AndersH Startet 1.August.2011 Link til dette innlegget Startet 1.August.2011 Har en 30 fots Jeanneau Rush 90. Da vi kjøpte den ble den oppgradert med en del utstyr som feks. varmtvann og dieselvarmer. Nå er det slik som det ofte er på båter i denne størrelsen, at cabinen bak er på ene siden, og all oppbevaring bak på andre siden. Så på den ene siden er det ingenting (så lenge ikke det er folk som sover), mens på andre siden er det 27 liter diesel, 25 liter diesel på kanne, 10 liter bensin til jolle, 30 liter varmt vann, xx liter septik, osv osv osv. På andre siden er det stort sett kun vannposen som "veier opp" litt, samt påhengsen som henger på rekka på den siden. Jeg trenger vel ikke forklare nærmere at båten ender opp med konstant slagside. Dersom jeg bruker opp 25 literen med diesel, kanskje har trommelen til landstrøm liggende på land, påhengsen på rekka, OG har sprekkeferdig vannpose (70 liter), så er båten tilnærmet bein. Tilnærmet. Alle variasjoner som avviker fra ovenstående gjør at båten ligger seg litt over på siden. Det har noe betydning når vi seiler, men mest av alt synest jeg det ser tåpelig ut, samt at det gror langt over bunnsmøringen på den laveste siden. Har andre erfaringer med det samme? Tips til løsning? Jeg har tenkt på flere varianter, men det mest effektive ville vel være å kjøpe bly i en eller annen variant som kan formes (feks. kuler i en pose) og fylle inn i bunnen på skapet i lugaren på motsatt side eller noe...?? Noen som har erfart og løst tilsvarende? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
s/y UT-sia Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Heisan Jeg vurderer å flytte forbruksbanken fra den ene siden til motsatte siden for å finjustere litt. Gevinsten ved å flytte er at man fjerner vekt fra den ene siden og veier opp ditto på motsatt side og gevinsten som jeg ser det, er at totalvekten på forblir den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.