Jump to content

Hekksvinger til NB 750, plassering?


Smellingen

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte meg en NB 750 for litt siden. Den var utstyrt med et Humminbird ekkolodd med innvendig svinger. Dette holder ikke til mitt bruk. Sliter med å se fisken på drøye 100 m. :rolleyes:

 

Vurderer utvendig svinger, men har ikke lyst til å ta hull på skroget. Er det noen som har montert hekksvinger på en slik båt? Det er trimflaps på NB'en.

 

Forslag til ekkoloddmodeller (gjerne med plotter)mottas med takk også. :yesnod:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Du vil kunne få problemer med hekkmontert svinger på båter der propellen sitter fremfor hekken. Turbulens og luftbobler vil kunne gi vesentlig dårligere funksjonalitet under gange. Liggger du stille vil den derimot virke ok. Til ditt bruk for å se fisk og bunnforhold på mer enn 100 meters dyp ville jeg nok valgt en gjennomgående svinger.

Hadde selv en innvendig montert svinger på en NB740 (samme skrog som 750), og den slo til ca 150 meter. For å få et godt bilde av bunnen burde man nok uansett valgt en gjennomgående montert svinger.

Det vil selvsagt også være forskjell på ekkoloddene og hvilken type svinger man velger. En 50KHz svinger vil kunne slå dypere enn en 200 KHz svinger.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var et godt poeng med propellen Olpi. Sjekket loddet i nybåten, det er et Humminbird Wide Optic, 300 Watt. Lurer på om det ville hjulpet nevneverdig med et nytt lodd på f.eks. 500W og fortsatt innvendig (ny) svinger? Nå er jo følsomheten et minst like viktig tema som sendereffekt, men men...

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...