StianJunior Startet 1.August.2011 Link til dette innlegget Startet 1.August.2011 (redigert) Hva bruker dere der ute for å få ut så mye gammal olje og "spon" som mulig under skift? Finnes det noe hypereffektivt man kan suge opp kald olje med? siden båten er ett sjøsatt prosjekt og får ikke mulighet til og gå den varm for å lette denne tappejobben, de fleste suger olja ut gjennom peilepinnerøret ved varm motor? ja jeg har kjøpt meg den billige oljesugepumpa på biltema, da var motoren 50grader ,enda klarte den ikke å få olja mer enn over 5cm opp i røret.. Også innspill om type olje til min 86mod TAMD60B ca 2000t, har forsåvidt handlet inn 20liter fra biltema (Mineral for marinediesel) hørte de rommet mellom 13-20liter..whaaat Takker for respons=) Redigert 1.August.2011 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
index Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Jeg ville ha vurdert en slik vakumpumpekanne type Pela etc. Biltema har vel også en slik. Hvor effektiv den er på kald olje vet jeg ikke, men over litt tid trekker den kanskje olja opp? Om du setter en vifteovn under motoren en times tid så hjelper det også litt. Minuset ved å tappe på kald motor er at du ikke får virvlet opp grumset i bunn av bunnpanna da, så noe av dritten vil bli værende i motoren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
haugi Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Prøvde med den elektriske oljepumpa til BT men fikk ikke noe ut av den, mulig slangen var for kort. Kjøpte deretter en vakumpumpe på Maritim, og det fungerte ganske bra. Men motoren må kjøres godt varm først, ellers kommer det ikke en dråpe, hadde en god tur så motoen fikk fin arbeidstemperatur, 80-90 grader, og deretter kom olja greit opp. Sitér dette innlegget Link to post
StianJunior Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Prøvde med den elektriske oljepumpa til BT men fikk ikke noe ut av den, mulig slangen var for kort. Kjøpte deretter en vakumpumpe på Maritim, og det fungerte ganske bra. Men motoren må kjøres godt varm først, ellers kommer det ikke en dråpe, hadde en god tur så motoen fikk fin arbeidstemperatur, 80-90 grader, og deretter kom olja greit opp. Får da heller ta dette etter motor er gått over og gått varm =) evt prøvd å tappa ut ved bunnpluggen (traangt) Thx! Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
nordan family 27 Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Pela sin 6 liters vakumsuger (den kule-runde med svart metall-spiral i enden) klarer kald olje. Jeg returnerte Biltema sin da den hadde veldig dårlig vakuum, Pela overtok og klarte jobben. MEN det tar lang dersom oljen er helt kald. Jeg har selv ved to anledninger brukt min på kald olje på motorer med omtrent samme oljemengde som deg og det gjelder å være tålmodig. Men det går Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Er samme pumpe som jeg har det, tror jeg prøvde med kald motor først, og kun fikk opp noen dråper, så det var vel ikke helt sant det jeg skrev. Men så var nå dette også sen høst og nokså kaldt ute. Men når olja var varm så kom den som et skudd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.