Jump to content

Forsegling av kabelpress


Suzuki

Recommended Posts

jobber med det elektriske i Jokeren, og lurer på dette med forsegling av metallflater i koblinger, sikringsskap mm.

 

For å "avslutte" en påmontert kabelsko, har jeg kommet frem til at følgende metoder kan benyttes.

1, Dash med CRC el.l. Legger igjen "feit" hinne, driver ut fukt

2, Dash med no tectyl. Legger vel på en slags "vokshinne"

3, Dash med silicone

4, Dash med vaselin, syrefast fett.

 

Felles for disse er vel å hindre at fuktig luft kommer til, å skaper mer korrosjon enn nødvendig.

Men hva anbefaler dere. Argumentasjon om hvorfor er et must.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Personlig bruker jeg krympestrømper med god lim. Limen flyter ut og tetter alle evt hulrom m.m. Skal du etter krympingen gjøre det perfekt, så kan du legge på litt fett / vaselin på kabelskoen, der du ser kordellene på lederen stikker ut mot skoen. Da er du sikker på at det ikke kommer fukt inn noen plass.

Jeg kjøper disse krympestrømpene hos en El-grosist her i byn ( Nexans ) Husker ikke navn og pris.

 

Men noe av det viktigste er selve pressingen på kabelskoen. Her er det viktig å bruke en tang som gir et "bredt" og godt press. Liker ikke de billigste tengene de har på BT eller CO m.m. Disse får man ikke riktig press med.

Bilde

Denne type tenger har jeg ikke gode erfaringer med. Er for smale i kjeften, og kjeften kan lettere klemme skjevt.

Bilde

Denne tangen er god til små kabelsko da det er bred kjeft på tanga. Koster 219.- og takler kvadrater fra 0.75 til 6 mm2.

 

Trenger du å presse større kabler ( batteri m.m. ) har de fleste el-instalatører / elverk sikkert en mulighet til å presse på kabelskoene dine med riktig utstyr hvis du stiller opp med kablene på deres bedrift. Koster som regel ikke noe det da.

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Silikon er ikke å anbefale!! Den inneholder eddiksyre, som er noe som virkelig får fart på korrosjonen!

Har sett enkelte eksempler der silikon har blitt brukt til å tette rundt bilruter, der hele stålkanten rett og slett smuldret bort i løpet av et år eller to. Ikke noe vakkert syn....

 

Ellers så er jo tynn Tectyl veldig effektivt da, trekker godt inn og blir værende som en permanent beskyttelse. Men klissete, det er det ja. Krympestrømpe med lim er nok betydelig mer renslig, om enn ikke fullt så effektivt. men anlegget bør jo være til å ta i også, uten å klisse seg til. På fuktige steder som er vanskelige å komme til, for eksempel under dørkeplater etc., holder jeg imidlertid en knapp på tectylen.

Link to post
Share on other sites

Er vel det jeg kaller tectyl det...

Jeg bruker Tectyl ML på sprayboks til det meste elektriske. Denne er ganske så tyntflytende til å begynne med men stivner til et voksaktig belegg etter noen timer. Vi bruker dette på jobb direkte på microcontrollere/kretskort som er utsatt for fuktighet med godt resultat.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har fått krympestrømpe med lim fra www.relekta.no tidligere. Jeg fant ikke produktet på sidene deres nå ,men en henvendelse dit vil kansje gi et svar. De hadde alle størelser i meterlange rør.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Er vel det jeg kaller tectyl det...

 

Suzuki

Er ikke Tectyl et varemerke?? :confused:

 

Tectyl kommer i mangen varianter.. Tectyl slik eg liker å tenke på det er svart guffe.. Mens hulromsvoksen er mer renslig og gul blank..

Som honning..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Er ikke Tectyl et varemerke?? :confused:

 

Tectyl kommer i mangen varianter..  Tectyl slik eg liker å tenke på det er svart guffe.. Mens hulromsvoksen er mer renslig og gul blank..

Som honning..

Du har helt rett. Og det er mange leverandører av sånn hulromsvoks også.

Tuff Kote, DINOL, Tectyl osv.

Men det er definitivt ikke understellsmasse jeg skal ha..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett. Og det er mange leverandører av sånn hulromsvoks også.

Tuff Kote, DINOL, Tectyl osv.

Men det er definitivt ikke understellsmasse jeg skal ha..

 

Suzuki

Nei for all del, benytt den tyntflytende hulromsvarianten og ikke understellsmassen. Ellers blir det skikkelig kliss ja.. Alt til sitt bruk. Du kan også vaske av kabelskoen etterpå med en fille med litt white spirit på, så er det ikke klissete i det hele tatt etterpå. Det er jo det som har trukket inn mellom lederene som er det viktigste. Og kanskje en krympestrømpe utpå etterpå?

Link to post
Share on other sites

Krympestrømper fåes i mange varianter, det som er fint å bruke på småkabler en krympestrømpe med lim eller enda bedre sortmastik som flyter godt inn i mellom kordellene når du krymper

Du får også olje, kjemikalie bestandige krympestrømper også eller hva med en krympestrømpe som tåler 700 grader i tre timer før den mister isoleringsevnen.

 

Du får krympestrømper til ethvertbehov :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Vaselinolje også kalt flytende vaselin er det en del smører inn gelcoaten med om høsten. Funker sikkert greit i en kabelsko også.

 

I dag har jeg skjøtet og herjet litt i det elektriske anlegget igjen. Hulromsvoks tynn tektyl eller hva man velger å kalle det funker veldig greit som forsegling. Vaselinolje gjør sikkert samme nytten.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

konkret på krympestrømpe med lim: Raychem har noen som er meget bra, brukes etter det jeg kjenner til bl.a. når de elektriske anlegget til biler produseres. På web'en til raychem står Elfa som forhandler i Norge, men jeg har ikke funnet produktet på sidene til Elfa. Kjenner til et firma som bruker en god del av disse, skal se om jeg kan finne ut hvor de får det fra....

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Biltema stiller også med en ny produkt, som ser bra ut. Prisen er det iaf. ikkenoe galt med;

 

Kontaktbeskyttelse

Biltema Contact Protect er en blanding av beskyttelsesolje i løsemiddel, spesielt utformet for å beskytte elektriske kontakter mot korrosjon. Middelet har også gode smøreegenskaper. Korroderte kontakter skal gjenopprettes med Biltema Oxide Clean før Biltema Contact Protect brukes. Kan brukes innenfor mange forskjellige områder, f.eks. lyspærearmaturer på biler, tilhengere, campingvogner etc., trykk- og trekkbrytere for kabeltilkoblinger, kontaktpunkter i kontaktplugger, klemmer for sikringer, kontaktpinner, hylsekontakter m m. Innhold: 200 ml.

 

 

 

Art nr 36-524 Pris 39,90 kr

 

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Godt tips!

 

Beskyttelsesolje med løsemiddel spesielt beregnet på beskyttelse av elektriske kontakter mot korrosjon må jo være en flott sak. Trenger godt inn. Kjøper meg en slik og vurdere å bytte ut min tynne tektyl.

 

Universaloljer er greie, men spesialprodukter er bedre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje også kalt flytende vaselin er det en del smører inn gelcoaten med om høsten. Funker sikkert greit i en kabelsko også.

 

I dag har jeg skjøtet og herjet litt i det elektriske anlegget igjen. Hulromsvoks tynn tektyl eller hva man velger å kalle det funker veldig greit som forsegling. Vaselinolje gjør sikkert samme nytten.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruker denne på treverket inne i båten, det er den meget bra til.

Når det gjelder kobblinger bruker jeg syrefri vasselin.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som en skeptiker til Biltema, hvorfor ikke bruke et annerkjent merke som CRC? Alle kjenner vel CRC 5-56 "Verktøykasse på boks"? Til elektriske systemer i båt har de den utmerkede CRC 6-66.

 

BildeBilde

 

Lars H.

For få timer siden hjemkommet etter årets første helgetur med båten, - herlig tur!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...