AC^ Startet 4.August.2011 Link til dette innlegget Startet 4.August.2011 Som topic sier. Ønsker i tillegg til eksisterende startbatteri å koble opp et forbruksbatteri. Detter er i en Beneteau Antares 680 m/115hk utenbordsmotor. Det er kjøleskap og varmer i båten i tillegg til lys som trekker strøm. Båten vil ikke ha tilgang på landstrøm. Det jeg da lurer på er: 1. Hvilke type og størrelse på batteriet anbefales? 2. Når et solcelle panel skal tilsluttes i tillegg til generator på motor trengs det vel en slags lader/regulator? Bruker man bare vanlige regulatorer for solcelle panel? (Eksempel?) Har sett på Ctek Smartpass og D250S Dual uten at jeg helt vet forskjellen på disse. Hvor stort panel er greit å ha i en slik installasjon? 3. Det er per i dag en hovedstrømbryter i båten, men her må det vel noen endringer til når jeg skal ha et batteri til inn. Har sett i andre tråder at det anbefales å bruke et laderele. Det største spørsmålet er da hvordan alt dette skal og bør kobles sammen i mitt tilfelle for å prioritere å først lade start batteri og forbruksbatteri etterpå, samt koble inn solcelle panelet i denne kretsen?? Det er ønskelig at dette fungerer automatisk slik at man slipper å vri å vende på brytere for å få det til å virke! =) Er det behov for og hvordan gjøres i tilfelle det hvis man skal ha hovedstrømbrytere for start, forbruk og start pluss forbruk? Håper på noen kloke svar på dette! Har søkt og lest i andre tråder, men ikke helt finni et tilfelle helt likt dette! =) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Her er det du trenger: http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/productcategory-205/clusters-manual. Det er koblingskjema på produktet. Sitér dette innlegget Link to post
AC^ Svart 5.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Ok, takk for tips! =) Men hvordan batteri type og størrelse ville dere anbefale? Sitter en 40A generator på motoren, pluss solcelle hvis det blir til at jeg monterer dette! Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Noen som har 680 med to batterier som kan legge ut bilde av installasjonen? Skal ha to batterier til start og forbruk i min båt å lurer på plassering osv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.