren går feil vei som er forskjellen? Har lyst å bare montere giveren jeg har fra Biltema. Den er mye mer lukket og passer fint for løse tanker. Jeg bryr meg egentlig ikke om at måleren går feil vei, hjernen min klarer å regne det ut;)

Link to post
Share on other sites

Jeg har Biltema giver (Wemagiver) og Fariainstrument. Kjøpte ett instrument med europeisk oppsett fra USA. Har nå brukt det i denne sesongen og fungerer fortsatt utmerket. Således går også alt også riktige veien.

Ellers enig med deg at Wema giveren er mye mer solid og virker mye mer stabilt en disse vippegiverene som spretter hit og dit hele tiden.

 

Så je gvil anta ditt oppsett går helt greit, bortsett fra feil vei da.

Link to post
Share on other sites

Ok, da monterer jeg denne. Ser ut til at den går helt jevnt over. Det eneste "skumle" her er at måleren er på E når den er av. Dvs. om jeg starter båten og kjører, og måleren faktisk ikke er på, vil det se ut som om jeg har full tank. Dette er ulempen med å ha feil giver. Men når en har kjørt en liten time fra full tank, burde det ringe en bjelle om den ikke beveger seg på en 20 liters tank. Måler er bedre enn ingen måler!

 

Takk for all hjelp her! Nå blir det lettere å se tankstatus. Giveren er 2-3 cm for kort, noe som vil gi meg en "reservetank".

Link to post
Share on other sites

Suringen,

antakelig siden denne motoren er solgt for europeisk marked. Dermed er ohm likt og ombyttbart med hverandre. Vi måler fra 0-180 ohm, mens usa måler i fra 240-33ohm, og derfor viser de bakvendt på europeiske givere. Men du kan jo gjøre som nordeamoniac, kjøpe giver , lirke ut to ledninger fra plasten den er pakket i og således prøve at den måler riktig vei. Du har full bytterett på deler fra Biltema, skulle den da måle balvendt. Jeg mener at biltemagiverne er bra, da dette er Wema-produkter. Andre er sikkert av annen oppfatning, men men

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...