Jump to content

Slingrekjøl på snekka

Astor

Recommended Posts

Snekker slenger fælt i sidesjø. Ofte ubehaglig mye hvis man ikke kan få fart nok på båten.

Jeg har sittet og tenkt. (skryt!)

Hva med å sette på en slingrekjøl på hver side av Elwaroen? Det må da hjelpe.

Hvis jeg har tenkt rett så blir det MER slingring med mer ballast i bunnen.

Jeg har vanntank på babord og drivstoff på styrbord side, hver på 230 liter. Det hjelper etter min erfaring med fulle tanker her.

Noen som har erfaringer med slingrekjøl på snekka?

Bilde

Som vi ser så har Elwaroen et stort bærestykke bak som man lett kan legge slingrekjøl på. Vil dette redusere noe på farten?

Bilde

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Snekker slenger fælt i sidesjø. Ofte ubehaglig mye hvis man ikke kan få fart nok på båten.

Jeg har sittet og tenkt. (skryt!)

Hva med å sette på en slingrekjøl på hver side av Elwaroen? Det må da hjelpe.

Hvis jeg har tenkt rett så blir det MER slingring med mer ballast i bunnen.

Jeg har vanntank på babord og drivstoff på styrbord side, hver på 230 liter. Det hjelper etter min erfaring med fulle tanker her.

Noen som har erfaringer med slingrekjøl på snekka?

Bilde

Som vi ser så har Elwaroen et stort bærestykke bak som man lett kan legge slingrekjøl på. Vil dette redusere noe på farten?

Bilde

Nå har ikke jeg noen erfaring med dette i det hele tatt, men jeg er redd for at man med en snekke bare må akseptere at det slenger ved sidesjø. Er jo mulig at det vil redusere slengingen litt, men det vil nok aldri bli behagelig å få høy sjø fra siden i en snekke.

Selv hadde jeg ingen ekstra ballast i vår snekke i fjor og det slang ganske bra. I år skal jeg prøve å ha i litt ballast og se hvor mye bedre det blir.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Nå har ikke jeg noen erfaring med dette i det hele tatt, men jeg er redd for at man med en snekke bare må akseptere at det slenger ved sidesjø. Er jo mulig at det vil redusere slengingen litt, men det vil nok aldri bli behagelig å få høy sjø fra siden i en snekke.

Selv hadde jeg ingen ekstra ballast i vår snekke i fjor og det slang ganske bra. I år skal jeg prøve å ha i litt ballast og se hvor mye bedre det blir.

Slingrekjøl bidrar til mere duvende rulling! Uten blir det raskere rulling.

Lurte på og montere dette sjøl, men jeg skal ha mesan i stedet!

Ballast bør ligge omtrent i vannlinje, ballast i bunn av båten er ikke ålreit da det blir en pendeleffekt :puke:

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Med min Elwaro 30 blir slingringen mer merkbar når jeg går i sakte fart. Med fart opp mot 11-12 knop blir det mindre merkbart. Da rekker ikke båten ned i neste bølge før man er opp i neste. Og båten går mer rakt i sjøen, slik at skipper og mannskap får en bedre opplevelse.

Jeg er etter mange års snekkeerfaring klar over snekkas begrensninger. Men så ligger det i naturen at man skal forske seg fram til løsninger på ting man vil ha bedre.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Men så ligger det i naturen at man skal forske seg fram til løsninger på ting man vil ha bedre.

Ved monterte slingrekjøler, hvordan vil rettningstabiliteten endre seg. Jeg innbiller meg da at forflyttning rundt omkring i båten under fart vil gi mye ratting for å holde stø kurs og at dette vil da i Hebbes hode gis størst utslagg ved flatt hav.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Kan det bli mere ratting med slingrekjøler på disse skrogene da Hebbe?

Både Elwaro og Saga har jo dette utflatede undervannskroget bak, og er vel tilnærmet halvplanere. Vår Saga har i tillegg en svær fast flaps på borti en kvadratmeter. Som det er nå, uten noen ekstra slingrekjøl, må vi ratte minst en halv omdreining hvis en voksen person forflytter seg fra en side til den andre. ( Godt med autopilot da!) Og kraftig rulling i side sjø er nå en ting, men med sjøen på låring/akter er det virkelig jobbing for autopiloten. ( Kjælenavn Robert.) Spent på om noen har noe å meddele om slingrekjøl på slike skrog???

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...