Kurt Børge Startet 3.August.2011 Link til dette innlegget Startet 3.August.2011 Hei Kom akkurat hjem fra den årlige sørlandsferien. Sitter igjen med et inntrykk av at det ikke har skjedd noen nevneverdig oppgradering av anleggene som jeg besøkte. Vi benyttet oss av to gjestehavner i Kristiansand. I Kristiansand kommunale gjestehavn ble vi liggende uten tilgang på strøm . for meg så det ut til at det var 25 % dekkning med strømuttak. De fleste båtene idag ønsker å kople til strøm når de besøker en gjestehavn. Behovet er økende siden det er mer og mer utstyr ombord som bruker strøm. Flytebryggene er gamle og det er mye drag i sjøen. En oppgradering til betong brygger burde vært gjort. Videre synes jeg at den råttne stokken som ligger langs med moloen burde vært skiftet. ikke særlig lystig å fortøye i den i sørvestlig kulig. Videre synes jeg at toalett forholdene burde vært oppgradert. Privat gjestehavn ved bonkersstasjonen bude hvert stengt . Den er delvis nedsunket og den innerste delen ligger så lang inne at jeg var nedpå med finnen til aggregatet. Her var det nok av strøm så jeg ble liggende her to netter. I Lillesand har de lagt ut flere flytebrygger, men etter min mening en billig type. De stopper ikke draget i sjøen og langsgående brygge ut mot fjorden burde absolutt vært av en bølgebrytende betong brygge. Med så mye trafikk i havna blir det endel kast og hiv i båten. Det er ikke alle som kjører 5 knop..... Toalettene er også av gammel årgang . Å betale avgift i en automat må vi vel bare akseptere. Grimstad imponerte med vennlig og imøtekommende betjening. Her var det nok av strømuttak og betjeningen fungerte som en havnesjef. Han anviste plass og hjalp til med fortøyningene. Selvom han var ivrig på betalingen var det helt ok siden servicen fulgte med. Mulig jeg missforstår men det virket som dette var kjekk ungdom som hadde sommerjobb i gjestehavna. De hadde også radio som de brukte for å dirigere båtene. Pluss for GRATIS kaffe Farsund har oppgradert sitt kaianlegg med flotte nye betong flytebrygger. Ikke mindre enn imponerende. GRATIS avgift og strøm. Kaia fungerte utmerket. Neste år får de vistnok bedre kapastitet på strømnettet sitt også. Er det slik at Kristiansand og Lillesand nyter godt av at vi besøker dem uansett? Min oppfordring til disse to er at de tar seg en tur til Farsund å ser på anlegget som de har laget der med betongbrygger og flott kaipromenade og en tur til Grimstad for å se på deres betjening. Håper at både Kristiansand og Lillesand tar denne utfordringen som jeg nå gir dem, det er ment som en tilbakemelding på min opplevelse av deres tilbud. Vi ønsker å besøke dere igjen men gi oss et bedre tilbud da....... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 (redigert) Grimstad imponerte med vennlig og imøtekommende betjening. Her var det nok av strømuttak og betjeningen fungerte som en havnesjef. Han anviste plass og hjalp til med fortøyningene. Selvom han var ivrig på betalingen var det helt ok siden servicen fulgte med. Mulig jeg missforstår men det virket som dette var kjekk ungdom som hadde sommerjobb i gjestehavna. De hadde også radio som de brukte for å dirigere båtene. Pluss for GRATIS kaffe Det er mange som kan lære mye av Grimstad, Sørlandets best fungerende gjestehavn Har man spesielle behov så forsøker de å imøtekomme det også. I fjor ankom vi med barnevogn og da klarte de i løpet av 10 minutter å finne en plass som tillot at vi fikk vognen på land. Dette på en tid hvor det var trangt om plassen. Redigert 4.August.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fjellmatros Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 (redigert) Ta med Risør, god skjermet havn for vind og båter over 5 knop. Godt med strømuttak. Flotte og rene sanitæranlegg. Hyggelig betjening i en trivelig by. Du må legge til med bau / hekk mot brygga som gir god kapasitet, og iblandt god underholdning Ferske rundstykker og avis til frokost servert i båten, inklusiv i havneavgifta trekker heller ikke ned Redigert 4.August.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 . Du må legge til med bau / hekk mot brygga som gir god kapasitet, og iblandt god underholdning Ferske rundstykker og avis til frokost servert i båten, inklusiv i havneavgifta trekker heller ikke ned Må man? Hvor? Såvidt jeg husker har jeg aldri sett noen ligge annet en longside i Risør.. Betjeningen er superhyggelige og fleksible.. Hvis man ikke er sikker på at man skal overnatte kl 8 på kvelden , så kan man betale på morran hvis man valgte å overnatte... Aust Agder ark er ikke mye til avis dog..Ville valgt VG.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 I Lillesand har de lagt ut flere flytebrygger, men etter min mening en billig type. De stopper ikke draget i sjøen og langsgående brygge ut mot fjorden burde absolutt vært av en bølgebrytende betong brygge. Med så mye trafikk i havna blir det endel kast og hiv i båten. Det er ikke alle som kjører 5 knop..... Toalettene er også av gammel årgang . Å betale avgift i en automat må vi vel bare akseptere. Er kun sommergjest selv i Lillessand, men siden vi har en bolig i byen så er jeg ofte nede i havna og tok en ekstra kikk idag for å se på dine kommentarer. Langsgående brygge mot fjorden er av betong, men kan være enig i at den burde ha vært dypere og gitt en bedre bølgebrytende effekt. At båtfolket ikke respekterer fartsgrenser eller tar hensyn er et problem, men kan jeg si at det da i noen grad er selvforskyldt? At toalettene er av gammel årgang er mulig, men det er rent og pent der etter det jeg kan kunnet erfare av selvsyn, og så gamle synes jeg heller ikke de er. Samme med dusjer og vaskemaskiner/tromler som er Miele profesjonelle maskiner. De har fått inn en ny (tredje) maskin i år.Jeg regner med at du referer til det røde servicebygget og ikke den lille sekskanten nede på selve brygga? Bygget er døgnåpent og poletter er rimelig greit tilgjengelige. Skiltingen er også grei nok etter mitt syn, men folk er noe slappe med å gidde å lese informasjon. Containere for avfall er plassert rett ved båthavna og der er det også septiktømming. Har ikke opplevd noe luktproblemer med noen av disse, eller hørt om det. Det er også lagt noe flere flytebrygger innert i havna for å få plass til flere joller/hyttebåter i år. Nytt av året er også utleie av sykler hos Røde Kors nede i havna samt nye merkede sykkelveier/stier. Å betale en avgift på automat synes jeg ikke er for mye å forlange. Hørte forresten fra velinformert hold at de vanskeligste kundene er de med de største båtene og det var også de som stakk av fra regningen! Ellers har Lillesand store planer mht ny marina/båthavn og ny gjestehavn/flere plasser ute på Kokkenes hvor det er bensinsalg/marina i dag, men dette er/har vært en lang prosess som involverer mange parter i byen, maritime interesser som seilforening osv, fylkesmann, Miljøverndept., bystyre, naboer osv osv, men det er ting på gang, meget spennende sådanne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TICORA Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Synes Lillesand er et trivelig sted vi. Gode fasiliter men litt dyrt...men det må en akseptere i de korte sommermånedene. Havneavgift på automat er jo topp mener jeg, så kan en betale når det passer og bruke kort. Har ikke ligget i Kristiansand i år men er tilbøyelig til å være enig her etter fjoråret. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Børge Svart 4.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Hei Mouche har rett i sine kommentarer om den grunne betong flytebrygga. Ellers er jeg enig at det fungerer greit med automat for avgift, men jeg synes altså at dette er en sommer jobb som en voksen ungdom kunne hatt samtidig med at en ble ønsker velkommen til Lillesand. Hyggelig at Lillesand ønsker å videreutvikle sitt tilbud til oss båtfolk. Ser også at dere har et flott område ved bunkersstasjonen. Synd at saksbehandlingen tar så lang tid. Ønsker Lillesand lykke til og håper at myndigheter ser behovet for en oppgradering for å henge med i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Ønsker Lillesand lykke til og håper at myndigheter ser behovet for en oppgradering for å henge med i tiden. Jeg opplever at det er stor og positiv aktivitet i det politiske miljøet i Lillesand i så måte, og ledet av en flott ordfører som tilfeldigvis er en Høyremann! Står litt om dette her. Det er også sikret videre drift av Saltholmen fyr, som er vel verdt et besøk av båtfolket (!), og driften der er sikret i et samarbeid mellom kommune, seilforening, banken osv, et godt eksempel på hvordan man kan spille på lag. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Enig i mye av det som skrives om disse havnene på Sørlandet. Veldig hyggelig for meg at de skrytes av Grimstad siden jeg bor der da. Ellers vil jeg også skryte av Lillesand. Ei skikkelig havn med masse liv og røre. Men Kragerø da? Dette anlegget trenger en skikkelig oppgradering, særlig er bryggene skikkelig skrantne. Men selvsagt er Kragerø en ellers meget hyggelig by. Betjeningen i havna var forresten også en veldig hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jarege Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Kristiansand er dyrt og dårlig, men ligger det ofte for det om. Jeg likte havna i Risør veldig god hyggelig folk som kom å tom i mot å hjalp med fortøynigene. Jeg er ikke stolt over havna vi har i Kristiansand for å si det sånn. Men liker meg best på holmer jeg. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Må man? Hvor? Såvidt jeg husker har jeg aldri sett noen ligge annet en longside i Risør.. Fjellmatros mener nok i indre havn, der er det akter/baug mot land, ikke longside. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.