Sleipner93 Startet 2.August.2011 Link til dette innlegget Startet 2.August.2011 Hei. Er på båtferie og kjenner det skal bli godt å få montert dieselvarmer ombord etter ferien. Det må være en fryd å slå på varmeren en halvtime-time før du står opp om morningen. Av den grunn lurer jeg litt angående plassering. Jeg ser for meg å plassere varmeren i rommet/skotter hvor batteriene står, altså under dørken ved styreposisjon. Dette får å få minst mulig spenningsfall fram til varmeren, jeg har til gode litt plass her. Kort vei til både kabin og uteplassen. Så lurer jeg litt på hva en slik dieselvarmer bruker av diesel? Det har seg slik at jeg får ikke mer enn 40 liter på den lille tanken jeg har, bør det eventuelt monteres en ekstern-tank til brenneren for å unngå å gå tom for diesel? Selvsagt kommer det an på hvilken jeg brenner jeg har når det gjelder forbruk, eneste jeg vet til nå er at det er en slik gammel Volvo Flygmotor sak, regner med den er på rundt 2000w. Tips og råd ønskes! :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Tror ikke disse gamle Volvo varmerne går på diesel? Jeg hadde en sånn på 1400w engang, og det var i alle fall en parafinvarmer... Vi snakker vel om rundt et par desiliter i timen på max, så om du følger litt med på tanken så burde det kunne gå bra. Men sjekk som sagt hvilket drivstoff den skal ha først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pelle Parafin Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Ville ikke montert varmer i samme rom som batteriene står. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Du sier noe der ja, regner da med at du tenker på eventuell knallgass? Index: Jeg er rimelig sikker på den skal kunne brenne på diesel, har lest litt rundt å forstår de brenner på begge deler å at parafin gjerne brukes av å til da det renser brennkammeret.. Altså to liter på ti timer med full drønn, ikke så gale det jeg tenker meg om. Men aner som sagt ikke hvilken effekt den varmeren jeg har. Skal dra den frem når jeg kommer hjem fra ferie igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 på min nidelv 24 hadde jeg montert varmeren i rommet nermest dieseltanken, og isolerte luftslanger hele veien rundt. tror ikke du skal tenke så mye på spenningsfallet, bare bruk 6 kvadrat kabler , så blir det bra. varmeren bør stå nermest tank og langt fra motor, så slipper du varm motorlukt i båten Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Ja kanskje jeg like greit skal montere den helt bak under akterdekket. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Du sier noe der ja, regner da med at du tenker på eventuell knallgass? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Hmmm... Bør jeg bli bekymret kanskje, siden min eber D4 er montert i samme rom som batteriene?? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
AndersH Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Jeg har montert to dieselvarmere i båtene jeg har hatt og har "forsket" en del på det ifbm disse...:-) Kan ikke svare for en slik varmer som du skisserer, men med utgangspunkt i Webasto AirTOP 3900 og Eber D4 som jeg har styrt med: Først og fremst, Eber'en jeg har nå (D4) bruker mindre strøm enn lampetten over byssa (som i disse dager byttes til LED). På jevn gange når romtemp er oppnåd bruker den 1,5 til 2,5 ampere. Dermed er spenningsfall lite aktuelt, og du trenger ikke bruke fæle tykke kabler heller. Feks 2,5 eller 4 kvadrat bør holde lenge. Jeg bruker kablene som fulgte med varmeren og de er iallefall ikke mer enn 2,5 kvadrat. Det varmeste stedet på varmeren min er eksosen, og den er neppe varm nok til å antenne knallgass. Nå skal helst ikke ladingen din produsere knallgass heller dersom den er regulert. Knallgass skal kun produseres i særlig mon ved overlading. Men varmeren bør kanskje ikke hente forbrenningsluften sin fra dette rommet, for å være sikker. Nå vet jeg ikke hvordan en slik Volvo varmer er laget, men du bør hente luft til oppvarmingen fra utsiden ett sted så ikke du suger dårlig luft fra ett lite rom rundt i båten...? Jeg har 27 liter tank i seilbåten min med 13hk motor. Det går nok omtrent like mye diesel på varmeren som på motoren (i perioder med lite seiling og mye motor), men forbruket er generelt såpass lavt at jeg lever med å fylle litt innimellom...:-) Har også en 25 liter kanne ved siden av som jeg heller på når det drar seg til uten dieselpumpe i nærheten. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.