Jump to content

Kan man bruke en båt i Norge som kun er EU tollet.

Ribtjenester

Recommended Posts

Flere ting som er suplement og sansynligvis har interesse for trådsparters spørsmål ? Synes du ikke artikkelen fra Seilas er relevant ?

I forhold til det du skrev her:

Fant denne fra Seilas men det finnes i lihet av bil muligheter til å kjøre både bil og båt i norgen under spesielle regler, bosted, ansettelse osv osv.

Så, nei, jeg gjør ikke det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Eit spørsmål litt på sida av diskusjonen: Dersom ein har ein gamal 70-talsbåt utan noko form for registreringsnummer eller andre identifikasjonsmerke, korleis kan ein vite at båten er fortolla inn i landet?

Er det en dyrere båt, så kan det hende at tollkverna begynner å male. Og har den først begynt, så har de ikke dårlig tid med å finne ut av ting.

Så i et slikt hypotetisk tilfelle, så bør ikke båten være forsikret eller vises på formuesfremgangen.

Nå begynner jeg å bli litt i tvil for jeg har i grunnen fått akkurat motsatt råd...

I forbindelse med alle trådene om tollkontroller i Drøbaksundet ble jeg litt bekymret. Med en båt fra 80-tallet som har hatt flere eiere begriper ikke jeg hvordan jeg skal kunne dokumentere om moms/ avgifter er betalt, om noen spurte.

Jeg tok derfor en telefon til toll og avgiftsdirektoratet der en hyggelig dame kunne fortelle at det var kun den personen/ bedriften som importerte båten til Norge som er ansvarlig for betaling av moms og avgifter, - ikke senere eiere. Det er også en 10-års regel for hvor lenge man som privatperson skal oppbevare dokumenter. Dermed har man man uansett ikke noen dokumentasjonsplikt for moms/ avgifter dersom man kan godtgjøre at båten er eldre enn ti år.

Å registrere, forsikre og føre opp båten på selvangivelsen var av de tingene hun nevnte som dokumentasjon på det siste..

Er det noen som har andre erfaringer? Hun virket veldig sikker i sin sak...

Athene, du har nok rett. Det er den som importerer båten som er pliktig å momse den inn. Senere eiere er ikke ansvarlig så lenge de handler i god tro. Steinsvik trenger also ikke bekymre seg for tollvesen i utgangspunkt så lenge han har kjøpt båten på vanlig måte i Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det må då vere ganske lett å kjøpe ein 70-/80-talsbåt i England, segle han heim til Noreg og late som ingenting. Kven kan sjekke om moms og hk-avgifter er betalt på ein båt utan registreringsnummer? Tollvesenet kan sjølvsagt spørje etter kjøpskontrakt, men det er då ei smal sak å forfalske ei slik om ein er frekk nok. Då må dei eventuelt byrje å nøste opp i tidlegare eigarar og deira kjøpskontrakter.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Tror nok tollernes iver er følger verdien på båten det gjelder. Jeg har noen ganger blitt stoppet av tollerne og de har vært veldig ivrige på om/hvor båten er registert. Denne er registrert i båtregisteret så jeg vet ikke hva de gjør hvis jeg ikke har noen registrering, men kjenner jeg dem rett og båten er verdifull med mistanke om noe muffens, kan de være meget nitidige.

• 3 år senere...
Guest Avmønstret#

Det må då vere ganske lett å kjøpe ein 70-/80-talsbåt i England, segle han heim til Noreg og late som ingenting. Kven kan sjekke om moms og hk-avgifter er betalt på ein båt utan registreringsnummer? Tollvesenet kan sjølvsagt spørje etter kjøpskontrakt, men det er då ei smal sak å forfalske ei slik om ein er frekk nok. Då må dei eventuelt byrje å nøste opp i tidlegare eigarar og deira kjøpskontrakter.

Gammel tråd men... har dokumentasjon på at båten vår ble tollet inn i 84. Et laminert lite kort som heter "Båtkort" som angir tollsted, båttype, kjennetegn, motorstørrelse og eier. Signert av en toller. 

Som kjøper av brukt båt bør man vel spørre om båtkort/dokumentasjon, evt kontakte tollen og høre om båten er tollet inn? Ellers kan man jo gå i fella. Særlig seilbåter fra noen år tilbake ble vel bare seilt rett inn i kongeriket uten avgifter iom at de ikke var registreringspliktige. 

Å be om dokumentasjon på toll/avgift ved bruktbåtkjøp av utenlandskproduserte båter burde vel egentlig være en selvfølge. Og om eier sier "aner ikke" så kan en vel fort mistenke at det er store ugler i mosen som kan gi store utgifter hvis/når man blir tatt. 

Dette kan løses ved å ha med en som ikke er permanent bosatt i norge, men i et hvilket som helst eu land. Hvis man da blir stoppet er det denne personen som har lånt båten eller er fører av båten.

Det høres jo enkelt ut! Men er det så enkelt å finne en utlending, som vil og kan være med hver gang du skal ut i båten da? :pray:

Aileen ll

Hørt om flere som har kontaktet tollvesenet for å få bekreftet om båten de holder på å kjøpe er fortollet på riktig måte.

Svaret i alle tilfellene har vært at de ikke har mulighet til å søke på HIN nummer og blir bedt om å heller få selger til å finne frem tolldokumentene.

Der var nettop det som var grunnen til å ringe tollvesenet at dokumentene ikke fulgte båtene etter noen eierskifter....

Synes det virker rart at tollvesenet ikke kan søke frem dette....

Mvh. SAP

Som kjøper av brukt båt bør man vel spørre om båtkort/dokumentasjon, evt kontakte tollen og høre om båten er tollet inn? Ellers kan man jo gå i fella. (...)

Å be om dokumentasjon på toll/avgift ved bruktbåtkjøp av utenlandskproduserte båter burde vel egentlig være en selvfølge. Og om eier sier "aner ikke" så kan en vel fort mistenke at det er store ugler i mosen som kan gi store utgifter hvis/når man blir tatt.

Manglende dokumenter fra tidens morgen kan kanskje affektere salgsverdien på båten, så det er vel viktig å ta vare på slikt - men skulle man gi opp et godt kjøp bare fordi dokumentasjonen mangler? For en båt som er over 15 år gammel vil jeg helt klart hevde: Nei! Dersom man derimot har rimelig grunn til å tro at ikke alt er på stell, så bør man rygge unna, om ikke annet av moralske grunner.

Det er skrevet i flere tråder at man står helt uten ansvar så lenge man har kjøpt båten - dvs, har man en salgskontrakt å vise til og kan sannsynliggjøre kjøpet, så vil man aldri få noen regning på fortolling. Tollerene må eventuelt nøste bakover og stille selger for ansvar - og dersom det kan sannsynliggjøres at innførselen skjedde for over ti år siden, er det ikke stort å hente uansett. I praksis skulle jeg jo også tro at tollerene vil prioritere nyere båter og dyrere båter.

Jeg antar at ting endrer på seg dersom det kan sannsynliggjøres at kjøper visste (eller burde vite) at båten var smuglet ulovlig inn i landet - men da bør det vel finnes en rimelig solid bevisbyrde.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...