JWi Startet 4.August.2011 Link til dette innlegget Startet 4.August.2011 (redigert) Hei. Jeg har en Bukh DV20 med en propellaksel med smørekopp. Jeg har ikke vært borti denne typen før og lurer på hva som er "riktig" prosedyre for smøring av akselen. Jeg har lagt ved et bilde av smøreanordningen så kanskje dere kan forklare litt om dette :-) Redigert 4.August.2011 av Camouflage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 (redigert) Fyll smørekoppen med grease (marinegrade). Skru på dekselet en eller to omdreininger. Ta en halv omdreining når du føler det var lenge siden sist eller når det begynner å dryppe mer en et par dråper per 15 minutt. Dekselet presser da litt fett inn i pakkningen. Husk at i utgangspunkt er hele greia vannsmurt (fra utsiden) og det skal veldig lite fett til. En smørekopp med fett kan i utgangspunkt holde hele sesongen eller mer hvis alt er som det skal vare. Snakket med en båtsakskundig tidligere i sommer som påsto at de fleste båteiere smører akslinene sine alt for mye. Da fylles hele pakkningen opp med fett og vannet som skal smure/kjøle kommer ikke til og pakkningen kan bli for varm/skadet. Redigert 4.August.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Nemo Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Dette ser ut for å være en pakkboks med simmerringer og den skal ikke lekke inn vann i båten. Noen av disse bruker olje og andre bruker grease, skru av lokket og se hva som har vert brukt før. Sitér dette innlegget Link to post
JWi Svart 5.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Hei. Takk for svar! Det er fett/grease som brukes på denne. Hvis det er en konstruksjon med simmering - er det da andre rutiner som må følges ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Noen av disse bruker olje og andre bruker grease, skru av lokket og se hva som har vert brukt før. Dette er da helt tydelig en fettkopp, arrangement for oljesmøring er forskjellig og består av en beholder med påfylling på toppen og slange til hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) Som andre har sagt, dra kun til et tørn 2 - 3 ganger i sesongen. Drar du til for mye fyller du bare hylserøret med fett og der skal det være vann. Jeg pleide å dra til etter hver tur, og da jeg for noen år hadde akslingen ute for å skifte simmerring (det begynte å lekke), var det fett helt ut til cutleslageret ved propellen! Og et siste råd: Når du drar til et tørn, skrur du et kvart tørn tilbake slik at simmerringene ikke blir sittende under trykk. Lars H. Webcam og live video fra båten her og her. Redigert 5.August.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JWi Svart 6.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2011 Takk Så hvis jeg fyller koppen og skrur den på så skal jeg skru til jeg kjenner det blir litt motstand, for så å ta en kvart tørn tilbake ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2011 Link til dette innlegget Svart 6.August.2011 Ja, det var oppskriften jeg fikk fra West Mekan som er leverandør av pakkbokser. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.