Jump to content

Mercruiser 4,2 lang sprekk i svinghjulskåpe...


WharfRat

Recommended Posts

Har en 4,2 l Mercruiser diesel på 220 hk montert i en Draco 2400 Styling med et Bravo 3 drev. Motor og drev er 2005 mod og har total gangtid på 390 timer.

 

Jeg opplevde i planefart et lite smell med påfølgende og voldsom metallisk kneppelyd. Jeg var sikker på at enten drevknuten eller hekkplatelagert var røket og stoppet umiddelbart og fikk slep til havn.

 

Fikk båten på land og alt med drevet var i skjønneste orden. Ved demontering av dørk viser det seg at det er slått hull i svinghjulskåpa (usikker på om det er det kalles, men dette er den bakerste kappa på motoren og rett bak denne kommer koblingen til drevakselen). Ved nærmere øyensyn er det tydelig sprekk i metallet nesten 180 grader på oversiden og hullet som er slått ut er ganske på toppen. Min teori er at den metalliske lyden etter havariet må ha vært en eller flere støpejernsdeler som har kommet ned i selve kåpa og slått rundt med hjulet.

 

Jeg innser at båtsommeren min er over og at motoren må ut, men er det noen som kan gi svar på hvorfor i all verden dette skjer? På verkstedet hadde de aldri vært borti dette før...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...