Jump to content

Diesel holdbarhet - vinterlagring?


PiperBill

Recommended Posts

Veldig tidlig ute men jeg har dratt båten opp på landet for sesongen. (akkurat nå har jeg to båter) Jeg har en Yanmar 120 hk diesel motor fra 2004. Dieseltanken er ca 1/3 full. Jeg hadde tenkt å fylle full tank slik som er vanlig praksis før vinterlagring. Men.. så tenkte jeg.. Dieselen som jeg fyller nå kommer til å stå i ca 8 måneder. Spørsmålet er om det holder seg bra så lenge? Jeg har hørt at dagens diesel har mindre holdbarhet men jeg vet ikke om det stemmer

Jeg tok dette opp med mekanikeren på den autorisert Yanmar verksted, der hvor båten ligger, og han mente det var like greit og bare å ha på kondensfjerner, uten å fylle tanken. ”Det går fint det” sa han.

Hva mener andre om dette?

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg tok dette opp med mekanikeren på den autorisert Yanmar verksted, der hvor båten ligger, og han mente det var like greit og bare å ha på kondensfjerner, uten å fylle tanken. ”Det går fint det” sa han.

Hvis mekanikeren med "kondensfjerner" mener den blandingen av isopropanol og vann som tilsettes bensin for å senke frysepunktet på kondensen, men ikke fjerner den, IKKE ha den i dieseloljen! Den kan fortrenge dieseloljen fra overflatene på plungere og sylindre i dine innsprøytningspumper og forårsake riving når vårsola skinner og du starter motoren.

 

I dieselolje skal du tilsette bare kondensfjerner som er emulgator, f.eks. et av disse "luriumene", for de er ikke så dumme, ettersom mange av dem inneholder en emulgator. Og hvis emulgatoren skal gjøre jobben med å emulgere kondensen inn i dieseloljen, må den blandes ut i oljen og kondensen. Etter tilsetting av emulgator må det altså være bevegelse av væsken i tanken. Og så må blandingen forbrukes slik at du får fjernet kondensen fra tanken før vinterlagringen.

 

Hvis lagringstemperaturen på din dieselolje er under 10 grader, er det forresten ikke nødvendig med noen kondensfjerner før til våren, for dieseldyrene, eller bakteriene som det egentlig er snakk om, ligger i dvale ved denne temperaturen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...