Jump to content

Mistet skyvet på baugpropellen (Sleipner SP-40)


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Baugpropell motoren virker, men jeg mistet skyvet plutselig idag da jeg skulle legge til i Risør gjestehavn. Har fått verifisert at propellen fortsatt sitter i av en som kjørte ved siden av meg idag. Med andre ord skjer det ingenting når jeg kjører propellen.

 

Hva har skjedd her mon tro? Mistet en splint eller noe? Er det noe jeg kan fikse selv ? Har dykkerutstyr tilgjengelig. Ligger nå i Lillesand gjestehavn på siste ferieuken.

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er en splint mellom motor og drevet. Skru løs motoren fra innsiden, 2 stk unbrako skruer. Der skal det ligge en stål splint som kan være røket, det pleier å henge reserve splint på det svarte dekselet på motoren. Det skal også være en splint til, men er usikker på hvor den er.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på min båt, då var det sporkilen som var gått i stykker(den inne på motoren, den andre står på propellakslingen)

 

PÅ min motor var det 4 unbrakosrkuer, løsne disse og så var det bare å løfte motoren rett opp. Nor du har tatt motoren av står det ein liten aksling igjen, med ein "sporkile" i, er ikkje ein direkte sporkile men ein "brytepinne" som står rett gjennom akslingen.Er heilt normalt at denne ryker. kjapp og enkel jobb,

 

Verktøy unbrakosett,liten dor,hammer.

 

Arbeidstid ca 30 min.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Gjort samme jobben på min SP40 som Joda3300 omtaler, tenker feilen ligger der. Husker ikke i farten om det også er brytepinne på propellen. men mener det også er en der. Holder iallefall en knapp på den mellom motor og gearet, siden jeg selv har skiftet denne før.

Link to post
Share on other sites

Takk takk ! Terningkast SEKS til båtplassen cheers_wine.gif

 

To umbracoskruer, reservesplint, og jeg slapp å "lære å kjøre båt"lipseal.gifgiggle.gif

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg også sliter med at denne splinten ryker. Har i denne sesongen skiftet den fire ganger. Forstår at noe er galt, men vet ikke helt hva? Har sjekket at det ikke er noe unormal motstand, det sitter ikke noe i tunnelen, og kjenner at den går lett. Alikevel går denne splinten i stykker, er det noen som har noen ideer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...