CB. Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Nå er de der vel i mellom Håøya og Oscarsborg på det laveste rundt 30 m men trangt for TW helt klart. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
havørn Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Med denne i minne, så kan en vel si at Pinnebåter (og andre) bør holde avstand til nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 er nok bredere! TW er 29,8M bred og 196M lang Nå er de der vel i mellom Håøya og Oscarsborg på det laveste rundt 30 m men trangt for TW helt klart. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Big Horn Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Sundet mellom Kaholmene (Oscarsborg) og Håøya er ca. 220 meter bredt på det smaleste............. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Trodde båten som kjørte denne æresrunden var Bremar, jeg. Minnes at den hadde en del gult på seg. Var en skikkelig solskinnsdag og vindstille vann. Men dette er vel omlag 20 år siden? husker fremdeles at vi fulgte den på denne spesielle færden, og hvilken båt vi hadde da. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Trodde båten som kjørte denne æresrunden var Bremar, jeg. Minnes at den hadde en del gult på seg. Var en skikkelig solskinnsdag og vindstille vann. Men dette er vel omlag 20 år siden? husker fremdeles at vi fulgte den på denne spesielle færden, og hvilken båt vi hadde da. The World må ha blitt bygget rundt 2000-2001 tenker jeg, så det må nok ha vært 2 ulike båter som tok hver sin æresrunde... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Det må være to forskjellige runder, ja. Populært område Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 The World ble levert Mars 2002. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Episoden jeg tenker på var nok 1990 +/- et par år. Men jeg mente at episoden jeg viser til ikke var cruiseskip, men en av fergene til Danmark eller Tyskland. Hadde vi ikke en med mye gult på da som het noe lignende som Bremar? Uansett: i forhold til det trådstarter tar opp så hender det plutselig at slike store båter gjør noe uventet. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 18.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 @linco: Jepp, har det og dette var nok et tilfelle der jeg burde ha brukt den. Så det er et fornuftig innspill, og jeg setter det på kontoen for erfaringer. Ang dette med vikeplikt og å holde av veien: Jeg VET dette, jfr. mine innlegg tidligere i tråden. Det som er så frustrerende er at mitt kursvalg nettopp var en konsekvens av dette - det at jeg la meg (eller i det minste ØNSKET å legge meg) i trafikksonen for inngående trafikk.... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
ahamm Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Med denne i minne, så kan en vel si at Pinnebåter (og andre) bør holde avstand til nyttetrafikk. Hørte det var høyere marineoffiserer som var på seiltur, visstnok anmeldt av havnemyndighetene men har ikke sett eller hørt noe om saken i det siste. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Bartesam Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Gikk ut Oslofjorden i midten av august 2010, og da gikk det et cruiseskip ut fjorden i østløpet som nordgående trafikk pleier å ta. Colorline og andre båter pleier å ta vestlige løpet ut fjorden og gå langs østsiden av Håøya for så å passere Kaholmene på østsiden. Vet ikke om skipet hadde los ombord, men det er vel første gang jeg har sett et cruiseskip har tatt den veien ut. Redigert 23.Januar.2012 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
MrMate Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Gikk ut Oslofjorden i midten av august 2010, og da gikk det et cruiseskip ut fjorden i østløpet som nordgående trafikk pleier å ta. Colorline og andre båter pleier å ta vestlige løpet ut fjorden og gå langs østsiden av Håøya for så å passere Kaholmene på østsiden. Vet ikke om skipet hadde los ombord, men det er vel første gang jeg har sett et cruiseskip har tatt den veien ut. Det er ofte at sydgående trafikk blir klarert i østre løp såfremt det ikke hemmer evt nordgående trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 @TS: Høres ikke ut som du gjorde noen spesielt dumme antagelser her, høres mer ut som cruiseskipet manøvrerte litt "snodig", kanskje. Dog vet jeg ikke hvor det egentlig la kursen. Tror jeg ville gjort det samme som deg, holdt kursen østover mot Nesoddlandet. Skipet vil jo ikke "følge etter" helt inn til land, selv om det av en eller annen grunn skulle prøve å følge en max østlig kurs. Du kunne nok spandert å fyre opp motoren kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Vi krysset innover, og når jeg så båten, slo jeg og gikk inn mot Nesoddlandet for på den måten å unngå at vi vest for midtledsmerket (= i trafikksonen for utgående farvann). Da jeg så at CM kom nærmere, opprettholdt jeg kursen, fordi jeg ventet på en kursendring hvert øyeblikk. Jeg passet også på å holde meg "i le" av Steilene, som CM uansett måtte gå utenom (ja, med mindre den skulle vise seg frem for de fastboende, da). Klaringen var ca 50 m fra CM ved passering. Det tok mao. lang tid før jeg skjønte at CM IKKE ville endre kurs... Uansett var tanken da å komme meg så nærme Nesoddlandet som mulig. Jeg vil tro avstanden var en ca 400 m, hvilket i tilfelle er godt innenfor sonen for inngående trafikk. Men for all del; jeg kan ha tatt feil. Og jeg vet ikke om VTS har anledning til å klarere en dispensasjon fra trafikksonen. Egentlig er det ingen som kan gi meg en skikkelig tilbakemelding; det kommer an på eksakt hvor jeg var. Og det skal jo sies at vi var så langt unna at jeg ikke SÅ senterledsmerket. Lærepengen til neste gang: Hold enda større avstand, og fyr motor når de store båtene kommer slik at man kjapt kan skli unna. Og dersom én kaptein i Costa cruises er av den bråtøffe sorten, så har han kanskje ikke alene...? Det syns for meg at du er meget opptatt av at skipet har manøvrert galt i forhold til trafikkseparasjonsoner mm. Det kan du glemme. Du møter et skip, som du skal holde av veien for, noe du ikke gjør. VTS fungerer som tilnærmet likt et flykontrollsenter, som overvåker flytrafikken. De kan gi ordrer om manøver på tross av alt regelverk, om det er med på å sikre ferdselen. Vakthavende på broen har å følge de instrukser han mottar fra VTS. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
MrMate Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 VTS fungerer som tilnærmet likt et flykontrollsenter, som overvåker flytrafikken. De kan gi ordrer om manøver på tross av alt regelverk, om det er med på å sikre ferdselen. Vakthavende på broen har å følge de instrukser han mottar fra VTS. Både ja og nei. I Norge opererer VTS'ene etter følgende nivåer: Informasjon - Råd - Instruks, der sistnevnte er høyeste "nivå" om man kan kalle det det. Det som skiller det fra et flytårn er at en VTS aldri gir direkte ordre om en spesifikk kurs. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Kan ikkke VTS gi ordre til et skip at det må forandre kurs til f.eks. 270 grader, for å hindre at det går på grunn, fare for kollisjon etc.? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
alfaalfa Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Oslo havn, Politiet og Fylekesmenne beskriver farleden "Småbåter har vikeplikt Fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikken. Se hvor hovedleden for nyttetrafikken går. Ikke legg hindringer for skipstrafikken i Oslofjorden." For meg virker dine betraktninger noe navlebeskuende. Du har vikeplikt, du befinner deg et sted du ikke skal være, du tar deg rett til å finne bedre vind der kartet over farleder viser at nyttetrafikken ut fra Oslo havn skal kunne gå helt inn til Nesoddtangen, du er pliktig til å kontakte skipet på V H F for å gi dem info om hvorfor du er på feil sted... Jeg tror du vil ha nytte av å sette deg inn i reglene om farleden der du ser ut til å ha misforstått; http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2013/Smbtguiden_2013.pdf Nyttetrafikken har en annen led enn det du tror de skal følge. Jeg oppfatter din beskrivelse av separasjonslinjen til å være feil i forhold til den faktiske... Men se på kartet med linken som er limt inn. Jeg tror den vil gi deg fornyet innsikt! God sommer på rett sted i fjorden! Sitér dette innlegget Link to post
MrMate Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Kan ikkke VTS gi ordre til et skip at det må forandre kurs til f.eks. 270 grader, for å hindre at det går på grunn, fare for kollisjon etc.? VTS kan gi instruksjon om å forandre kurs, men ikke et spesifikt gradetall. Det brukes instruksjoner som "gå mer vest/øst/nord/syd i farvannet etc... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.