Jump to content

Min Johnson 40hk går bare på halv speed. Erfaringer?


sunwin14

Recommended Posts

Trenger noe hjelp til min kjære påhenger.Det er en Johnson 40hk 1996 mod. Jeg får den ikke til å gå orgentlig. Har nå skiftet plugger,coil(var kun gnist på 1 plugg), bensintank,bensinslange med pumpebelg, Hatt ute chockeventilen å rengjort denne(satt fast),Hatt ute begge forgasserene å renset disse,skiftet bensinfilter, justert motoren(tomgang å tenning), kontrollert reedventiler(da også komp å den er bra), gått over alt av ledninger å kontakter å nå til sist tatt ut bensin/oljepumpe å kontrollerer den innvendig ved å skru den fra hverandre. Problemet med motoren er at den ikke går på full speed. Den starter bestandig,sviver kjempe fint på tomgangm går kjempe bra på halv speed,men så fort jeg gasser på vill den ikke gå høyere.Så fort jeh setter på chocken så går motoren mye bedre. Dette tyder jo på at motoren får for lite bensin.!!?? Motoren kan ruses opp å holdes der i fri, men så fort den får belastning vill den ikke mere enn halv speed.

 

Noen som har erfaring med dette, å har noen tips råd???? Begynner å bli utrolig fortvilet å irretert.

Link to post
Share on other sites

Har motoren gått godt før ( på samme båt, med samme propell ) ?

 

Går alt av stag og overføring slik de skal ?? førte 2/3 del av gass pådraget er kun en justering av tegningstidspunktet, forgasserne åpner etter ca 2/3 pådrag.

 

Er nok noe i dine antagelser om at motoren får for lite bensin, og den eneste feilkilden her ER forgasserne så jeg ville renset de en gang til og justert opp disse etter boka...

 

Demontert forgasser


  •  
  • Lagt dem i bløtt i passende rensemiddel ( bruke selv ofte WhiteSprite eventuelt Lynol på møkkete forgassere )
  • Skrubbet og rengjort alle steder en kan komme til, dyser kan stakes opp med noe IKKE metallisk ( busta på en piassavakost ??, disse variere i diameter ).
  • Alle hull/dyster bør blåses igjennom med trykkluft

Så montering...


  •  
  • Sjekke flottør høyde, om den er lik på begge forgasserne og om den stemme med boka...

 

Etter montering bør en sjekke over om alle innstillinger stemme med boka...

Så starte motor, la den bli varm... for så å justere luft/bensin blandingen på begge forgassere ( OBS denne må IKKE brukes til å justere tomgang )

 

 

 

 

Arne Kjeitl

Link to post
Share on other sites

Hey!

 

Har ikke hatt helt samme probleme men en ting som KAN hjelpe.. på ene sia av motoren (der hvor gass og gir er) er det en liten rød tapp med noe grått på. Om du vrir eller skrur på den kan det være du får ''jassan opp'' litt. funket litt med min motor, og den er 2000 men samme type motor som 1996. Prøv det og fortell meg om resultat! ^^

Link to post
Share on other sites

hei. og takker for svar. Fant ikke noe feil med bensinpumpe. Men skal prøve å ta ut gasserene å gjøre som du sa:D Har dessverre ikke bok på motoren:(

Motoren gikk veldig bra i fjor før jeg satt den bort for vinteren. Så syntes det er litt rart.

 

Og til M4gnus, så er den røde "tappen" en manuel chocke som kan brukes viss foreksempel den elektriske slutter å fungere.Den elektriske chocken virker jo sånn at du presser inn nøklen når tenningen er på/kinner. Da kan du høre ett klikk fra chocken på motoren. Denne ventilen satt fast på min,men fikk demontert den å gjort den ren,så den fungerer nå. Grunnen til at motoren gikk bedre når du vred på den i ditt tilfelle,var at motoren fikk mere bensin med chocken på. Dette er kun til start å ikke noe å kjøre med, for da vill motoren drukne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...