Jump to content

Hvordan vinterlagre en GH10 utendørs. Presenning etc.

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg har satt min GH 10 fots båt stå på henger med påhengsen på utenfor hytta med en presenning over. Tror presenningen ikke er av noe særlig kvalitet da den kostet 99,- Den er litt for stor så jeg prøvde å dytte det som var til overs under båten/hengeren.

Er dette ok? Eller vil vinden rive i stykker alt?

Eller burde jeg ikke la påhengsen henge på båten?

Noen lur måte å legge presenning over båten?

Hilsen en som nettopp har fått ny båt... :)

Sett motoren i boden og snu båten opp/ned. Det enkleste er ofte det beste, eller godt nok. Har aldri sett noen grunn til å pakke inn en jolle som ligger med rompa i været.

Regner med at du vil ferskvannskjøre motoren og konservere denne?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja da tar jeg inn motoren i boden. Den er ferskvannskjørt, skiftet gearolje på og sprayet med 5-56.

Jeg tenkte båten kunne stå på hengeren så det ble enklest mulig å få den ut på sjøen til våren. Men båten er ikke selvlensende, derfor tok jeg presenning over...

Om du ikke har stativ på presenningen så vil den fylles med vann over hulrommene i båten, dette blir tungt, fryser evt. til is og presenningen blir lekk. Resultat er at båten blir full av vann. Heis båten av hengeren ned på plenen, et par paller e.l. og gjør som Mouche sier, legg båten opp ned. Da er det egentlig ingen vits i å pakke den inn engang. En skikkelig vask til våren og så er du igang igjen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Du må bygge et tak/stativ til presenningen ellers vil snøen presse ned presenningen og bli til is i båten utover våren.

6-66 henger bedre på overflater enn 5-56 og er spesielt laget for konservering og rustbeskyttelse. Men all tynnere olje er bedre enn ingen!

Tøm forgasseren og hvis det er 2 takter så kjør den til den stopper med innsprøytning av "fogging oil", f.eks. Fuchs Microlub 22.

Noen mener det er lurt for 4-taktere også hvis motoren ikke lagres tørt. Blir litt "smoke on the water", da!

Eventuelle sprekker i gelcoaten bør ikke få vanninntrengning og tilising, så en tildekking er alltids greit også med tanke på sur nedbør og mengden arbeid til våren.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

hvordan er det med større påhengere som ikke like enkelt kan "settes i boden" ?

Med et godt "telt" over burde det vel gå greit?

Jeg har min 90hk hengende på båten og denne igjen står på henger, men på gårdsplassen utenfor huset. Jeg jekker opp hengeren til hjulene snurrer fritt og setter den på Lecablokker. Har presenning på båten som også går over motoren, men denne skal ikke pakkes for godt. Både båt og motor må ha rikelig tilgang til sirkulasjon av luft.

Bruker også rikelig med 6-66 som allerede nevnt av småbåtentustiasten. Om du ikke bruker foggingoil så drypp i allefall et par dråper med totaktsolje i hver sylinder (ta ut tennpluggen og drypp inn) og trekk i snora slik at denne smører sylindrene godt.

Takk for gode svar!

Da tar jeg båten av hengeren, snur den på hodet og legger den på noen planker på plenen. Eller burde det være paller?

Jeg burde kanskje også beskytte båthengeren? Hjelper det å bruke den billige presenningen?

På en ti fots jolle vil jeg tippe at en boks holder minst to sesonger. Har hatt samme jolla (12 fots Wester 360) med hvitt selvpolerende bunnstoff fra Hempel liggende med bunnen i været og uten beskyttelse hver vinter siden 1995, og har aldri brukt mere enn maks en halv boks på våren, og aldri hatt groeproblemer på båten.

Har heller ikke lagt på nytt bunnstoff før hver sesong.

Redigert av Mouche (see edit history)

Heisan

Til Mariell: Problemet er ikke hvor mye bunnstoff man bruker til jolla, men at bunnstoffet faktisk var vekk helt ned til antipesten og derved måtte gjøres en liten jobb igjen der. Så vi endte opp med å lagre jolla den "riktige" veien og en liten plankebit over som en drager for å holde presenningen.

Kom forbi tre småbåter liggende opp ned i ei fjære her om dagen.Felles for alle tre var at de var bunnsmurt med selvpolerende rødt bunnstoff.De hadde tydigvis ligget slik fra i fjor, og på alle hadde bunnstoffet rendt nedover sidene slik at de nå var røde helt til fenderlista.Lurte litt på hvor lett det vil bli å få sidene rene igjen? Tror jeg ville ha brukt en presenning selv om båten ligger opp ned.

Det problemet har jeg aldri hatt, men kan muligens også være en sammenheng med at jeg vasker, polerer og vokser båtene jeg har.

:thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Nei, kun skroget over vannlinje m.a.o. den delen avskroget som ikke er stoffet, dekket med bunnstoff. Vasker, polerer og vokser også all glassfiber innvendig. Vasking og polering er rensing av skroget for møkk, mens voksing er å sette den inn med et beskyttende lag mot møkk.

Nei, kun skroget over vannlinje m.a.o. den delen avskroget som ikke er stoffet, dekket med bunnstoff. Vasker, polerer og vokser også all glassfiber innvendig. Vasking og polering er rensing av skroget for møkk, mens voksing er å sette den inn med et beskyttende lag mot møkk.

Godt å høre. Tror jeg også skal gjøre en liten innsats der. Jeg vasket innvendig med vann og ajax, men gjorde det ikke utvendig. Smart å vokse i tillegg!

Men du tror ikke jeg trenger presenning over båten hvis jeg har den på hodet?

Jeg har ikke selv sett noe behov for å dekke den med presenning eller noen problemer forbundet med å ikke ha det. Den båten jeg her snakker om kjøpte jeg ny i 1995 (Wester 360) og solgte før sommeren. Kjøper ringte og reagert på at båten så så pen ut og lurte på om den virkelig var det hvilket jeg bekreftet. Han kom, så på den i to minutter og la prisantydning på bordet i kontanter og sa; jeg tar den!

Båten var faktisk helt uten riper og blank og fin både utvendig og innvendig, men har vært tatt meget godt vare på og behandlet forsiktig selv om jeg som sagt aldri har dekket den med presenning under vinteropplag.

Av prinsipp vil jeg aldri anbefale hva andre skal gjøre i slike spørsmål, men deler gjerne min egen erfaring med andre.

Jeg har ikke selv sett noe behov for å dekke den med presenning eller noen problemer forbundet med å ikke ha det. Den båten jeg her snakker om kjøpte jeg ny i 1995 (Wester 360) og solgte før sommeren. Kjøper ringte og reagert på at båten så så pen ut og lurte på om den virkelig var det hvilket jeg bekreftet. Han kom, så på den i to minutter og la prisantydning på bordet i kontanter og sa; jeg tar den!

Båten var faktisk helt uten riper og blank og fin både utvendig og innvendig, men har vært tatt meget godt vare på og behandlet forsiktig selv om jeg som sagt aldri har dekket den med presenning under vinteropplag.

Av prinsipp vil jeg aldri anbefale hva andre skal gjøre i slike spørsmål, men deler gjerne min egen erfaring med andre.

Kjempegreit å høre din erfaring Mouche! Takk skal du ha. :)

6-66 henger bedre på overflater enn 5-56 og er spesielt laget for konservering og rustbeskyttelse.

Biltema hadde hverken CRC 6-66 eller 5-56 men de hadde denne, vil den funke like godt?

36-324_l.jpg

Bruker også rikelig med 6-66 som allerede nevnt av småbåtentustiasten. Om du ikke bruker foggingoil så drypp i allefall et par dråper med totaktsolje i hver sylinder (ta ut tennpluggen og drypp inn) og trekk i snora slik at denne smører sylindrene godt.

Er det det samme om jeg bruker foggingoil eller 6-66 inn i sylinderne?

Biltema hadde to oljer til maritim bruk. Den ene het X5:

36-323_m.jpg

Den andre het Motorkonservering marin:

36-324_m.jpg

Jeg har kjøpt sistnevnte (Motorkonservering marin). Kan denne brukes både over hele motoren og inn i sylinderne, og inn i forgasseren? Noen som har erfaring med å bruke denne? Den tykkeste oljen vil vel være best, men hvilken er tykkest?

En som jobbet på biltema sa at Motorkonservering marin ikke var vits å bruke inni motoren, kun i forgasseren. Jeg tenkte høre med dere...

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...