Jump to content

Fant båten min druknet, bakre fortøyninger var fjernet


GlennIversen

Recommended Posts

Søndag formiddag fant jeg min gode gamle Shakespear under vann, fortøyningene bak var fjernet, så kun litt av baugen var over vann.

Dette skjedde på båtbryggen ved campingen hvor jeg har campingvogna mi i Årjäng FERSKVANN(sverige) :flag_sw:

Når vi endelig fikk dratt båten på land og tømt den for vann fant jeg en halvfull shampoflaske jeg ikke har hatt i båten flytende under dekk, så alt tyder på at båten har fått god hjelp til å drukne :nonod::headbang: :headbang: :headbang:

Båten ble tømt for vann, tauet bort til båthavna og vi kjørte den på henger til Campingen og tømte båten for all innredning, pluss at vi demonterte hele motor en 79mod Evinrude 55hk 2T (untatt blokk og topp).

Forgassere, starter, startrelee, powerpack, alt under svinghjul ble tørket grundig og vi smurte godt med marinespray (husker ikke navnet), fylte innsug og sylindere godt med olje før og mens vi helte på olje og sprayet inn fuktdrivende spray.

Så lot vi alle delene "soltørke" noen timer før vi smurte alle delene fettet alle nipler og monterte motor.

Bensintank ble også tappet for vannblandet bensin før vi blåste den tørr med kompressor og fylte på ny bensin med ca 3-4% oljeblanding.

Motor startet og gikk fint etter litt hosting og harking, så jeg kjørte den i ca 15-20min med varierende turtall, før jeg stoppet den.

Startet den en snartur i går, og den startet etter 2forsøk og gikk pent før jeg skrudde den av.

 

Nå gjenstår bare å få benker tepper og alt annet skikkelig vasket og tørket før jeg putter alt i båten og setter den på sjøen igjen.

 

Så mitt spørsmål, er det noe mer eller annet jeg bør gjøre eller burde ha gjort med motoren, før jeg sjøsetter ???

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Syns det sto ferskvann der båten lå. Da trenger du ikke å bekymre deg for motor, det du har gjort er mer enn nok, men la den gå lenge og vel så du får dampet ut all fuktighet, så går nok dette bra :). Lykke til :cheers_wine:

Edit: Girolje trenger du ikke tenke på, giret er vant med å være under vann.

Mvh Knut :)

Redigert av knuthp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med overnevnte, få deg en lengre kjøretur så motoren blir skikkelig varm og all fukt trekker skikkelig ut. Trenger ikke å ligge å tyne motoren mye i begynnelsen da fukt "renser" motoren, som kan være bra i mange tilfeller, men kanskje ikke hvis en ligger med "full trøkk" hele tiden.

 

Bytte girolje? jaja, hvis man først skal kalle dette for en service i samme slengen, ellers er det vel ingen grunn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...