Fjordland Startet 4.August.2011 Link til dette innlegget Startet 4.August.2011 Er det noen huskeregler\tips for og kunne forutse dagens vær? Nå som eg har gått ned en del i fot, så er eg ganske væravhengig. F.eks nå idag er det blikkstille på fjorden, og eg kunne tenkt meg en tur Randøy og Ølesund for og spise komle. Men på ettermiddagen regner eg med solgangsbrisen kommer, og turen hjem vil bli humpete. Er det ting en kan se etter for og kunne skape seg et bilde av hva dagen vil bringe? Er vel kansje noen gamle sjøulker her som kan lese været? Sitér dette innlegget Link to post
yallaballa Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Er vel kansje noen gamle sjøulker her som kan lese været? Hvis du kan holde på en hemmelighet så leser vi vi gamle sjøulker været på noe som heter yr.no Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Når du ser hvor ofte meteorologer med sine data tar feil er det vel ikke lett for andre å spå dette, men jeg har noen uttrykk/tegn som jeg ser etter og som stemmer ganske bra. Flyr svalene lavt blir det regn. Samler måkene seg på land er det sannsynlig at været på havet blir dårlig. Tunge havdønninger forteller enten at det har vært mye vind eller at det er på vei. "Går solen ned i en sekk er den neste dag vekk" evt "går solen ned i en sekk står den opp i en bekk", d.v.s. skyer i vest på kvelden lover dårlig med sol dagen etter. "Aftenrød er morgensød, men morgensøt er aftenbløt" Fin solnedgang = bra dagen etter. "Østa glette gir våt hette, men vesta klara vil lenge vara". Været kommer ofte fra vest så klarner det der blir det som oftest bra. Det blir ofte nær land en solgangsbris med retning mot land etter en fin dag, med nattebris med motsatt retning om natten. Skyldes at solen varmer opp land om dagen, varm luft stiger og blir etterfyllt med kaldere luft fra havet. Om natten er det motsatt, land blir kaldere enn havet og vinden blåser gjerne fra land og er svakere enn om dagen. Obs på at selv om det kalles solgangsbriis kan den være mer enn sterk nok. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Hvis det i Juli er skare, da står sommeren i fare!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gurba Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 "Østa glette gir våt hette, Det er jammen ikke lett å holde seg noen ganger... Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Denna e fine. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 He he Anders, men så snakker ikke jeg østfoldsk heller..... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Jeg har sett på Yr.no noen ganger før turer, hver gang har de fortjent kallenavnet jeg har gitt dem; Ør.no. Står det på siden deres at det skal være 1-5 i vind, kan de neppe mene meter pr sek. Må være km pr sek. da det blåser stikker og strå. Nedbøren treffer de heller ikke på. Vi hadde planlagt tur en helg, oss og en båt til. Men vi kansellerte pga værmelding. Da skulle det regne i bøtter og spann mens det skulle blåse stiv kuling. Man ble til og med oppfordret via radio at båtfolket måtte holde seg til land pga været. Hele helga var det bris, delvis overskyet, en del sol, og noen få regnbyger og flott temperatur, mens vi satt og ventet på det fæle været som var meldt men aldri kom... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.