BåtGeir Startet 1.August.2011 Link til dette innlegget Startet 1.August.2011 Jeg har fått litt problemer med å få startet motoren. Starteren er helt ny for ca 1 mnd siden, og er byttet av et verksted. Når jeg skal starte motoren nå, så enten så bare klikker det i starteren, eller så høres det som starteren bare går rundt uten gripe tak i selve motoren. Når jeg prøver flere ganger så har den startet til slutt. Men jeg har på følelsen at den ikke blir noe særlig bedre av seg selv. Noen som har en ide? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Jeg havde noget lignende på en VW Passat engang. Starteren var ikke spændt godt nok, dvs den kunne flytte sig. Nogle gang gik den fint i indgreb, andre gange gik den blot op i omdrejninger (på på med det, viklingerne i ankeret kan løsne sig) og andre gange gik den fast og gjorde ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Sight Seaer Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Kan være at Bendixdrevet sitter fast. Ta av starteren og smør opp. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Kanskje en ide å kontakte verkstedet som satte inn ny starter? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Joda3300 Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Sjekk at alle kabler sitter som dei skal og ikkje er eiret. hvor mange batteri har du ? har du målt batteriet når du vrir på svitsen ? går det heilt i kjellern eller holder det seg stabilt? om du har 2 start batterier kan det godt være at ene batteriet er dødt, koble fra batteriene når du skal måle dei, så finner du fort ut om eit av batteriene er gåen.Hvordan er det når du har fått start på motoren og har latt den gå litt, er den da letter å starte? eller er det forsatt like vanskelig ? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Ettersom at starteren er ny burde det ikke være noen mekaniske feil, men mulig at du har en dårlig kabel eller batteriene er dårlige. Sjekk også relène i forkant av motor, det går en 6m2 kabel mellom de to som gir styrestøm til starter, der kan det være irr og dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Verkstedet ligger et godt stykke unna, og jeg tror heller ikke at problemet skyldes de eller starteren. Det har heller ikke vært enklere å starte når motoren har godt en stund. For meg har det hørtes ut som om starteren går rundt(den sier "bssssss") når jeg vrir. Når den bare har klikket tror jeg kanskje at det er noe som sitter fast, og ikke har noe med strømme å gjøre? Idag sjekket jeg først om starteren var løs. Det var den ikke. Så tenkte jeg at noe inne motoren(kanskje det er det bendixdrevet?)som satt fast? Men det er trangt å komme til der der, så jeg har ikke så lyst til å demontere. Så jeg slå forsiktig med en hammer i bankant av starteren utenpå moteren. jeg prøvde så og starte 10-12 ganger, og den startet hver gang. Men så begynner ladeampen å lyse, og motoeren vil ikke stoppe igjen når jeg slår av tenningen.Prøver flere ganger. Jeg kjører så en tur på 15-20 min, og tar den litt opp og ned i plan, og ladelampen slukner tilslutt. Da får jeg også stoppet motoeren igjen. Prøver 2-3 ganger og starte og stoppe, og alt ser ut til å funke. Tror kanskje det er børestene på dynamoen som er litt slitt (jeg banket litt på dynamoen også). Ladelampen på den motoren(strømkretsen) har lyst noen ganger før i år. Men den har slukket etter kortere tids kjøring. Jeg har aldri før prøvd å stoppe motoren når ladelampen har lyst. Men jeg skal måle batteriene(har målt før iår), og sjekke kablenr og irring. Jeg har 4 batterier som er separat koblet med 2 sett på hver motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.