Jonas Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Jo det var kanskje det. Høres rektigere ut det, ja. Håper det snart kommer et eller flere innlegg uten altfor mange spørsmåltegn , med de rette navn. Kanskje noen vet? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 java script:add_smilie(":") Stemmer i mitt hode også det , Jonas! Men nå har vi visst rotet bort tråden for jorhei. Det var spørsmål om teak eller mahogny i vindskjerm/hardtop på Gamla. Jeg ville gått for mahogny, godt egnet til alt over le. Og som jeg har sagt før, synes fasongen på overbygget på Gamla er ganske stilig jeg, er nå spent på hvordan det nye vil bli?? Lykke til med jobben i alle fall! Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SeaMaster175 Svart 7.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2004 (redigert) java script:add_smilie(":") Stemmer i mitt hode også det , Jonas! Men nå har vi visst rotet bort tråden for jorhei. Det var spørsmål om teak eller mahogny i vindskjerm/hardtop på Gamla. Jeg ville gått for mahogny, godt egnet til alt over le. Og som jeg har sagt før, synes fasongen på overbygget på Gamla er ganske stilig jeg, er nå spent på hvordan det nye vil bli?? Lykke til med jobben i alle fall! Siden Jorhei jobber nå kan jeg svare for han, jeg Formen blir nok ikke veldig ulik det den er idag. Vi vil bare ha det midtre vinduet litt smalere, og at på siden skal den være avrundet og ikke rett ned slik den er idag. Grunnen til at vi ikke skal gjøre om dette så mye er fordi at båten er bygget av Bjarne Aas og han hadde slike former på sitt dekkshus, doghouse, eller hva det nå heter. Vi vil beholde hans stil. mvh M/B Gamla Redigert 7.Desember.2004 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2004 (redigert) Min oppfatning av materialvalg og terminologi: Teak er et bedre utemateriale enn mahogny. Teaken er mer temperaturstabil og råtner heller ikke - men prisen er deretter.... Doghouse har vært brukt som betegnelse på den forhøyningen aktenom hyttetaket som tydelig viser på bildet. Det er altså en vindskjerm med tak over, men åpen i akterkant. Lugarkappe var også nevnt, men det er mest en slik nedgang som man ofte finner på fordekket på skøyter; forkant og topp er sammenhengende avrundet og i akterkant er en bred, eller like gjerne to smalere dører - og vanligvis en bratt leider ned til lugaren. mvh Poseidon Redigert 7.Desember.2004 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SeaMaster175 Svart 7.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2004 Min oppfatning av materialvalg og terminologi: Teak er et bedre utemateriale enn mahogny. Teaken er mer temperaturstabil og råtner heller ikke - men prisen er deretter.... Doghouse har vært brukt som betegnelse på den forhøyningen aktenom hyttetaket som tydelig viser på bildet. Det er altså en vindskjerm med tak over, men åpen i akterkant. Lugarkappe var også nevnt, men det er mest en slik nedgang som man ofte finner på fordekket på skøyter; forkant og topp er sammenhengende avrundet og i akterkant er en bred, eller like gjerne to smalere dører - og vanligvis en bratt leider ned til lugaren. mvh Poseidon Da burde vi kanskje vurdere teaken litt nøyere da! Prisen på teak er faktisk billigere enn mahognyen også, ikke dyrere... mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2004 Med fare for å ødelegge stemningen her med "politikk og krig og fred og sånn" , hitsetter jeg en link til Regnskogfondets forbrukerguide, som advarer mot å bruke teak og mahogny til båtformål. Riktignok dyrkes en del av disse sortene på plantasjer, men det meste gjør det ikke. Byggmakker har for sin del tatt konsekvensen, og kaster ut leverandører som ikke garanterer bærekraftig trevirke. Ved å gå på loppemared som det blir antyet lenger opp her truer du ikke regnskogen men er derimot helt i tråd med tiden hva angår gjenbruk. En gammel teak ytter dør gir 4-5 meter med 40x80 tekplank, noe korte ender men noe av dette blir faktisk 2 meter og med lammeltykkelser på 5 mm blir dette fort noe dekk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.