Jump to content

Planlegger Shetlandstur neste sommer, hva bør gjøres/anskaffes?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg og 2 Kompiser planlegger å seile fra Trøndelag t/r Shetland med min Oksø 32 neste sommer. Båten har gammel rullegenua fra 1997 og like gammelt storseil. Begge er hele og greie seil, men jeg har ikke peiling på hvordan man ser om et seil er utslitt eller ikke. noen tips til dette? Jeg har også tenkt å kjøpe en redningsflåte og en epirb samt ha med gummibåten. Tenker å kjøpe nye genuaskjøter og muligens fallet til storseilet. ( det er wire spleiset med tau. ) Bør jeg også bytte det tynne tauet som holder bommen oppe? Hva med stagene? de er jo i rustfri wire. hvordan ser man om de er dårlige? de er nok sikkert 20 år gamle men ser helt fine ut.

Link to post
Share on other sites

Trenger vel strengt tatt ikke bruke bomopphalet når du seiler, seilet holder bommen, men det kan være kjekt å ha skikkelig dimmensjon på dette og, så det kan brukes som fall hvis det andre sku ryke...

 

Hvis en av kordellene er gått ur av terminalen er wiren ødelagt. Det er bare å ta seg en tur opp og sjekke alle terminalene.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha droppet gummibåten, da den sikkert blir bare i veien. Sats på en skikkelig redningsflåte i stedet. Ha med VHF, hvis du ikke har det fra før, helst med antenne i toppen av masta samt ei nødantenne i tilfelle den skulle ryke. Ta en skikkelig sjekk av motor og ha med ekstra filter/impleller/reimer osv. Skikkelige kart, evt 2 stk gps i tilfellet den ene streiker. Batteri bør også være i bra stand ombord. Drivanker kan være kjekt å ha ombord. Nødraketter og bluss er er selvfølge. Tenk litt på hvordan det kan bli der ute. Varme og tørre klær.

 

Det kan bli litt sjø og båten rører på seg så en bør ha med mat som er lett å lage (matpakke) og kaffe/drikke på termos. Av og til så krever det planlegging å bare å gå på do i en seilbåt på nordsjøen, når det er litt bølger. En bør ta sjøsyketabletter før avgang, jeg gjør bestandig det på slike turer. En bør lage en vaktliste for rorvakter, det kan være mye trafikk der ute s¨det kreves utkikk. Men hold deg unna plattformene, de har en sikkerthetsavstand på 500m. Men de blir stresset hvis du styrer rett på de over lengre tid. I værste fall stenger de ned produksjonen, og det hender en del gang i løpet av en sommer pga båter på vei fra norge til shetland.Så hold avstand.Følg også med på vhf, du får mye info der.

 

Seilene tror jeg sikkert er bra nok. Bare gå over riggen og se etter skader. Orginalseil holder lenge.

 

Husk pass og reisepenger(drikkerpenger)....

Link to post
Share on other sites

Dette er en veldig gøyale tur. Vi var med hele familien en tur i fjor til Leirwick.

 

Det du bør har med er sundt menneskevett. Litt filter, reim, impeller, etc til motoren. Redningsflåte er å anbefale og jeg regner med at du har VHF. Du har VHF dekning store deler av veien og noen platformer har også Telenor-mobil dekkning (Jeg hadde selvfølgelig Netcom abonnement :headbang: ) Greit for å laste ned den siste værmelding. Autopilot synes jeg er noe fantastisk oppfinnelse som vi hadde mye glede av. En stor fulladet batteribank er også greit å ha om du seiler mye. Og blir det dritvær så finnes det ingenting bedre enn en dieselvarmer. (Jeg husker en påsketur i en Albin Ballad - noe veldig lik din båt -fra Oslo til Bergen der både varmeren og dassen ikke fungerte - det var ikke gøy!)

 

I Lerwick er det relativt rimelig lokal bilutleie og som betalende gjest med båt kan du bilen parkere gratis ved kaien. Vi synes det var kjekt å kunne kjøre rund Shetland med bil da ikke alle severdigheter er lett tilgjengelig med båt. Har inntrykk at Shetlandere elsker Nordmenn og vi ble kjennt med en del folk der. Ble også kjent med noen fra Orkney som har invitert us - Regner med vi ta turen dit neste år kanskje kombinert med Shetland igjen.

 

 

Ellers finnes det masse god informasjon på internett. Blant annet en eksellent Marina-gude.

 

Kanskje kommer arkmarin på banen - Han er fra dine breddegrader og er på Shetland hvert år. (Han setter en strek på kaikanten i Leirwick for hver besøk!) Han kan sikkert gi deg masse tips.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det med gummibåt er så som så. Ankrer du i utehavner er det kjekt å ha - enten om du ligger på svai og skal i land eller skal ro ut ankeret en stykke. Vi tar den alltid med. I grei sommervær kan du slepe den over hele nordsjøen uten noen problem - du er jo ikke på regatta.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Pyro dieselovn montert i salongen, den sprer riktignok ikke luften inn i forpiggen slik en dieselvarmer ville gjort, så det kan bli litt rått inne i piggen. Men den varmer godt i salongen:) (Jeg har likevel lyst på en Eberspacher ja, selv om Pyroen er ekstremt driftsikker)

VHF og autopilot har jeg, antennen står bak på pushpiten så jeg vurderer å få den opp i mastetoppen. Godt tips å la gummibåten ligge hjemme ja, tenkte på det selv at den ikke er til stor nytte egentlig.

Takk for mange gode tips :) Hvor lang tid er det egentlig realistisk å bruke på en slik tur? (Vil være et par dager på Shetland)

Tenker 14 dager, men det er kanskje i overkant? Har familie hjemme som ikke vil være alene hele sommeren :p

Link to post
Share on other sites

Joda et eller annet som gir god med varme mente jeg...

 

Det er sikker greit å avsette 14 dager. Du bør har litt slingringsmonn for å vente til et godt værvindu selv i sommer. Ellers kommer det an på hva dere vil gjøre. Ligger dere bare i Leirwick er tre dager der mer enn nok. Har dere bil og skal utforske øyene litt ville jeg sagt tre/fire dager til (ie en uke) og skal du bruke båt inn i alle Shetland sine krinkelkroker og øyer så kan du bruke ukevis... I tillegg kommer reisetid. Tipper vel to døgn hver vei fra Trøndelag.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fra Ålesund tar det vel kanskje 40-50 timer å seile? ca 210 nm (grovt regnet..) 3 dager hver vei fra ålesund burde vel funke.. hvis det ikke er vær til å gå derfra kan du alltids seile langs kysten for så stikke vestover når det passer, rundt 180 fra Marsteinen fyr?

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Ja det er 180nm fra Marstein fyr og vi brukte rundt 35 timer i fjor fra korsfjorden. Men da brukte vi motor når farten falt under 5,5 knop.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg var over og hentet en Bavaria 30 på shetland i sommer. Eieren hadde fått en skade på båten på vei over til shetland og fikk ikke til å rulle inn genoan lengre. Da det var dårlig vær i lengre tid når de skulle hjemover gikk han tom for feriedager og måtte legge igjen båten og ta fly hjem. Båten fikk reparert rullesystemet uka etterpå og jeg dro over og hentet den sammen med ett stk mannskap. Vi var heldige med været og motorseilte de første timene fra shetland før vi bare gikk for motor pga lite vind. Vi dro fra lerwick mandag ca kl 11.00 og var fremme på vigra (ålesund) onsdag kl 06.00. Da hadde vi brukt 77 liter diesel på turen. Brukte ca 10 timer fra vigra og videre til kristiansund, hvor eieren overtok båten.

 

Anbefaler å ha nok diesel med på turen så du kan kjøre for motor hvis det trengs. Vi hadde med rikelig heldigvis.

Link to post
Share on other sites

ok. De jeg skal ha med meg har lite eller ingen seilerfaring, men en av dem har mye båterfaring. Jeg selv har dekksoffiser klasse 1 men har vel ikke allverden seilerfaring. Jeg har ingen erfaring med seiling i uvær (reving av storseil osv) Har kun seilt dagsetapper/dagsturer tidligere og har grei kontroll på båten alene i godt vær. Hva sier seilfolket om det? Jeg vet det ikke er en jordomseiling det er snakk om, men Nordsjøen kan være lumsk nok den...

 

Ja diesel må man ha.. Jeg har 60 liter på tank og tenker å ha med 4x25 liters kanner , altså 160 liter totalt på overfarten. Det er nok til å kunne kjøre motor hele veien over til Lerwick hvis det skulle vise seg nødvendig:)

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det klarer dere greit med den erfaring dere har - så lenge dere ikke utfordrer skjebnen når det gjelder dårlig værvarsel og ellers bruker sunn fornunft.

 

Diesel ville jeg hatt med at det dekker omtrent hele turen for motor. Si du regner 60 timer x 2,5 liter/time så høres 160 liter greit ut.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En viktig ting som ikke er blitt nevnt i innleggene over. Sjekk diesltanken for dritt, og gjør den rein om det trengs. Gammel dritt i tanken kommer i bevegelse, om du kommer ut i litt sjø, og det dras inn i dieselfilteret, slik at det kan gå tett.

 

Jeg vil ikke anbefale at du tar med gummibåt. Har du den hengende etter og det blir dårlig vær, så har du et problem. Den må i tilfellet være surret fast på framdekket, men da vil den ta litt av sikten framover. Du vil ikke få bruk for den på en slik tur. Skulle dere f.eks. utforsket Shetland i løpet av tre uker, så burde dere ha med gummibåt.

 

Fra Trondheim og retur bør du regne 10 dager. Tre døgn fra Trondheim til Lerwick ved non-stop seiling. Du går innaskjærs til Runde sør om Ålesund, før du stikker til havs. Om du da kurser på innseilingen til Lerwick vil du passere innefor sikkerhetsonen på Statfjord B. Legg derfor et veipunkt sør for plattformen og utom sikkerhetsonen på 500m. Det er meget viktig at VHF står på kanal 16 og dere lytter på den. De vil rope på seilbåt i posisjon N XX xx,xx og E XXX xx,xx, med kurs XXX og fart X,X.

 

Vi er flere båter fra Trøndelag, som seiler over til Shetland i mai, Vi drar vel ut Trondheimsfjorden rundt den 12/5 og vil være tilbake rundt den 22/5. Vi drar over for å feire 17. mai på Shetland. Dere er velkommen til å seile i lag med oss.

 

Fra Runde kan du regne med å bruke ca 40-42 timer. Du kan toppe tanken i Fosnavåg, før dere stikker ut. Jeg bruker å ha med totalt 160 liter. Da har jeg akurat nok til eventuelt å gå tur retur. Skulle vi bli overrasket av meget dårlig vær rett i mot, slik at vi ligger omtrent stille og stamper, så kan det være at en vil heller snu og lense unna været. Om en har fått skade på rigg og seil i uværet så er det motoren som blir drivkraften tilbake.

 

Når det gjelder varme ombord, så kan det være lurt å montere inn et varmeregister med vifte. Det forutsetter at du har ferskvannskjølt motor. Det virker på samme måte som varmeapparatet på en bil. Monter det på en egnet plass og trekk slanger fram dit fra motoren. Går motoren, har dere varme og lading. Jeg bruker oftere nå å ha motoren gående på tomgang for varme og lading. Jeg har store strømbrukere, som dieselvarmer (når motor ikke går), autopilot, plotter og instrumenter, lanterner, radar mm. Etter 40 timer uten lading er 230 Ah forbruksbatteri ikke all verden.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Orginalseil holder lenge.

Sant nok, det som skjer er at de mister fasongen og bidrar mer til krenging og mindre til fremdrift.

 

På en slik tur kan de jo fort få mer belastning enn de er vant med, og da kan ting skje. Se nøye over seilene etter rifter, slitasje eller sømmer som har gått opp. Slikt må jo fikses uansett, og seilmakeren tar ikke allverden.

Link to post
Share on other sites

Har kun seilt dagsetapper/dagsturer tidligere og har grei kontroll på båten alene i godt vær. Hva sier seilfolket om det? Jeg vet det ikke er en jordomseiling det er snakk om, men Nordsjøen kan være lumsk nok den...

Du har jo et år på deg til å skaffe litt erfaring ... ta noen prøveturer i ruskevær, les en bok om emnet først.

Link to post
Share on other sites

På en sånn tur om sommeren er det jo relativt enkelt å unngå virkelig dårlig vær. Er det meldt elendig vær så drar man ikke. Værmeldingene 2 til 3 dager frem i tid har blitt ganske bra og presis samt at man ser jo om det har etablert seg et fint høytrykk eller om den ene etter den andre lavtrykk kommer inn. Men selv med masse lavtrykk som kommer over atlanteren som en perle på et snor kan man ofte finne brukbare vinduer som er mer en godt nok å seile f.eks. Ålesund - Lerwick.

 

Når det gjelder bokanbefalinger så kan jeg anbefale "The Shetland Bus". Den har ingenting med seiling å gjøre men det er en sterk historie om forbindelsen mellom Vestlandet og Shetland i enkle fiskerbåten under krigen. Gir en flott perspektiv på reisen over samme havstykke. Greit som bok på vei bortover - og ta så en tur til Scalloway. (ca 10 km fra Lerwick)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...