Jump to content

Hull i senkekjøl

vi2can

Recommended Posts

Vi kjøpte oss en Fabola Campus 650 i fjor sommer som vi har begynt å lære oss å seile med. I sommer kom kjølen i kontakt med bunnen og fikk et hull ca 10 cm langt og 1-2 cm bredt. Jeg har ingen erfaring med reperasjon av glassfiberskader, så jeg kan trenge litt tips her. Jeg har lest litt her på forumsidene og ser at det anbefales å støpe fra innsiden, men det går jo ikke an her. Kan det gå an å bygge opp dette med polyester eller må jeg bruke sparkel av noe slag? Må kanskje legge til at kjølen er hul i bunnen. Jeg håper på litt rask hjelp slik at vi får båten på vannet igjen så fort som mulig:-)

p7304936.jpg

Litt dårlig vinkel på bildet viser hullet litt dårlig, men det går vel an å få et lite inntrykk.

Hei

Velkommen til forumet.

Det såg litt stygt ut, men lar seg fiksa.

Det ser ut som om det er brukt mykje polyester.

Kanskje for å bruka opp restar frå andre deler av produksjonen? Somme verft gjer det.

Dette er ikkje umogleg å reparera sjølv, men det er viktig at skaden får tørka godt opp.

Dersom båten er seglbar så hadde eg brukt den ut sesongen, og reparert skaden i vinter.

Dersom kjølen er avtagbar så blir alt mykje lettare. Dette fordi det er vanskeleg å plastra oppunder båtar, utan at duken fell av. I tillegg så kan du ta kjølen inn ein stad der tørke- og støypetilhøva er betre.

Slip vekk alt som er skada/knust og slip vekk ca. 5 cm av topcaten rundt heile skaden.

Spyl vekk støv og salt.

La alt tørka godt. Bor om naudsynt nokre hol frå skaden og inn i kjølen, slik at vatn kan renna ut.

No kan du byrja å plastra.

Det kan andre betre enn meg, og det er skreve om det her på forumet tidlegare.

Lykke til.

Ask

Redigert av Ask (see edit history)

Båten er trailbar og den står nå på land fordi vi har hatt den med oss på ferie. Kjølen er tatt ut og ligger for øyeblikket på gulvet garasjen, så nå var det enklere å få til et godt bilde. Ellers trodde jeg ikke det var noen god ide å ha eksponert glassfiber stående i sjøvann. Dersom det ikke er noe problem vil jeg gjerne ha båten ut i igjen så fort som mulig. Sesongen er ikke så lang.

p8044946.jpg

Har selv en stor senkekjølbåt (39 fot) og når jeg tar den på land borer jeg alltid noen små hull i bunnen av kjølen for å få ut evt. vann. Å lappe dette med glassfiber/glassfibermasse (biltema) skulle vel være en grei sak--jeg har gjort det flere ganger etter mindre grunnstøting. Eksponert glassfiber, hva mener du ??

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...