Jump to content

Utrivelig møte medrussisk lastebåt i Skagerak


arkmarin

Recommended Posts

Den 16.juli var vi på vei fra Farsund til Thyborøn. Vi startet fra Farsund på ettermiddagen, da vi ønsket landkjenning i dagslys. Det var stor skipstrafikk i Skagerak. Flere fiskebåter drev med partråling, i tillegg til den vanlige trafikken av lastebåter. Med AIS og radar hadde vi god kontroll. To ganger var vi på kollisjonskurs, hvor vi viket for lastefartøy.

 

Ca kl 2 om nattet krysset et russisk lasteskip vår kurslinje i god avstand, men etter en stund endrer det kurs med ca 300 grader og styrer rett på oss! Jeg vurderer å legge om kurs til babord for å krysse kurslinjen hans, i stedet legger jeg kurs til styrbord og går opp mot vinden. Etter en stund svinger han til mot sin styrbord side og jeg kan felle tilbake på min opprinnelige kurs, som skipet nå hadde passert.

 

Til min forskrekkelse svinger de etter en stund mot babord og får på nytt kurs rett i mot meg, og nå er avstanden bare et par hundre meter. Jeg vurdere å legge kursen på tvers av hans, for å komme meg klar av han, men i stedet svinger jeg mot styrbord og går opp mot vinden, for å komme unna kurslinjen hans. Han tuter tre ganger - jeg går akterover, men AISen viser han har fart forover, samt at det ser jeg med mitt blotte øye. Så tuter han på nytt tre ganger og jeg faller av og krysser hans kurs med 50-100 meter avstand til han. Det var en stor båt, 162m x 23m.

 

Etter en liten stund opptar han normal fart og sin opprinnelige kurs. Jeg spekulerte mye på hva han drev med. Om han hadde mistet en mann overbord, burde han varslet på VHF, da det var flere båter i området. Hans manøver er fortsatt et mysterium for meg, og det var ingen trivelig hendelse midt på svarte natta.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte Farsund - Thyborøn sirka samme tid/samme dag som du. (Var i Thyborøn rundt 2 tiden om natta) og jeg huske godt at noen pratet russisk på VHF. Glad for at det var ikke meg som traff på fyren. :sweat:

 

Hadde forresten flott opplevelse med 4 delfiner som følgte båten vår i timesvis over skagerrak - Var mye hyggeligere denne opplevelsen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar du har ais klasse B transponder, vær klar over den korte rekkevidden til disse aisene, når man i tillegg vet at kart ofte rettes på lange åpne kjedelige strekk skal man være ydmyk, for egen sikkerhet naturligvis. Men du var jo tydelig observant og det må jo man være når det er stål mot plast. Kan kursendringen skyldes at fartøyet mistet fremdriften?

Jeg møtte også ett par skip som ikke lot kursen korrigere 1 grad, men jeg har også møtt mange som korrigerer noen få grader. Det er iallefall svært behagelig å ha en kalkulator på når og hvor nærme vi kommer hverandre slik at man kan småjustere kursen sin lenge før en situasjon oppstår. I de fleste tilfeller iallefall.

Link to post
Share on other sites

Ja vi gikk fra Farsund i 10/11 tiden. Jeg såg ikke deg - ellers hadde jeg nok tatt kontakt. Kona husket at hun såg Ark Mari i Farsund - men hun kobblet det ikke med at det var du som var så mye på Shetland og lagte den morsomme 17. mai filmen på You-tube...

 

Jeg såg Ark Mari på vei ut av havna i Thyborøn, men da hadde vi løsnet alle fortøyninger og var på vei - orket ikke å prøve å fortøye på disse pålene en gang til...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...