Jump to content

Oppkobling av ekstra batteri (og laderele?) pluss solcelle

AC^

Recommended Posts

Som topic sier.

Ønsker i tillegg til eksisterende startbatteri å koble opp et forbruksbatteri. Detter er i en Beneteau Antares 680 m/115hk utenbordsmotor. Det er kjøleskap og varmer i båten i tillegg til lys som trekker strøm. Båten vil ikke ha tilgang på landstrøm.

Det jeg da lurer på er:

1. Hvilke type og størrelse på batteriet anbefales?

2. Når et solcelle panel skal tilsluttes i tillegg til generator på motor trengs det vel en slags lader/regulator? Bruker man bare vanlige regulatorer for solcelle panel? (Eksempel?) Har sett på Ctek Smartpass og D250S Dual uten at jeg helt vet forskjellen på disse. Hvor stort panel er greit å ha i en slik installasjon?

3. Det er per i dag en hovedstrømbryter i båten, men her må det vel noen endringer til når jeg skal ha et batteri til inn. Har sett i andre tråder at det anbefales å bruke et laderele. Det største spørsmålet er da hvordan alt dette skal og bør kobles sammen i mitt tilfelle for å prioritere å først lade start batteri og forbruksbatteri etterpå, samt koble inn solcelle panelet i denne kretsen?? Det er ønskelig at dette fungerer automatisk slik at man slipper å vri å vende på brytere for å få det til å virke! =)

Er det behov for og hvordan gjøres i tilfelle det hvis man skal ha hovedstrømbrytere for start, forbruk og start pluss forbruk?

Håper på noen kloke svar på dette! Har søkt og lest i andre tråder, men ikke helt finni et tilfelle helt likt dette! =)

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...