Jump to content

Kvalitet på VP TAMD 40B Diesel

Jori

Recommended Posts

Jeg er sugen på ett nytt oppussingsprosjekt. Denne båten har to stykk VP 165 hk diesel. Jeg kan lite om disse motorene og spør derfor her om generelt hva som må passes på. Motorene har gått langt (i mine øyne) 3000 timer, hvordan de er brukt er vanskelig å si, man må derfor regne ut fra gjennomsnittlig bruk, ca 1/2 part ruslefart og andre 1/2 part i marsjfart (antar jeg er ca. 20 knop på denne båten). Turboer er byttet, ellers ikke gjort noe annet en vanlig vedlikehold. Drev er VP 290 DP, hvordan tåler de så mange timer?

Spørsmålene blir da:

- Hva er tilstand på disse motorene etter deres mening, hva er det på tide å bytte, eller kan komme til og måtte byttes snarlig?

- Hvordan er de å skru på og tilgang på deler? Er de brukt i lastebil også, slik at man kan hente deler derifra?

- Hva kan jeg forvente av levetid på drevene? Hva er kjente svakheter med 290? Jeg kjenner 200/280 og SX/DP-S drev, men ikke erfaring på 290.

Takknemlig for alle tips og erfaringer, da jeg er lite lysten på å kjøpe katta i sekken og måtte starte med å bytte ut begge motorene (Da må i tilfelle pris på prosjektet gjenspeile dette)

På forhånd takk

Jori

Hadde 40B i den forrige båten, en Baltic. For liten motor til den båten. Motor hadde det vel derfor ikke så alt for godt når båten gikk i mars fart. Snuta rett til værs og mye flytting av sjø.

Hadde 0 problemer med den motoren på de 3-4 årene jeg hadde den. Var vel gått en snaue 3000 når jeg solgte båten.

Moderat på forbruk i deplasment fart, men naturlig nok tørst når den gikk med 3200 omdreininger i konstant "oppoverbakke" i 12-13kn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 2 uker senere...

Fin tråd jeg håper flere vil slutte seg til etterhvert. Jeg kjøpte en 1986 Nimbus 4000 med to slike maskiner i fjor. 2400 timer, og lettstartet uten røyk. Jeg byttet begge dynamoene, og en av starterne var gone fishing. Utover dette byttet jeg olje, tilsatte Prolong, samt Omega oljeforbedrer (909). Byttet alt av filtre, renset tankene, og byttet drivstoffslangene. Går nå som klokker, og begge bruker nøyaktig 13 liter pr time med variert hastighet 8-19 kn. Har kjørt på med omega og prolong drivstofftilsetninger, som skal rense dyser etc. Tømte også en boks Valvoline turbo/ EGR- rens inn gjennom hver turbo mens motorene varvet 1800 rpm. Dette gjorde virkelig susen, og er å anbefale før hver sesong. Fjerner unødvendig sotavleiring! Har ellers renset både salt og ferskvannssidene av kjølerne, samt byttet alt av zinc. Er nettopp kommet hjem til Bodø etter et par uker i Lofoten. Skal fortsette med enda noen dagsturer fremover. Det virker som om motorene trives mer og mer ved jevnt bruk. Tilsatte forresten også Omegas pakningsforbedrer, noe som har resultert i absolutt null svetting. Motorene er nå helt tette og fine. Dette vises tydelig, siden jeg startet forsesongen med full utvendig oppussing og lakkering av begge motorene. Her brukte jeg Ferro-bet sine produkter for rens, rustfjerning, og zincgrunning før lakkering.

Etter det jeg kan se og høre, har jeg nå to meget velfungerende maskiner, MEN jeg vurderer å selge dem til ineteresserte slik de nå går og står. Vil da forlange kr 35000,-/ stk. Tenker å ha denne båten i mange år enda, så mener tiden er inne for å vurdere bytte til mer moderne motorer nå.

Jeg hadde også en 40B motor i min Master.

Var aldri noe problemer med motoren, men det var litt tørst.

Deletilgang på VP er bra.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei!!

Jeg har en scand nordic med en tamd 40 b og opplever den som en god motor. Den har nå gått ca 2100 timer, uten store problemer. Jeg har kun hatt denne i ca 2 år og kjørt 120 timer. Måtte bytte simringer i saltvannspumpe i sommer, ellers har det ikke vært noe. Starter uten blårøyk, og er ikke plaget med at motoren blir varm, selv under langvarig belastning. I løpet av vinteren skal jeg se over den litt grundigere, men har ingen grunn til å tro det skal være noen store ting som må gjøres. Har en kamerat som har tilsvarende båt og motor, og den har gått litt over 3000 timer uten problemer.

Mvh

Nårdic

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...