Erik K Startet 3.August.2011 Del på Facebook Startet 3.August.2011 Jeg kunne tenke meg å bygge om til ferskvannskjøling på min B20 nå etter ovehaling. Finnes det noen rimeligere alternativ på markedet? Synes det blir for mye å koste på 10-12 tusen for et nytt sett til denne motoren nå. så jeg lurer på om det er noen her inne som kjenner til et rimeligere, univeralt opplegg? Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Har en varmeveksler i kobber som har stått på en AQ170. Du kan få denne til an bra pris, men B20/AQ130 mangler vel sirkulasjonspumpe hvis du ikke har satt på noe uorginalt.? Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 4.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2011 Nei de har vel ikke det, men det må vel gå an å få tak i? Pris på varmeveksleren din? Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Vet ikke :-) De er ganske dyre har jeg inntrykk av, men en tusing eller to så skal du få den. Har ikke bruk for den selv da jeg har bygd om motsatt. Han jeg kjøpte båten av påstod at den ikke virket, men problemet var vel heller at han ikke hadde noen termostat i motoren. :-) Når jeg fant ut dette hadde jeg allerede koblet om alt, og gidder ikke å gjøre det en gang til. Har testet begge kretser i den, og de er tette. Hvis du er interessert kan jeg ta noen bilder av den. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Ta noen bilder og send meg på en IM:) Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Det skal jeg gjøre. La plutselig merke til at du er Ballsunder. Det er jeg også, utflyttet for ca 20 år siden. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Se der ja :) Verden er ikke så stor vettu... Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Den er ikke det nei. :-) Hvor har du båtplass der oppe? Hvordan har du tenkt å løse dette da når du ikke har sirkulasjonspumpe? Jeg fåreslår at du setter inn en elektrisk pumpe fra innsuget av saltvann og lager et utløp i skroget. (Husk møkkafilter i mellom for å samle opp dritt.) Da kan du bruke denne til å sirkulere kaldt vann i varmeveksleren. Deretter kan du la "saltvannspumpen" (impellen) i motoren dra det nedkjølte ferskvannet rundt i motoren. (Husk å sjekke vannivået jevnlig i varmeveksleren da. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.