Jump to content

tåler toppakning en koking?


beauty of aqua

Recommended Posts

Etter at det har begynt og fosse vann ut av påfyllingslokk i ekspansjonstank,har jeg nå begynt og mistenke utett sylinderlokkpakning,da dette ifølge verkstedshåndboken kan føre til vann ut av påfllingslokk.

 

har hatt koking på motoren,så det jeg lurer på er om dette kan ha skadet sylinderlokkpakningen...noen som vet?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Det kan føre til blåst pakning, og det kan gå bra. Hva som er tilfellet med din motor er det egentlig bare du som kan finne ut av.

 

Er ekspansjonstanken tom etter at motoren har kjølt seg ned? Da kan det være toppakningen som er utett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det fosser hvertfall ut når jeg kjører.

nå når den har kjølt seg ned,er den vel nesten tom ja.

 

hva har du mest tro på..sprukket varmeveksler eller en pakning som har tatt kveld?motoren har som sagt nettopp kokt i forb med sirkulasjonssvikt på ferskvannkretsen SAMMTIDIG med gåen impeller....

 

Hva koster noe slikt da?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig mest tro på toppakningen. Sjøvannsiden skal ikke ha trykk nok til å blåse ut vann via trykklokket på vameveksler hvis dette er OK.

 

Om du gjør jobben selv snakker vi vel om 2-3000,- i deler pluss eventuell plansliping av topp. Om du skal ha andre til å gjøre jobben kan du vel glatt legge til en dags arbeid, kanskje litt mer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

men iom at det er sjøvann den blåser ut i mengder(250 liter i timen på marsj..),så kan det vel bare være via varmeveksler.

Har verkstedshåndboken til motoren,der det står beskrevet frmg måte for bytte av pakning.Er dette noe jeg burde kunne klare selv..?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Om det er sjøvann så er det varmeveksler ja. Så ikke noe i innlegget om dette.

 

Om du kan skifte den selv aner jeg ikke. Jeg for min del hadde gjort det selv, men så er jeg godt vant til å skru da..

 

Siden du har sjøvann i ekspansjonstank ville jeg først og fremst ha demontert denne og eventuelt reparert lekkasjer. Hvis den fortsatt blåser ut vann etterpå, så ville jeg sett på toppakning da. Begynn med det som du VET er galt, og spar eventuelle andre feil til etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men når du konkret spør om en toppakning tåler at motoren koker, så gjør de veldig ofte ikke det. Noen motorer greier det, andre ikke. Det stopper for så vidt ikke der. Jeg hadde nettopp et topplokk fra en overopphetet motor. Her hadde topplokket vridd seg, og det var sprukket ved to av dysene. Dette topplokket var bare å skrape. Merk at disse sprekkene kan være vanskelig for 'en vanlig mann' å oppdage.

Link to post
Share on other sites

TROR ikke den er kokt så mye viss det går ann og si det slik.

Jeg var ute for og prøve og kjøre luft ut av kjølesystemet,da dette var noe som måtte kjøres ut ifølge en mekaniker jeg snakket med.

 

Stoppet motoren når måleren viste 97 grader.Men hørte en tydelig kokelyd i det jeg stoppet den.

Det var først etterpå jeg fant ut at jeg ikke hadde kjøling på noen av kretsene;impelleren var av en eller annen grunn revet i knas,og sirkulasjonspumpen hadde satt seg iløpet av vinteren...

 

Fikk sirkulasjonspumpen i gang igjen og byttet impeller.

Kjørte så en tur på ca 45 minutter,der alt gikk som normalt.

 

Dagen etter så kjørte jeg en tilsvarende tur.Motor går som en klokke,ingen unormal røyk,tempen noenlunde normal,men ved inspeksjon av motor under godt pådrag,viser det seg at det fosser SJØVANN ut av ekspansjonstanken.

 

Jeg demonterer varmeveksler og leverer denne til en mekanikker.Har snakket med han nå nettopp,der han har funnet ut av at denne har vært gåen før.innmaten må derfor skiftes...Greit nok det...Men kan det være en grunn til at varmeveksler er gåen akkurat nå etter kokingen,eller er det bare en tilfeldighet..

Jeg tenker som følger:toppakning tar kvelden pga koking,med lekkasje til kjølesystemet som følger.Trykket øker i kjølevannskretesen noe som igjen fører til at varmeveksler sprekker...

Høres dette ut som en fornuftig teori,eller er jeg på bærtur?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tror nok at varmeveksleren din er gåen og at det er der feilen har vært hele tiden.

Når varmeveksleren begynner å blåse ut vann, og spesielt sjøvann så er det denne som først bør undersøkes.

Skift varmeveksleren og se om resten er ok før du skrur mer er min anbefaling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...