PetterM Startet 4.August.2011 Del på Facebook Startet 4.August.2011 Tintorera historie. Jeg vet det mange forskjellige versjoner av denne båten og at Nordkapp produserte de en stund. Men hvem lagte/designet den første versjonen? Hvor kommer den fra? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Denne båten har jeg vært en del borti for en del år siden. Til og med laget en av de første som gikk i race. Pluggen ble laget av en klassekammerat av meg Vidar Thorkildsen og en eldre hjelpsom båtbygger Birger Brodland fra Fredrikstad. Sikkert et par til også som har stått og vannslipet med papir uten korning Haha.De la ned utallige timer i båten som skulle vise seg å gjøre suksess i race med 90 hk som er en ideell motor for denne båten. Dog prøvde de den med 225 også, men det er litt vell for denne etter mitt syn, men sikkert morro. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
PetterM Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Takker for svar :) Vet du hvem som var ansvarlig for designet og hva årstall den første ble bygget? Sitér dette innlegget Link to post
Wectorsport Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Den orginale Tintorera`en som vider bygget i 1990/1991 er i utgangs pukte en Smuggler 18, som er forlenget. Ut over det er det gjort div beregninger i et data program for fly/ubåt (har jeg blitt fortalt) Båten er 610- 160- 300 kg. Jeg har personlig båt nr 5 som ble bygget. Båten er helt utrolig i sjøen, da med 90 hk som vi da hadde på den gikk den rett rundt 55 knop. Ved at båren er så smal så er tyngere motorer ikke optimalt på den båten. Så vitt jeg veit finnes ikke den orginale forma lenger. det har blitt laget 4-5 forskjellige varianter av båten, som jeg personlig ikke synes holde mål i henhold til sjøegenskaper. Kan også nevne at Hydrolift R-18 /R-20 egentlig er konstruert av Vidar, ranvig fikk tak i iden så tok den som sin egen og laget de litt opp. Men i race var de ikke helt på topp, forbi kjørt av Tintorera:) Så dette er en del av historien. Synes det er synd det ikke er noen orginale som fortsatt blir brukt i Race. Men kanskje..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.