Jump to content

Ferskvannskjøling til B20/AQ130, noen rimelige alternativ?


Erik K

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å bygge om til ferskvannskjøling på min B20 nå etter ovehaling. Finnes det noen rimeligere alternativ på markedet? Synes det blir for mye å koste på 10-12 tusen for et nytt sett til denne motoren nå. så jeg lurer på om det er noen her inne som kjenner til et rimeligere, univeralt opplegg?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke :-)

De er ganske dyre har jeg inntrykk av, men en tusing eller to så skal du få den.

Har ikke bruk for den selv da jeg har bygd om motsatt.

Han jeg kjøpte båten av påstod at den ikke virket, men problemet var vel heller at han ikke hadde noen termostat i motoren. :-)

Når jeg fant ut dette hadde jeg allerede koblet om alt, og gidder ikke å gjøre det en gang til.

Har testet begge kretser i den, og de er tette.

Hvis du er interessert kan jeg ta noen bilder av den.

Link to post
Share on other sites

Den er ikke det nei. :-)

Hvor har du båtplass der oppe?

 

Hvordan har du tenkt å løse dette da når du ikke har sirkulasjonspumpe?

 

Jeg fåreslår at du setter inn en elektrisk pumpe fra innsuget av saltvann og lager et utløp i skroget. (Husk møkkafilter i mellom for å samle opp dritt.)

Da kan du bruke denne til å sirkulere kaldt vann i varmeveksleren.

Deretter kan du la "saltvannspumpen" (impellen) i motoren dra det nedkjølte ferskvannet rundt i motoren.

(Husk å sjekke vannivået jevnlig i varmeveksleren da. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...