bjornas Startet 3.August.2011 Del på Facebook Startet 3.August.2011 Kunne tenke meg å få noen synspunkter på denne situasjonen fra folk som er kjent i området: Vi var på vei hjem fra Sætre og var kommet nesten opp til Nesoddtangen på vei hjem til Oslo. MS Costa Magica var da på vei utover. Jeg hadde sett skipet lenge og var således klar over at det kom. Jeg hadde lenge "limt" meg inntil Nesoddlandet, men for å få litt bedre vind, hadde jeg tatt et slag lenger midt ut i fjorden. Jeg var imidlertid på vei tilbake mot Nesoddlandet da den situasjonen jeg nå ber om kommentarer til, oppstod. Jeg hadde fokus rettet mot cruiseskipet, og la merke til at det dreide østlig da det var omtrent midtveis mellom Bygdøy og Nesodden. Det ville gi kollisjonskurs med meg, og jeg vurderte derfor å tverrsnu og seile mot midten av fjorden igjen. Jeg droppet det likevel, fordi utgående seilingsled tilsier at større skip skal seile mye mer mot midten av fjorden enn det CM gjorde, og jeg "forutsatte" at den kursen CM hadde satt, bare var midlertidig. Å gå tilbake igjen vil derfor bare gjøre situasjonen mer alvorlig, mente jeg. Stor var overraskelsen derfor da CM opprettholdt sin kurs. Jeg forsøkte "å gjemme meg" foran Ildjernsflu (CM kunne jo ikke ha kurs rett mot den lykta), men kursen ble ikke endret. Det var da for sent å gjøre noe med situasjonen, og jeg måtte bare koste på foran baugen på CM. Vil tippe at avstanden mellom oss og CM på det nærmeste var ca 40-50 m, mye kortere enn jeg er komf med. Sett fra broen på CM så det sikkert ut som tåpelig sjømannskap. Men jeg tror ikke avstanden mellom meg og Nesoddlandet kan ha vært mer enn 3-4, kanskje 500 meter. Og trafikkseparasjonslinjen ligger over 1 NM unna Nesoddlandet... Det ligger en senterledsbøye utenfor Nesoddtangen, og jeg kan ikke tenke meg at CM var til styrbord for den... Nå gikk det jo bra. Men siden jeg er "skipper på opplæring", kunne det være interessant med noen tilbakemeldinger. Hender det at store skip "driter i" trafikkseparasjonslinjene? Eller er det mer trolig at jeg grovt feilvurderte avstanden til fastlandet? Jeg "setter min ære" i å unngå nettopp sånne situasjoner, så jeg er litt skadeskutt nå. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
KAT Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Hender det at store skip "driter i" trafikkseparasjonslinjene? Da dette er i et område med losplikt må vi anta at det var los ombord. Og han burde vel ikke tillate å krysse separasjonslinja sånn uten videre. Å finne navnet på losen og spørre han direkte skulle ikke by på de store problemer regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 (redigert) Hvis du følger på ais-data, feks. aprs-en, lå Costa Magica på kurs 218 02.08 kl 16.24. Kursen ble satt like utenfor Nesodden og like ved midtmerket (aprs viser ikke sjømerker). Jeg vil anta at CM passerte på riktig side. Kan være flere grunner til den valgte en østligere kurs, men sikkert i samråd med Oslo Havn. Kan være regatta, andre skip, slep etc. Dog ville denne kursen føre skipet nesten en nautisk vest av Ildjernet. Jeg hører ofte på havnekanalen i Oslofjorden. Gir ofte nyttige opplysninger mht. til større skip. Redigert 3.August.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Per Harald Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Vi "småbåtfolk" skal vel også helst holde oss unna separasjonslinjene/feltene, som er merket i karter, inn Oslofjorden så vidt jeg kan huske. Ved kryssing av slike skal dette gjøres mest mulig i 90 graders vinkel så oppholdstiden i feltene minimeres. Så lenge CM var innenfor disse feltene så er det flere regler som sier at CM har rett. Bl.a: CM er nyttetrafikk, og vi skal holde oss unna deres "Motorvei". "Arrester" meg gjerne om jeg tar feil her. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Lazyjack Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 CM ble temmelig sikkert klarert av Oslo VTS for å gå øst om Gåsungene noe den også gjorde. Jeg synes likevel det virker som om han har gått veldig langt øst etter å ha passert senterledsmerket på høyde med Nesoddtangen. Som det er sagt her så sees ikke separasjonssonene på aprs så da er det jo vanskelig å se. Man ser heller ikke posisjonene til CM til ulike tider så da er det ikke så lett. Da kan jo ta en sjekk med Oslo VTS om det var noen uregelmessigheter rundt CM på tur ut fjorden. BTW: Sist søndag var slepebåten BAUS på tur ut fra Oslo og ble irettesatt av Oslo VTS da de var på vei til å gå øst for senterledsmerket. BAUS endret etter dette øyeblikkelig kurs og kom seg på riktig side. Så man blir passet på... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Oslo VTS har blitt veldig strenge på at nyttetrafikken skal gå vest om senterledsbøya (jeg har selv fått avslag flere ganger i det siste på forespørsel om å få gå østafor) så jeg tror nok CM gikk på rette siden. Det kan nok hende det har sett litt annerledes ut fra din vinkel og posisjon. Et nyttig tips kan være å kalle opp båten på 16 eller 80 og forklare losen at det er du som ligger på babord bauen hans og spørre hva hans intensjoner er og hvordan han helst vil at du skal forholde deg. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Sist søndag var slepebåten BAUS på tur ut fra Oslo og ble irettesatt av Oslo VTS da de var på vei til å gå øst for senterledsmerket. BAUS endret etter dette øyeblikkelig kurs og kom seg på riktig side. Så man blir passet på... Sikker på at det var Baus du så i Oslo på Søndag? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lazyjack Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 (redigert) Sikker på at det var Baus du så i Oslo på Søndag? Det var i alle fall det navnet jeg oppfattet og jeg så jo også navnet på AIS. Mener du at jeg tar feil og at det var en annen? Redigert 4.August.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Det var i alle fall det navnet jeg oppfattet og jeg så jo også navnet på AIS. Mener du at jeg tar feil og at det var en annen? Godt mulig det var den men den ble solgt til Finland for mange år siden. Den heter visstnok Baus enda så det er ikke umulig Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lazyjack Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Godt mulig det var den men den ble solgt til Finland for mange år siden. Den heter visstnok Baus enda så det er ikke umulig Det stemmer det og jeg lurer defor på om jeg kan ha tatt feil av navnet likevel. Det at kommunikasjonen foregikk på norsk kan vel også tyde på at jeg har tatt feil. Det som er helt sikkert er at det var en "tug", at den var rød og at navnet må ha vært nær opptil Baus. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Skal ikke unnskylde meg selv, men... har i etterkant av episoden vært flere ganger i samme området og sjekket/målt... og jeg klarer ikke å se det annerledes enn at Costa Magica var for langt øst. Kom til å tenke på dette apropos Costa Concordia... Samme kaptein? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
haugi Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Det kan godt være det var samme kaptein, men slik jeg ser det så er det losplikt i området, og da er det vel strengt tatt losen som har kommandoen over navigeringen. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Rett meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at de ulike kapteinene får tillatelse til å kjøre uten los etter en viss tid/antall anløp med skipet sitt? CM er da i Oslo ganske ofte? Eller er det jeg som blander? Ser mange av cruiseskipene går relativt nærme Nesoddlandet før de dreier ut i fjorden, hvorfor vet jeg ikke, men de har ofte en ganske annen kurs enn f.eks. Colorline og danskebåtene. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Astor Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 (redigert) Man velger jo selv hva man vil lytte på i tillegg til K 16. Personlig er jeg komfortabel på d/w 16/VTS-kanalen i området. VHFen er yppelig til å kommunisere med større skip i vanskelige situasjoner. Redigert 16.Januar.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
-morten- Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Når jeg møter store skip i Trondheimsleia og orådene rundt der er det jeg som viker altid, uansett vikepliktsregler, seilingslei, utsatt kurs. Jeg er på sjøen bare på gøy og båten min er liten og rask og veldig manøvrerbar,så jeg stopper enten opp eller velger sikker kurs. Virker på meg som CM viste tydelig hvilken kurs den vill holde. Jeg er ikke kjendt med seilingsledene der eller hva som er normalen, men ved første øyekast syntes jeg ikke det var noe spessielt unaturlig å stevne mot nesoddtangen. Uansett er det vanskelig for oss å ha noen mening om du optråtte feil eller ikke. Vanskelig å vurdere når man ikke var der i din situasjon. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bergen Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 og da er det vel strengt tatt losen som har kommandoen over navigeringen. Losen er rådgiver men det er kapteinen som har kommandoen! Rett meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at de ulike kapteinene får tillatelse til å kjøre uten los etter en viss tid/antall anløp med skipet sitt? Farledsbevis kan gi dispensasjon fra losplikten men det gis i utgangspunktet ikke farledsbevis for fartøyer av denne størrelsen (men det kan gies, og vil anta at "danskebåtene" har dette). I tillegg er det ganske omfattende og skaffe seg og å vedlikeholde et farledsbevis. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Farledsbevis kan gi dispensasjon fra losplikten men det gis i utgangspunktet ikke farledsbevis for fartøyer av denne størrelsen (men det kan gies, og vil anta at "danskebåtene" har dette). I tillegg er det ganske omfattende og skaffe seg og å vedlikeholde et farledsbevis. Aha, takk for oppklaring. Vet at danskebåtene og Kiel-ferga har dette, fikk vite det under omvisning på broen der, men han sa ikke noe særlig om prosessen rundt dette. Vil vel ikke tro at cruiseskipene tar dennne kostnaden med mindre båtene er veldig ofte i samme havn. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
bjornas Svart 16.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Bare for å understreke det: Jeg lagde ikke denne tråden for å unnskylde meg, men for å skjønne hva jeg gjorde feil. Jeg ble oppmerksom på CM allerede da den var langt unna. Når jeg er ute i fjorden, pleier jeg alltid å holde meg rett under Nesoddlandet rundt kl 1400 og 1700 (hhv Kielerferge og danskebåt på vei ut), og langt vest rundt kl 1800 (Stena line på veg inn). Har ikke noe behov for å gå nærme disse. Men cruiseskipene er mer uberegnelige. Vi krysset innover, og når jeg så båten, slo jeg og gikk inn mot Nesoddlandet for på den måten å unngå at vi vest for midtledsmerket (= i trafikksonen for utgående farvann). Da jeg så at CM kom nærmere, opprettholdt jeg kursen, fordi jeg ventet på en kursendring hvert øyeblikk. Jeg passet også på å holde meg "i le" av Steilene, som CM uansett måtte gå utenom (ja, med mindre den skulle vise seg frem for de fastboende, da). Klaringen var ca 50 m fra CM ved passering. Det tok mao. lang tid før jeg skjønte at CM IKKE ville endre kurs... Uansett var tanken da å komme meg så nærme Nesoddlandet som mulig. Jeg vil tro avstanden var en ca 400 m, hvilket i tilfelle er godt innenfor sonen for inngående trafikk. Men for all del; jeg kan ha tatt feil. Og jeg vet ikke om VTS har anledning til å klarere en dispensasjon fra trafikksonen. Egentlig er det ingen som kan gi meg en skikkelig tilbakemelding; det kommer an på eksakt hvor jeg var. Og det skal jo sies at vi var så langt unna at jeg ikke SÅ senterledsmerket. Lærepengen til neste gang: Hold enda større avstand, og fyr motor når de store båtene kommer slik at man kjapt kan skli unna. Og dersom én kaptein i Costa cruises er av den bråtøffe sorten, så har han kanskje ikke alene...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Astor Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 (redigert) For noen år siden svingte The World inn mellom Håøya i Oslofjorden og Sætrelandet. Tok deretter en krapp sving rundt Bergholmen og gikk videre nordover mellom Håøya og Oscarsborg for deretter å tørne 180 grader og gå ut Drøbaksundet. Et stunt syntes mange den gang. Fikk høre at en høytstående offiser ombord var fra Drøbak og at han gjerne ville vise frem indrefileen for sine passasjerer. Etter katastrofen i Italia ville nok ikke VTS tillate et slik stunt en gang til. Redigert 17.Januar.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Han syntes kanskje ikke at han befant seg i "trangt farvann"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Mulig det men duverden hvor hun ruvet der hun gled frem. Et flott syn. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bjornas Svart 17.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Å f..., det trodde jeg faktisk ikke var mulig jeg... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Nå er ikke The World store båten da, en annen ting er at VTS'n ikke har noen myndighet til å nekte deg å seile noen som helst plass utenfor separasjonssonene Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Linco Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Regner med du har VHF ombord? Kall opp fartøyet og fortell om dine intensjoner!!! I slike tilfeller holder det ikke å resonere seg frem til hva annet fartøy kanskje vil gjøre eller ikke gjøre.. Husk du skal alltid holde av for både nyttetrafikk og stort fartøy i led med begrenset evne til å manøvrere. Vike manøver skal være tydlig og utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap! Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Nå er ikke The World store båten da.... Som ansatt på arkitektkontoret som tegnet TW fulgte jeg utviklingen av prosjektet fra sidelinjen. Det var i utgangspunktet planlagt et langt større skip. Etterhvert som konseptet fikk prøve seg mot virkeligheten skrumpet det ganske kraftig inn, og på huset kaltes det endelige prosjektet kun "Small World..." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.