Jump to content

mercruiser 5.0 mpi, turtallskutt


Jtk1

Recommended Posts

Nuvel, lekkasje i IAC systemet blir som en vakuum lekkasje, og på motorer med MPI fører lekkasje i IAC systemet, enten i ventilen, festet eller slangen, til akkurat det samme som en lekkasje i innsug eller spjeldhus, nemlig at spjeldet ikke åpner helt, som igjen fører til at motoren ikke oppnår WOT.

 

Det står i alle manualer til MPI motorer at "Leaking idle air control (IAC), intake manifold or throttle body gaskets = Low top speed or lack of power"

Har vært borti at sprekk i en av slangene til IAC systemet har gitt omtrent samme symptomer, og det var faktisk i det tilfellet også full stopp på 4000 rpm, og motoren nektet å gå lengre, uten at det nødvendigvis trenger å være det som er problemet med trådstarters motor.

Link to post

det samme som en lekkasje i innsug eller spjeldhus, nemlig at spjeldet ikke åpner helt

 

Nå er det vel mekanisk pådrag av sjeld, så når du gir full gass så er det full åpning.(mulig jeg misforstår deg her)

 

Jeg er fullstendig enig med deg at lekkasje/falsk luft ikke er bra på en slik motor (forstyrrer map sensor) "Manifold absolute pressure" men dette er da i hovedsak ved tomgang og opp til ca 80% spjeldåpning.

 

En så stor lekkasje fører til for høy tomgang, noe trådstarter ikke skriver noe om.

 

 

MVH K.K

Link to post

Når jeg sier at spjeldet ikke åpner helt, så er det fordi motoren som regel går i guardian mode dersom den får for mye/lite bensin, noe som kan skyldes vakuum lekkasje, og når man snakker om IAC ventilen så sitter det en liten skumgummi dings inne i der hvor IAC'en er montert, og det skjer enkelte ganger at denne går i stykker og tetter luftkanalen slik at motoren får alt for mye bensin, men du har rett i at alle disse tingene normalt også fører til noe merkelig tomgang, eller i det minste en del røyk fra eksosen på tomgang dersom luftkanalen til IAC'en tettes.

 

Hvis det er motoren som har gått i guardian mode, så kan turtallet begrenses, men det kan jo skyldes feilmålinger fra hel rekke sensorer og andre ting, som tenningsbank osv. og det kan også være så enkelt som at gassvaieren trenger justering eller utskifting.

 

Uansett så er vel det enkleste å få noen til å huke på et scantool og sjekke etter feilmeldinger, og se om TPS sensoren får fullt utslag og om motoren er i guardian mode osv. før man gjør noe som helst annet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...