Jump to content

Skummelt møte med cruiseskip - indre Oslofjord


bjornas

Recommended Posts

Trodde båten som kjørte denne æresrunden var Bremar, jeg. Minnes at den hadde en del gult på seg. Var en skikkelig solskinnsdag og vindstille vann. Men dette er vel omlag 20 år siden? husker fremdeles at vi fulgte den på denne spesielle færden, og hvilken båt vi hadde da.

 

The World må ha blitt bygget rundt 2000-2001 tenker jeg, så det må nok ha vært 2 ulike båter som tok hver sin æresrunde...

Link to post

Episoden jeg tenker på var nok 1990 +/- et par år. Men jeg mente at episoden jeg viser til ikke var cruiseskip, men en av fergene til Danmark eller Tyskland. Hadde vi ikke en med mye gult på da som het noe lignende som Bremar? Uansett: i forhold til det trådstarter tar opp så hender det plutselig at slike store båter gjør noe uventet.

Link to post

@linco: Jepp, har det og dette var nok et tilfelle der jeg burde ha brukt den. Så det er et fornuftig innspill, og jeg setter det på kontoen for erfaringer. Ang dette med vikeplikt og å holde av veien: Jeg VET dette, jfr. mine innlegg tidligere i tråden. Det som er så frustrerende er at mitt kursvalg nettopp var en konsekvens av dette - det at jeg la meg (eller i det minste ØNSKET å legge meg) i trafikksonen for inngående trafikk....

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Med denne i minne, så kan en vel si at Pinnebåter (og andre) bør holde avstand til nyttetrafikk.

 

 

Hørte det var høyere marineoffiserer som var på seiltur, visstnok anmeldt av havnemyndighetene men har ikke sett eller hørt noe om saken i det siste.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Gikk ut Oslofjorden i midten av august 2010, og da gikk det et cruiseskip ut fjorden i østløpet som nordgående trafikk pleier å ta. Colorline og andre båter pleier å ta vestlige løpet ut fjorden og gå langs østsiden av Håøya for så å passere Kaholmene på østsiden. Vet ikke om skipet hadde los ombord, men det er vel første gang jeg har sett et cruiseskip har tatt den veien ut. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
  • 2 år senere...

Gikk ut Oslofjorden i midten av august 2010, og da gikk det et cruiseskip ut fjorden i østløpet som nordgående trafikk pleier å ta. Colorline og andre båter pleier å ta vestlige løpet ut fjorden og gå langs østsiden av Håøya for så å passere Kaholmene på østsiden. Vet ikke om skipet hadde los ombord, men det er vel første gang jeg har sett et cruiseskip har tatt den veien ut. :smiley:

 

Det er ofte at sydgående trafikk blir klarert i østre løp såfremt det ikke hemmer evt nordgående trafikk.

Link to post

@TS: Høres ikke ut som du gjorde noen spesielt dumme antagelser her, høres mer ut som cruiseskipet manøvrerte litt "snodig", kanskje. Dog vet jeg ikke hvor det egentlig la kursen. Tror jeg ville gjort det samme som deg, holdt kursen østover mot Nesoddlandet. Skipet vil jo ikke "følge etter" helt inn til land, selv om det av en eller annen grunn skulle prøve å følge en max østlig kurs.

 

Du kunne nok spandert å fyre opp motoren kanskje?

Link to post

Vi krysset innover, og når jeg så båten, slo jeg og gikk inn mot Nesoddlandet for på den måten å unngå at vi vest for midtledsmerket (= i trafikksonen for utgående farvann). Da jeg så at CM kom nærmere, opprettholdt jeg kursen, fordi jeg ventet på en kursendring hvert øyeblikk. Jeg passet også på å holde meg "i le" av Steilene, som CM uansett måtte gå utenom (ja, med mindre den skulle vise seg frem for de fastboende, da).

Klaringen var ca 50 m fra CM ved passering.

 

Det tok mao. lang tid før jeg skjønte at CM IKKE ville endre kurs... Uansett var tanken da å komme meg så nærme Nesoddlandet som mulig. Jeg vil tro avstanden var en ca 400 m, hvilket i tilfelle er godt innenfor sonen for inngående trafikk. Men for all del; jeg kan ha tatt feil.

 

Og jeg vet ikke om VTS har anledning til å klarere en dispensasjon fra trafikksonen.

 

Egentlig er det ingen som kan gi meg en skikkelig tilbakemelding; det kommer an på eksakt hvor jeg var. Og det skal jo sies at vi var så langt unna at jeg ikke SÅ senterledsmerket.

 

Lærepengen til neste gang: Hold enda større avstand, og fyr motor når de store båtene kommer slik at man kjapt kan skli unna. Og dersom én kaptein i Costa cruises er av den bråtøffe sorten, så har han kanskje ikke alene...?

Det syns for meg at du er meget opptatt av at skipet har manøvrert galt i forhold til trafikkseparasjonsoner mm. Det kan du glemme. Du møter et skip, som du skal holde av veien for, noe du ikke gjør.

 

VTS fungerer som tilnærmet likt et flykontrollsenter, som overvåker flytrafikken. De kan gi ordrer om manøver på tross av alt regelverk, om det er med på å sikre ferdselen. Vakthavende på broen har å følge de instrukser han mottar fra VTS.

Link to post

 

 

VTS fungerer som tilnærmet likt et flykontrollsenter, som overvåker flytrafikken. De kan gi ordrer om manøver på tross av alt regelverk, om det er med på å sikre ferdselen. Vakthavende på broen har å følge de instrukser han mottar fra VTS.

 

Både ja og nei. I Norge opererer VTS'ene etter følgende nivåer: Informasjon - Råd - Instruks, der sistnevnte er høyeste "nivå" om man kan kalle det det. Det som skiller det fra et flytårn er at en VTS aldri gir direkte ordre om en spesifikk kurs.

Link to post

Oslo havn, Politiet og Fylekesmenne beskriver farleden "Småbåter har vikeplikt

Fritidsbåter har vikeplikt

for nyttetrafikken. Se hvor hovedleden for nyttetrafikken går. Ikke legg hindringer for skipstrafikken i Oslofjorden."

 

 

For meg virker dine betraktninger noe navlebeskuende. Du har vikeplikt, du befinner deg et sted du ikke skal være, du tar deg rett til å finne bedre vind der kartet over farleder viser at nyttetrafikken ut fra Oslo havn skal kunne gå helt inn til Nesoddtangen, du er pliktig til å kontakte skipet på V H F for å gi dem info om hvorfor du er på feil sted...

 

Jeg tror du vil ha nytte av å sette deg inn i reglene om farleden der du ser ut til å ha misforstått; http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2013/Smbtguiden_2013.pdf

 

Nyttetrafikken har en annen led enn det du tror de skal følge. Jeg oppfatter din beskrivelse av separasjonslinjen til å være feil i forhold til den faktiske...

 

Men se på kartet med linken som er limt inn.

 

Jeg tror den vil gi deg fornyet innsikt!

 

God sommer på rett sted i fjorden!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...