Jump to content

Mercruiser Alpha One 5.7l med drev, motoren går, men ikke båten


thomasfoss

Recommended Posts

Hei. Jeg fikk uheldigvis skiftet fra en del turtall fremover og så vidt over i revers, og i det dette skjedde hørte vi en 'metallisk klirrelyd' fra motorrommet, som en fjær som løsnet eller noe. Først ble jeg stygt redd for at jeg kan ha ødelagt hele girkassen, men motoren går helt fint, og det er ingen ulyder. Når jeg gasser på eller setter båten i revers tilsier også alle lyder at ting er ok, men båten går ikke fremover eller bakover. Propellen går rundt, men da tydeligvis ikke så mye som den skal. Jeg har en Mercruiser Alpha One 5.7l motor med tilhørende drev. Har hørt at denne kanskje har en sikkerhetsmekanisme som kan ha slått ut for å ikke ødelegge girkassen. Noen som vet noe? Setter pris på all den hjelp jeg evt kan få. Hilsen en nybakt båteier uten særlig peiling. :o)

Link to post
Share on other sites

Å gire med Alpha drev på høyere turtall er fy fy, og i verste fall er dog clutchen ødelagt, i beste fall er problemet girtenningsbryteren eller vaieren.

 

Ta av wiren på brakketten på motoren og start opp, se om du får den i gir ved å dra og skyve på vaieren manuelt.

Hvis ikke det går er enten den nedre vaieren ødelagt eller noe i drevet, og uansett må drevet av, og vaieren sjekkes selvfølgelig før man gjør noe med drevet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...