jorhei Startet 4.Desember.2004 Del på Facebook Startet 4.Desember.2004 Jeg skal som en del sikkert har fått med seg lage nytt doghouse til båten. Har egentlig bestemt meg for å bruke mahognyplater, men har også tenkt på det med teakplater, men vil det bli noe pent på en tresnekke??? Eller er det et annet og penere materiale man kanskje burde bruke? Legger ved et bilde av det nåværende doghouset: Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
OT-flyktning Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Har bare hørt en tommelfingerregel engang: mahogny til innredningen, teak ute Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Hva er det i hytta videre frammover? Jeg ville valgt det samme materialet som er brukt ellers på hytta. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
SeaMaster175 Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Hva er det i hytta videre frammover? Jeg ville valgt det samme materialet som er brukt ellers på hytta. Jeg kan svare for min bror jeg Videre fremover på dekket skal det legges furudekk med en midtfisk av mahogny... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Jeg skal som en del sikkert har fått med seg lage nytt doghouse til båten. Har egentlig bestemt meg for å bruke mahognyplater, men har også tenkt på det med teakplater, men vil det bli noe pent på en tresnekke??? Eller er det et annet og penere materiale man kanskje burde bruke? Til denne damen er jeg ikke i tvil om at du må bruke mahogny, og aller best dersom du kan få tak i dette : heltre mahogny !! Jeg vil heller anbefale at du legger teakplate (13 mm, dersom tett med spanter) på taket på doghouset, istedet for å plastre dette. Du får det like tett som ved glassfiber, men får da "ren trebåt". Dersom du mot formodning skulle ønske å bruke teakplater , og tilstanden på eksisterende materialer er tilfredsstillende, går det jo også an å legge på teakplate på eksisterende slik at du slipper å rive hele overbygget ?? Bruk da i såfall 3-5 mm plater. Legg ut bilder av jobben etterhvert da Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Til denne damen er jeg ikke i tvil om at du må bruke mahogny, og aller best dersom du kan få tak i dette : heltre mahogny !! Jeg vil heller anbefale at du legger teakplate (13 mm, dersom tett med spanter) på taket på doghouset, istedet for å plastre dette. Du får det like tett som ved glassfiber, men får da "ren trebåt". Dersom du mot formodning skulle ønske å bruke teakplater , og tilstanden på eksisterende materialer er tilfredsstillende, går det jo også an å legge på teakplate på eksisterende slik at du slipper å rive hele overbygget ?? Bruk da i såfall 3-5 mm plater. Legg ut bilder av jobben etterhvert da Vi hadde tenktå legge furu oppå doghouset også vi. Hva tror du om det? Grunnen til at vi vil det er forsi at det er samme materiale som vi skal bruke på dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Jeg vil heller anbefale at du legger teakplate (13 mm, dersom tett med spanter) på taket på doghouset, istedet for å plastre dette. Du får det like tett som ved glassfiber, men får da "ren trebåt". Glemte å si at du kan jo også gjøre dette på cabintaket, dvs legge tynne plater i teak oppå eksisterende og avslutte med teaklist eller lignende. Som du skjønner, så er jeg av den oppfatning av plast ikke har noe å gjøre på ei tresnekke.... Tro meg, det kan bli svært pent !!!! Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Videre fremover på dekket skal det legges furudekk med en midtfisk av mahogny... Det blir kjempefint! har selv lagt et slikt dekk på en snekke jeg hadde før, Kjøpte kvistfri furuplank som jeg saget opp til passende dim. Men det er vel bare doghoset (styrhuset)dere skal bytte? Hva slags tre er det i hyttesidene videre fremover? Vil anta det er mahogny, og da ville jeg benyttet mahogny på det nye doghouset også. Eller er jeg helt på jordet her....... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
SeaMaster175 Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Det blir kjempefint! har selv lagt et slikt dekk på en snekke jeg hadde før, Kjøpte kvistfri furuplank som jeg saget opp til passende dim. Men det er vel bare doghoset (styrhuset)dere skal bytte? Hva slags tre er det i hyttesidene videre fremover? Vil anta det er mahogny, og da ville jeg benyttet mahogny på det nye doghouset også. Eller er jeg helt på jordet her....... Vi skal bytte både dekket og doghouset. Angående hyttesidene så er det brukt mahogny, tror vi. Det ser i hvert fall slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Vi hadde tenktå legge furu oppå doghouset også vi. Hva tror du om det? Grunnen til at vi vil det er forsi at det er samme materiale som vi skal bruke på dekket. Faren for vanngjennomtrenging er med bruk av furu større, du får liksom ikke dekket helt tett da. Dersom jeg var deg, ville jeg prøvd som flere andre å gå på loppemarked og lignende for å forsøke å anskaffe teak til en billig penge, for deretter å legge dette. Jeg mener dere ikke vil angre på dette. Okkesom er så er det ikke så fryktelig dyrt å kjøpe teakspanter heller, slik som jeg gjør. Vil tro et par tre lapper klarer seg. Du vil da ha et dekk/båt som ser helt annerledes ut synes jeg. Stilformen på båten og dets utseende fortjener det. Ikke misforstå, båten er svært pen som den er, men vær sikker på at dersom du gjør som mitt forslag, vil båten være mer som smykke, og vekke mer oppsikt. Lykke til..... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Vi skal bytte både dekket og doghouset. Angående hyttesidene så er det brukt mahogny, tror vi. Det ser i hvert fall slik ut. Jeg ville bli veldig overrasket dersom det skulle være annet enn mahogny som er brukt .... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Har bare hørt en tommelfingerregel engang: mahogny til innredningen, teak ute Håper jeg ikke tar feil Andreas, men tenker det er motsatt jeg. Teak inne, mahogny ute. (mahogny råtner ikke, det kan teak gjøre, til tross for fetere treslag enn mahogny)... Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Faren for vanngjennomtrenging er med bruk av furu større, du får liksom ikke dekket helt tett da. Dersom jeg var deg, ville jeg prøvd som flere andre å gå på loppemarked og lignende for å forsøke å anskaffe teak til en billig penge, for deretter å legge dette. Jeg mener dere ikke vil angre på dette. Okkesom er så er det ikke så fryktelig dyrt å kjøpe teakspanter heller, slik som jeg gjør. Vil tro et par tre lapper klarer seg. Du vil da ha et dekk/båt som ser helt annerledes ut synes jeg. Stilformen på båten og dets utseende fortjener det. Ikke misforstå, båten er svært pen som den er, men vær sikker på at dersom du gjør som mitt forslag, vil båten være mer som smykke, og vekke mer oppsikt. Lykke til..... Grunnen til at vi ikke vil bruke noe annet enn furu på dekket er fordi at fordekket og poppen er dekket med furu, og det skal ikke byttes ut. Vi tror da at det vil bryte litt med resten av båten vis vi plutselig bruker teak på på dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2004 Del på Facebook Svart 4.Desember.2004 Grunnen til at vi ikke vil bruke noe annet enn furu på dekket er fordi at fordekket og poppen er dekket med furu, og det skal ikke byttes ut. Vi tror da at det vil bryte litt med resten av båten vis vi plutselig bruker teak på på dekket. Jeg skal ikke protestere på det. Dersom du mener at dekkene ikke vil stå for utskiftning i løpet av nærmeste 2-3 år, så er det kanskje klokt å gjøre som fernanda tipset om. Det er smak og behag, jeg skal se i morgen om jeg kan få tid til å ta bilde av ei snekke som ligger i havnebassenget vårt, der er det teak på doghouse og cabintak, eike dollbord samt furu eller ask (eier er ikke sikker) på dekkene foran og bak. Denne båten er meget pen, men jeg gjør oppmerksom på at han behandlet furu/ask med et eller annet før lakking slik at der ble mørkere tone som harmonerer med teaken. Uansett, lykke til !! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Ser da ut til at vi vil bruke mahognyplater, men hvilken tykkelse bør vi ha. Har tenkt på 15mm, men tror dere det vil gå bra med 12 mm eller blir det for tynt? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Hebbe Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Hva med å først legge ei plate på 12 mm, behandle så denne med epoxy for å så legge staver med det materiale dere ønsker oppå. Lekasje vil overhode ikke være noe tema og dere får et fint underlag til å legge staver i ønsket materiale på. Det er jo lov til å benytte seg av moderne metoder på gamle båter. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
jorhei Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Hva med å først legge ei plate på 12 mm, behandle så denne med epoxy for å så legge staver med det materiale dere ønsker oppå. Lekasje vil overhode ikke være noe tema og dere får et fint underlag til å legge staver i ønsket materiale på. Det er jo lov til å benytte seg av moderne metoder på gamle båter. Tror nok vi kommer til å bruke plater og dette har mye med penger å gjøre. Metoden du beskriver blir pen men også ganske dyr, i tillegg til at vi ikke synes det blir styggere ved å bruke plater. Spørsmålet er bare tykkelsen??? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Fenix Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 (redigert) Med fare for å ødelegge stemningen her med "politikk og krig og fred og sånn" , hitsetter jeg en link til Regnskogfondets forbrukerguide, som advarer mot å bruke teak og mahogny til båtformål. Riktignok dyrkes en del av disse sortene på plantasjer, men det meste gjør det ikke. Byggmakker har for sin del tatt konsekvensen, og kaster ut leverandører som ikke garanterer bærekraftig trevirke. Redigert 5.Desember.2004 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Er det Dog House på den båten da Jeg trodde Dog House var en sånn halvrund nedgangs luke på fordekket på fiskebåter. Scan 25 har dog house akterut til WC feks? Eller jeg mere enn ualminnelig vanlig på feil jorde ? Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Er det Dog House på den båten da Jeg trodde Dog House var en sånn halvrund nedgangs luke på fordekket på fiskebåter. Scan 25 har dog house akterut til WC feks? Eller jeg mere enn ualminnelig vanlig på feil jorde ? Mulig du har rett i at doghouse også er en sånn halvrund nedgangs luke på fordekket på fiskebåter, men også overbygget på vår båt kalles så vidt jeg vet også doghouse. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
JanS/EIR Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Artig å lære nytt om navn og begreper! I mine unge dager hørte jeg båtkallene si "lugarkappa" om den halvrunde nedgangsluka på fordekket. Doghouse er kan hende "nynorsk" om det samme? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Slagskibet Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Lugar kappe,det uttrykket har jeg hørt. Men er doghouse korrekt betegnelse på Jorhei`s vindskjermer og hardtop? Mulig doghouse er korrekt men har aldri hørt det i denne forbindelse. Ingen dum betegnelse egentlig,vi sitter jo der og glaner som bikkjer. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Jeg trodde doghouse var et lite "hus" med mønet glasstak som var fremfor lugarkappa. Et vindu i dekk som slapp ned litt lys i lugaren, og som ofte stod i luftestilling. Men......? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Jeg trodde doghouse var et lite "hus" med mønet glasstak som var fremfor lugarkappa. Et vindu i dekk som slapp ned litt lys i lugaren, og som ofte stod i luftestilling. Men......? Er det ikke det som kalles Skylight? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Jeg trodde doghouse var et lite "hus" med mønet glasstak som var fremfor lugarkappa. Et vindu i dekk som slapp ned litt lys i lugaren, og som ofte stod i luftestilling. Men......? Jeg tok en titt i boka mi (trebåtbygging) og der er rette benevnelsen på "mønet glasstak" Skylight! Fremre overbygg på Gamla er dekkshus! Mulig at også "doghous´et" er dekkshus. Jeg vil tippe hele overbygget går som dekkshus! Evt. styrhus eller rorhus, men det er vel bedre kjent på større skøyter o.l da dette gjerne står som eget bygg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.