Bmwx1xdrive25d Startet 2.August.2011 Link til dette innlegget Startet 2.August.2011 (redigert) Hei. Jeg har en 2007 Uttern D66 2.8 dti. Denne har et Bravo 3 drev. Fikk en ulyd i våres som viste seg å være utett belg rundt drivaksel, så måtte bytte kryss og lager på drivakselen. Dette er nå reparert. Da båten ble satt på sjøen, fikk jeg ikke drevet i fri. Båt ble tatt på land, og viste seg at verkstedet hadde bøyd overførings vaieren, men denne ble rettet og de holdt på en halvtimes tid med giring og vriing av propeller. Vet ikke hvorfor. Så fungerte det, men når jeg setter giret forrover, går propellen sagte rundt noen sekunder, før den den tar tak som den skal. Dette gjelder kun forrover. Har hørt med verkstedet, de sa at det var noe som var slitt i drevet, som kunne komme at oljen var blitt varm tidligere.luktet vist at oljen hadde vært varm. Men , det jeg nå lurer på er: Hva som egentlig er feil. Drevet var ikke sånn da før de begynte å reparere på det. Da var alt som det skulle, dog ikke ulyden:) Drevet har nå gått 240 timer, og fulgt vanlig service. Noen som har noe tips om hva som kan være galt, da jeg ikke har veldig greie på drev:) Mvh Even Redigert 2.August.2011 av bmwx1xdrive23d (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
adeneo Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Vanligvis er årsaken til at drevet ikke tar tak med en gang at clutch konet glipper og begynner å bli utslitt, men det kan også være andre ting, og ettersom det var i orden før drevet ble tatt av på verkstedet, så er det en viss sannsynlighet for det. Sjekk at de har fylt riktig olje på drevet, det bør være Merc HP olje, andre oljer kan føre til at konet glipper da Merc oljen vistnok har additiver som skal være fordelaktige for konet. Dette kan også skje dersom vaieren ikke er justert riktig, og det kan ofte være litt vanskelig å få justert det helt riktig ettersom Bravo drev har noe som ligner på sykroniseringsringer som igjen gjør at drevet må ha moment på akselen inn, altså at motor må gå for å få det skikkelig i gir. I utgangspunktet skal ikke drevet gires frem og tilbake i det hele tatt uten at motor går, da man i ekstreme tilfeller kan ødelegge sync ringene ved å dra spaken hardt i gir uten at motor går, men dette er nok ikke problemet med ditt drev, da ødelagte sync ringer som regel fører til at drevet ikke går i gir i det hele tatt, og enkelte ganger ved justering og reparasjoner så er man nødvendigvis nødt til å sette drevet i gir uten at akselen har moment. I lokket bak på drevet sitter en hylse med noen kuler, også kalt "detent ball", dersom denne er full av gammelt fett eller olje, eller er treg av andre grunner vil også drevet henge litt før det går skikkelig i gir. Har lest andre steder at man selv med utslitt kon kan få noen måneder til med drift ved å justere opp alt skikkelig og bruke Pennzoil sin drevolje, men dette er i utgangspunktet ikke en varig løsning, men noe som ofte gjøres for å få drevet til å holde ut sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Hei. Takker for utfyllende og godt svar. Skal ha svaret friskt i minne når jeg skal ha han som har reparert drevet til å se på det kl 9 i dag. Han var ganske bestemt på at det ikke var noe han hadde gjort, noe jeg finner litt rart. Så blir spennende å høre. Even Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.