Jtk1 Startet 2.August.2011 Link til dette innlegget Startet 2.August.2011 Vi har en mercruiser 5.0 mpi 2003 modell, plages med at turtallskutt slår inn på alt fra 4000 omd og oppover. noen ganger funker den helt greit. har byttet plugger, fordelerlokk,rotor,ledndinger, tenningsmodul ++ noen som har vært borti lignede? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) Kan være mye forskjellig som kan forårsake slikt, det vanligste er nok lekkasje i IAC ventil, tett lufting til tanken, noe som ligger i veien for utløpet i tanken, delvis tette bensinrør, for mye olje på motoren, tenningsfeil osv. Har det vært forsøkt å koble til et scantool og lese av feilmeldinger ? Redigert 3.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 ikke lest av feilmld. hva og hvor er IAC ventil? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 IAC= idle air controll. Denne styrer tomgangsturtall, slik at feil på denne forårsaker ikke turtallskutt over tomgang. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Nuvel, lekkasje i IAC systemet blir som en vakuum lekkasje, og på motorer med MPI fører lekkasje i IAC systemet, enten i ventilen, festet eller slangen, til akkurat det samme som en lekkasje i innsug eller spjeldhus, nemlig at spjeldet ikke åpner helt, som igjen fører til at motoren ikke oppnår WOT. Det står i alle manualer til MPI motorer at "Leaking idle air control (IAC), intake manifold or throttle body gaskets = Low top speed or lack of power" Har vært borti at sprekk i en av slangene til IAC systemet har gitt omtrent samme symptomer, og det var faktisk i det tilfellet også full stopp på 4000 rpm, og motoren nektet å gå lengre, uten at det nødvendigvis trenger å være det som er problemet med trådstarters motor. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 det samme som en lekkasje i innsug eller spjeldhus, nemlig at spjeldet ikke åpner helt Nå er det vel mekanisk pådrag av sjeld, så når du gir full gass så er det full åpning.(mulig jeg misforstår deg her) Jeg er fullstendig enig med deg at lekkasje/falsk luft ikke er bra på en slik motor (forstyrrer map sensor) "Manifold absolute pressure" men dette er da i hovedsak ved tomgang og opp til ca 80% spjeldåpning. En så stor lekkasje fører til for høy tomgang, noe trådstarter ikke skriver noe om. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) Når jeg sier at spjeldet ikke åpner helt, så er det fordi motoren som regel går i guardian mode dersom den får for mye/lite bensin, noe som kan skyldes vakuum lekkasje, og når man snakker om IAC ventilen så sitter det en liten skumgummi dings inne i der hvor IAC'en er montert, og det skjer enkelte ganger at denne går i stykker og tetter luftkanalen slik at motoren får alt for mye bensin, men du har rett i at alle disse tingene normalt også fører til noe merkelig tomgang, eller i det minste en del røyk fra eksosen på tomgang dersom luftkanalen til IAC'en tettes. Hvis det er motoren som har gått i guardian mode, så kan turtallet begrenses, men det kan jo skyldes feilmålinger fra hel rekke sensorer og andre ting, som tenningsbank osv. og det kan også være så enkelt som at gassvaieren trenger justering eller utskifting. Uansett så er vel det enkleste å få noen til å huke på et scantool og sjekke etter feilmeldinger, og se om TPS sensoren får fullt utslag og om motoren er i guardian mode osv. før man gjør noe som helst annet. Redigert 3.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.