Jump to content

Mercruiser 5.7 EFI, Gnister på coil (minus), tenner ikke?


Tom Vidar

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Bayliner Ciera 2355 som ikke vil starte. Det startet med at jeg ringte service verksted for mercruiser og de mente at coilen burde byttes siden det var gnister på utsiden av den. Når jeg fikk gjort det røk starteren så nå er den byttet. Når starteren var på plass startet båten nesten med det samme, men når vi stoppet den igjen ville den ikke starte.

 

Lurer veldig på om det er noen som har hatt det samme problemet. Det er 11,5 volt på ledningene som går til coil når de er løse, men så fort de kobles på kan jeg ikke måle noe når tenningen er på. Det er også gnister på pluggene. Hva kan det være?

Link to post
Share on other sites

Godt råd. Har du gnist på pluggene er det noe med bensin/luft tilførsel. Disse motorene starter på selv 4-5 plugger, men vil da gå ujevnt. 11,5 volt til coil er sikkert ikke så feil da ett batteri i seg selv ligger på ca. 12,05 volt og noe tap må du regne på veien ut. Alt blir jo annerledes når dynamoen drar rundt og produserer mer strøm. Du har jo innsprøytning og således vil det stå trykk i ditt system, kan jo være noe med de komponentene der evt.

Link to post
Share on other sites

da ett batteri i seg selv ligger på ca. 12,05 volt

 

Ett som er så godt som tomt for strøm ja! Et fulladet et ligger på rundt 12,85. Om trådstarter måler 11,5 volt så snakker vi om flatt eller defekt batteri...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

9 009 innlegg , eg håpe ikkje dei andre 9008 var så tøvete meiningsløse og med tilsvarende mangel på forståelse. Nå flisespikker du samt graver et hull med andre handa. Man måå ikkje vare på alt. Å måle 11.5 volt eller mindre ved coil er slett ikkje uvanlig da vi snakker metervis med så tynn kabel en slipper unna med samt tenningslås osv. Man måler aldri spenning lik som direkte på batteriet i et fabrikkledningsnett.

Det du sier nå er at batteriet er flatt og at det er derfor den ikkje starter.. og det står jo klart at det ikkje er det som er problemet.

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentarer, men det har ikke noe med batteriet eller bensinen å gjøre! Har sjekket begge deler og testet det meste. Det som er rart er at det slår gnister på utsiden av coilen ved siden av coilen's minus. Akkurat som om det slår over og spenningen forsvinner vekk fra pluggene. Når den først starter går den som ei klokke.

Link to post
Share on other sites

9 009 innlegg , eg håpe ikkje dei andre 9008 var så tøvete meiningsløse og med tilsvarende mangel på forståelse.

 

Det var de sikkert etter ditt syn. 11,5 volt på coil er lite, og kan tyde på dårlig kontakt et sted. men siden trådstarter oppgir at han har god gnist, så spiller egentlig ikke spenningen noen rolle.

 

Du sier det slår gnister på utsiden av coilen, da er den defekt! Hvis den er helt ny ville jeg ha vurdert en reklamasjon på den. Merkelig at to coiler skal ryke på samme måte rett etter hverandre, kanskje en kjent svakhet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har omsider fått start på mtoren og takker for de tipsa jeg har fått.

 

Det var ikke noe feil med Coil, men med jordingen inn på motor. Da jeg fikk pusset bort masse rust og dritt

starter motoren som bare det.. Kan det ha vært bare det tro??

 

Takk allikevel..c",)..

Link to post
Share on other sites

Hvis jordingen er så ille, noe den veldig godt kan være, høres det ut som om du bør gå over hele ledningsnettet ditt i motorom, rense kontakter og kontaktflater og smøre de inn etter rensejobben. Veldig viktig at du gjør det med alt som går direkte til jord og direkte til +. Der kan det fort oppstå ting ellers. Du er ikke garantert suksess for det pga at ledningene kan være helt gjennomirret og dermed skape problemer i seg selv, men det er jo en mye større og dyrere jobb å bytte ledningsnett enn å bare starte med å pusse kontakter og kontaktflater.

 

Ja dårlig jording kan gi slike problemer og mer til, for å svare på spørsmålet ditt.

Link to post
Share on other sites

har vært borti dette på bil! hadde en Renault Kangoo varebil som jeg brukte på jobb! etter skifte av glødeplugger så døde bilen!!

satte den først til mekonomen, de skjønte ingenting! deretter var den på merkeverksted.. ble feilsøkt og konkludert med at det sannsynligvis var noe feil med hjernen på bilen, og at dette kostet astronomiske summer og fikse! Mao ble bilen solgt meget billig som repobjekt.

 

to dager senere ringte kjøper og var grassalt fornøyd... han pusset litt på jordingen! og bilen gikk som bare det..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...