Cato Startet 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2004 Har en MS3B gearkasse fra 83 som ikke var helt medgjørlig på sensommeren. Det hele begynte med at den "lugget" flere ganger ved innkobling forover ved varm motor. Dette ble bare værre og værre med tiden og på siste tur hadde jeg problemer med revers også. Ved revers tok det tid før jeg fikk innkoblet. Etter å ha søkt rundt div steder virker det som om dette er kjent problematikk på denne gearkassen. Har nå plukket ut gearkassen og begynt demontering. Mitt spørsmål er derfor: Har noen gjordt jobben med å slipe koner - eller på annen måte løst dette problemet? Erfaringer mottas med takk Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 (redigert) Jeg har fra tid til annen problemer med reversen. Ingar har svart meg på dette tidligere, og han hadde en løsning. Men jeg husker ikke i farten hvilken tråd det var. Med litt søking på MS3 e.l. så finner du det nok. Skal se etterhvert om jeg kan få tid til å søke litt. Mine problemer er ikke så store at jeg har gjort noe med det enda, og derfor kan jeg ikke gjengi hva løsningen var på stående fot. Redigert 4.Desember.2004 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Se f.eks. denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 4.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Sjekket linken Ingar, det er mye som minner om mitt problem, men det finnes tydeligvis varianter av dette. -Det finnes ikke "bramsebelegg" i min MS3B kasse - kun messingkoner. Jeg mener å ha lest at dette problemet oppstår når konen blir "polert", og at den må slipes med slipepasta . Min kasse fungerte imidlertid vanligvis OK ved kald motor, og ble værre når "klumpen" ble lunken. Det at disse smale rillene ble tettet igjen og årsaket et slikt problem kommer kanskje av at det blir liggende olje på den kone flaten som ikke har noe sted å komme ut? Logisk sett burde dette eventuelt forårsake at kassen ikke kobler inn med en gang - noe som skjedde med kassen min av og til. De fleste gangene "hogg" den flere ganger ved innkobling. Fikk også feelingen av at den "småhogg" ved kjøring på tomgang med varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Noe lignende problemer hadde min bror også på en eldre Volvo. Kan i farten ikke huske hvilken type gearkasse/drev. Alt fungerte fint opp til driftstemperatur. Da oppsto en fuskelignende situasjon ved ca. marsjfart. I dette tilfellet viste det seg at han hadde brukt feil type olje på drevet/gearet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Ingar Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Det at disse smale rillene ble tettet igjen og årsaket et slikt problem kommer kanskje av at det blir liggende olje på den kone flaten som ikke har noe sted å komme ut?Ja, det er iallfall min konklusjon. Når er det ca 8 år siden jeg renset den og gearet virker like fint. Sitér dette innlegget Link to post
Ela II Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Hei, hadde nøyaktig samme problem for 6 år siden. Slipte kon i gearet, og det har fungert feilfritt siden. Fikk hjelp av Ingvar Ytrebø, som sendte meg informasjon om hvordan fikse feilen: Slipe kon i MS3B gear Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Hei, hadde nøyaktig samme problem for 6 år siden. Slipte kon i gearet, og det har fungert feilfritt siden. Fikk hjelp av Ingvar Ytrebø, som sendte meg informasjon om hvordan fikse feilen: Slipe kon i MS3B gear Hei Ela II Sjekket linken din - dette var akkurat hva jeg var ute etter - takk! Har akkurat demontert konen, og flatene var helt polert - kjenner at det blir vanskelig å få konen til å sitte ved inngrep slik den er nå. Skal se om jeg kan ta noen bilder, det kan jo bli nyttig info en annen gang. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Husk også at MS3B gearet skal ha samme olje som motor. Kan også være lurt å whitesprit vaske gearet fra tid til annen. F.eks. annenhvert år, for oljen må skiftes årlig! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
jada Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Er det mulig å få beskrevet en kort, lettfattelig fremgangsmåte på å demontere giret. Fra A til Å. Må innrømme at jeg her er like grønn som VP'en Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Her er et bilde av messingkon og det øvre drevet hvor anleggsflaten er rimelig blank Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.